Terugblik op Amoras (2/8)

De eerste schetsen

29 november 2023 Artikel

In acht weken publiceren we evenveel artikelen met een unieke terugblik op de reeks Amoras en De Kronieken van Amoras met tientallen beelden en commentaren van Charel Cambré en Marc Legendre. Het geheel biedt in de eerste plaats een virtuele expo.

 

Marc: "Toen we aan Amoras begonnen, gingen we meteen op zoek naar een blikvanger die een deel van de boodschap zou vertellen. We wilden er geen geheim van maken dat Wiske doodging, dus was het logisch om van dat gegeven te vertrekken. Hoe Suske zou reageren, was ook duidelijk. Smelt de twee samen en je komt al snel tot deze weinig originele pose, maar ze werkte wel. Dat wil zeggen, na een tiental pogingen want je moet wel kunnen zien dat het Wiske is die in Suskes armen ligt. Als je dat anatomisch juist weergeeft, is het niet erg duidelijk. Daarom moest er op een aanvaardbare manier gefoefeld worden. We vonden het resultaat destijds al niet te best en vandaag zelfs ronduit vreselijk, maar het werd toch een zogeheten cultpose waar Charel nog regelmatig naar teruggrijpt."

Marc: "De opdracht was om een aangrijpend en meeslepend verhaal te vertellen, dus moesten we op zoek naar een tekenstijl om alles overtuigend in beeld te brengen. Omdat het niet de bedoeling was om met de rode reeks te concurreren, besloten we om dat meteen voor iedereen zichtbaar te maken. Als je Amoras oppakte, moest je op slag weten dat je geen reguliere Sus & Wis in handen had. Maar tegelijk mocht het niet te ver van het origineel afstaan, want het moesten wel Suske en Wiske blijven. Charel wist op korte tijd de verschillende personages grafisch uit te puren en in een nieuwe vorm te gieten, wat erop neerkomt dat je een karikatuur van een karikatuur maakt. Ook in hun gedrag en taalgebruik moesten we naar de essentie, dan helpt het dat je de personages al je hele leven kent. Regelmatig horen we dat onze personages aanvoelen zoals Vandersteen ze ooit bedacht heeft. Een groter compliment kunnen we niet krijgen."

Marc: "Wij willen personages en hun wereld door en door kennen voor we aan een project beginnen. Met Suske en Wiske zijn we opgegroeid, dus die voelden meteen vertrouwd aan, maar hoe zag Amoras eruit? Ik woon op El Hierro, een van de kleinste eilanden van de Canarische archipel en Charel is er al een aantal keren geweest, dus waarom zouden we het verder zoeken? Bovendien spoot er bij een onderzeese vulkaanuitbarsting in 2011 wekenlang metershoog lava de lucht in, rook de kolkende oceaan maanden naar zwavel, beefde de aarde bijna constant, werden dorpen geëvacueerd en wegen afgesloten, kortom alles wat we nodig hadden voor ons verhaal. Al moesten we er wel rekening mee houden dat lezers er geen idee van hebben hoe het op zo'n bult in de oceaan is. In het noorden kan het gieten van regenen terwijl er in het zuiden geen wolkje aan de lucht is. Toen we zulke dingen in onze strip gebruikten, kregen we meteen de opmerking dat we bij de les moesten blijven want dat er slordigheden in het scenario stonden."

Marc: "Bij het ontwerpen van een cover speelt het logo een belangrijke rol. Tekst maakt deel uit van het totaalbeeld, je bent weinig of niks met alleen een tekening. Omdat er in het begin geen logo was, verzonnen we er zelf een aantal, het ene al wat beter dan het andere. Dit ontwerp behoort tot de reeks 'belabberde bedenksels'."

Charel: "Onderstaande proefpagina is een aanzet van wat zou volgen. Het was zoeken in het begin, zoeken naar een stijl die ik bij Amoras vond passen. Dat merk je ook aan de ruwe schetsen van de personages. Aangezien ik vóór Amoras vooral niet-realistische, meer karikaturale strips maakte, was het zoeken naar een stijl die het midden hield tussen mijn comfortzone tot dan toe, zoals Jump, en een meer realistische aanpak. Aan de eerste albums van Amoras zie je dat ik nog zoekende was. Pas gaandeweg deel 3 begint er lijn in te komen, al ben ik alles behalve tevreden als ik nu terugkijk naar die eerste albums."