Terugblik op Amoras (7/8)

Ditjes en datjes

3 januari 2024 Artikel

In acht weken publiceren we evenveel artikelen met een unieke terugblik op de reeks Amoras en De Kronieken van Amoras met tientallen beelden en commentaren van Charel Cambré en Marc Legendre. Het geheel biedt in de eerste plaats een virtuele expo.

 

Hieronder vind je heel wat losse illustraties, cartoons en ander materiaal dat werd uitgewerkt om diverse redenen, daarnet altijd ten uitvoer werd gebracht. We plaatsen er telkens wat uitleg onder.

Charel: "Dit is de code die in Jérusalems nek staat getatoeëerd; Blijkbaar zijn er echt wat gekken die zulke barcode hebben en daarom lid denken te zijn van het clubje van de duivel."

In 2019 trad de Fleddy Melculy-band op in De Singer in Rijkevorsel. Voor de gelegenheid hadden ze de song Gardavu gecomponeerd ter gelegenheid van de release van De Kronieken van Amoras 4: Gardavu!. Charel maakte er een tekening voor en poseerde met de bandleden.

Marc: "Het oeuvre van Willy Vandersteen is een schatkamer. Het aantal populaire personages is enorm en iedereen heeft z’n favoriet(en). Regelmatig schuift Charel er eentje naar voren door, bijvoorbeeld, een cover te tekenen waarop de Zwarte Madam je aanstaart of je te overladen met losse ideetjes zoals hij voor De Droom van Arthur deed. Maar zowel voor de Zwarte Madam als voor Arthur geldt dat ze niet in de wereld van De Kronieken van Amoras passen. We kozen voor Amoras immers voor een tamelijk realistische aanpak, waarbij toverkollen en vliegende apen nogal uit de toon vallen. En laat vliegen nu net typerend voor Arthur zijn."

Marc: "Je kunt in lange epistels beschrijven hoe je een personage ziet, of je kunt er een tekening van maken. Charel doet de twee, maar aan z’n tekeningen heb je meer."

Charel: "Ik kreeg een uitnodiging voor de Nederlandse talkshow De Wereld Draait Door. Die is op het laatste moment afgeblazen omdat er zich op dat moment iets belangrijkers dan Amoras voordeed. Het tekeningetje voor die gelegenheid is dus nooit gebuikt."

Charel: "Toe er nog budget was voor promo werden er gigantische grafittidoeken gehangen in Wijnegem Shopping Center. Ik heb die destijds samen met een paar andere graffitikunstenaars op de parking van het shoppingcenter gemaakt."

Charel: "Marc en ik waren ooit te gast op zaterdagmorgen in het Radio 2-praatprogramma met Jan Verheyen en Christel Van Dck. Dit was een cadeautje voor de presentatoren."

Charel: "Digitaal verstuurd tekeningetje met de Jump-figuren in Amoras-stijl."

Charel: "Onnozel tekeningetje van Krimson rond de gezellige kerstperiode."

Charel: "Krimson in een andere stijl, gewoon een tussendoortje."

Charel: "Gewoon een tekeningetje met slecht weer om Amoras nog eens in the picture te zetten op Facebook."

Charel: "Tekening voor Jean-Pol, ter gelegenheid van iets wat ik niet meer weet, maar het zal wel iets speciaal geweest zijn."

Een cartoon van Stedho.

Marc: "Wat doet meer deugd dan een eerbetoon van een collega?"

Voor het nummer van november 2017 was Charel Cambré de gasthoofdredacteur van het Nederlandse blad StripGlossy. Daarvoor tekende hij onder meer de cover en drijft hij samen met zijn kompaan Marc Legendre de spot met Amoras in een kort verhaal van twee pagina's.

Marc: "Het flauwste wat je kunt doen, is jezelf au sérieux nemen. Het is oninteressant, onverteerbaar en vermoeiend. Zoals uit onze andere stripreeks, Heden Verse Vis, mag blijken, hebben wij daar weinig last van. Integendeel, we grijpen elke kans om de draak met onszelf te steken.

Charel: "Standaard Uitgeverij geeft ooit T-shirts laten maken die online werden verkocht bij JBC. Dit waren mijn nooit gebruikte ontwerpen. De verkoop was trouwens geen daverend succes. De online verkoop van kledij was toen nog niet ingeburgerd."

Voorbeelden van de werkelijke kledingcollectie van Amoras bij JBC. Ze dateren van de periode van Amoras 4: Lambik uit 2014.

Charel: "Sus en Wis op de scooter, grote zeefdruk voor FACTS op 50 exemplaren."

Marc: "Amoras was het werk van een bevlogen team onder leiding van Ellen van Schaik. Zij hield de teugels niet te strak, maar zorgde er toch voor dat we niet uit de bocht gingen. Ze verstond de kunst om enthousiasme op geen enkele manier te smoren, om een ploeg aan te vuren en een klimaat te creëren waarin alles mogelijk leek. Van sommige mensen wordt gezegd dat ze een standbeeld verdienen, Ellen is zo iemand. En was ze niet ongeneeslijk ziek geworden, dan had ze ongetwijfeld voor meer mijlpalen gezorgd. Ze wordt nog steeds enorm gemist."