Terugblik op Amoras (4/8)

Coverconcept en reclamecampagne

13 december 2023 Artikel

In acht weken publiceren we evenveel artikelen met een unieke terugblik op de reeks Amoras en De Kronieken van Amoras met tientallen beelden en commentaren van Charel Cambré en Marc Legendre. Het geheel biedt in de eerste plaats een virtuele expo.

 

Samen met het ontwerpen van de personages kwam er ook een eerste covervoorstel, een concept, een fake opzet voor een latere finale cover. Het idee voor Suske die een gewonde, misschien zelfs gestorven Wiske draagt, is behouden voor de uiteindelijke cover. Die gedrukte versie is krachtiger van impact zonder het afleidende decor met Lambik, Jerom en Krimson in.

Promofilmpjes

Marc: "Dat Amoras door een groepje enthousiastelingen gemaakt is, kan niet genoeg benadrukt worden. Het is geen garantie voor succes, maar het scheelt als een aantal mensen de handen in mekaar slaan omdat ze willen dat iets zou slagen. Wordt het dan gegarandeerd een hit? Natuurlijk niet, geluk speelt een grote rol, maar je mag altijd proberen om iets te forceren. Op alle gebied out of the box denken, daar draaide het bij Amoras om. Hoe brachten we wat we aan het doen waren onder de aandacht? En beseften we wel wat we aan het doen waren? Het betrof Willy Vandersteen, diens helden en nalatenschap, de populairste stripserie in Vlaanderen... Daar mag je groot mee uitpakken. En dat gebeurde ook. Het groepje enthousiastelingen, aangevuurd door Johan De Smedt en Ellen Van Schaik (toen allebei werkzaam bij Standaard Uitgeverij, nvdr), kwam met niet voor de hand liggende ideeën. Dan helpt het dat je Standaard Uitgeverij bent, maar het blijft een prestatie, een tour de force en een stunt."

Amoras was aanvankelijk een geheim project. Pers en publiek kregen in januari 2013 enkel de reeksnaam Amoras toegeworpen en de aankondiging dat er later dat jaar een eerste deel van een gloednieuwe spin-of van Suske en Wiske zou verschijnen. Met een "Wiske, waar ben je?" werd nieuwsgierigheid gewekt.

Op 15 februari, op de honderdste geboortedag van Willy Vandersteen, lanceerde Standaard Uitgeverij de inmiddels opgedoekte website www.amoras2047.be met karige informatie. Het jaartal 2047 is honderd jaar na het eerste Suske en Wiske-verhaal Op het Eiland Amoras. Tegelijk volgden op sociale media korte berichten — onder meer "The sleeper has awakened" — en de eerste schetsen voor de nieuwe reeks. In aankondigingsfolders en interviews raakte almaar meer bekend met meer beelden. Het zou ook om een doorlopend verhaal in meerdere albums gaan.

Op 4 april 2013 werd via YouTube een eerste teaser geplaatst. Daarna volgden een korte en lange trailer waarvoor Charel Cambré illustraties uitwerkte.

Op 15 april 2013 breidde de reclamecampagne uit met een "WISKE VERMIST"-poster. Lezers konden deze downloaden via de website, printen en zelf uithangen. Wie dat volgens de oproep van de uitgeverij deed, werd ook uitgenodigd om er foto's van te nemen.

Dergelijke teaser- en trailerfimmpjes bokste men ook voor latere delen van Amoras en De Kronieken van Amoras in elkaar. Voor de lancering van De Kronieken van Amoras 6: De Underdog in 2020 werd dit filmpje verspreid.

In 2021 strikte de uitgeverij Axl Peleman om documentaire filmpjes te maken over locaties in Antwerpen die een verband houden met de fictieve eilandstad Amoras. Hieronder vind je zo'n filmpje over het Vleeshuis voor de lancering van De Kronieken van Amoras 9: De Zaak Sus Antigoon #1, een nieuwe cyclus binnen de reeks.