Grzegorz Rosinski voelt zich bedrogen door Thorgal-game

16 maart 2025 Games

In maart 2024 werd met een trailer en enige bombarie een rpg-game van Thorgal aangekondigd door de Poolse gamestudio Mighty Koi. De vooropgestelde lanceerdatum was eind 2024. Intussen liggen de kaarten helemaal anders. Er rezen almaar meer twijfels over de gamestudio. Het noopte Grzegorz Rosinski, de oorspronkelijke tekenaar van de stripreeks waarop de game is gebaseerd, tot een officieel statement via CD-Action dat we hieronder met je delen.

"Het is met grote droefheid en een enorm gevoel van teleurstelling dat ik zie hoe het Thorgal-gameproject, dat een grote stap in de geschiedenis van de reeks had moeten zijn, verwikkeld is geraakt in de chaos en onzekerheid veroorzaakt door de Mighty Koi-studio.

Toen ik het spel in licentie gaf, geloofde ik dat ik mijn creatie toevertrouwde aan mensen die het met respect, professionaliteit en verantwoordelijkheid zouden behandelen. Vandaag voel ik me bedrogen.

Ik maak er geen geheim van dat veel mensen me vragen hoe ik ermee heb kunnen instemmen om de rechten op Thorgal toe te vertrouwen aan een bedrijf dat, op het moment dat het contract werd getekend, geen ervaring had in de game-industrie. En die vraag stel ik mezelf vandaag ook.

Uit de mondelinge en schriftelijke verklaringen die de heer Marcin Grzegórski (de medeoprichter van Mighty Koi, red.) mij voorafgaand aan de onderhandelingen en de ondertekening van het contract gaf, bleek duidelijk dat Mighty Koi (toen 4Gate geheten) een studio was met een indrukwekkende waardering, die een beursgang overwoog, een aantal IP-rechten (IP = Intellectual Property, intellectueel eigendom, red.) bezat en projecten ontwikkelde op basis van bekende merken. Deze informatie gaf de indruk van betrouwbaarheid en professionaliteit. Op dat moment leek alles erop te wijzen dat we te maken hadden met een ambitieuze studio die volledige financiële zekerheid had en klaar was om een project op het hoogste niveau af te leveren.

Helaas werd na verloop van tijd duidelijk dat geen van deze informatie enige basis had in de werkelijkheid en dat de studio nooit de opgegeven waarde had bereikt of de licenties voor de genoemde IP's had.

Ik voel me bedrogen en bitter. Ik ben een kunstenaar, geen zakenman. Gedreven door goed vertrouwen geloofde ik de garantie dat de studio de middelen en structuur had die nodig waren om dit project te realiseren. Vandaag kan ik zien hoezeer er misbruik is gemaakt van mijn vertrouwen.

Ik ben niet volledig op de hoogte van de situatie binnen Mighty Koi, maar één ding is me duidelijk: ik maak me zorgen over het gebrek aan transparantie, het gebrek aan duidelijk bewijs van de vermelde investering en beloofde middelen. Ik hoop dat deze zaak onmiddellijk wordt opgehelderd en als wordt bevestigd dat Mighty Koi dit project niet kan voltooien, moeten de consequenties zo snel mogelijk worden getrokken.

Ik ben ongelooflijk verdrietig dat Thorgal in zo'n onzekere en teleurstellende situatie terecht is gekomen. Dit personage en zijn verhaal verdienen een betere behandeling."

Studio in moeilijke papieren

Volgens gespecialiseerde Poolse media gaat het niet zo goed met de gamestudio Mighty Koi. De eerste die dit openbaar maakte was componist Michał Korniewicz, die Marcin Grzegórski en Karolina Majdzińska, de bazen van Mighty Koi, beschuldigde van het niet betalen van hun salaris. Grzegórski beweerde destijds dat de terugbetaling binnen een week zou plaatsvinden, en dit is inderdaad gebeurd, zoals Michał Korniewicz op zijn LinkedIn-profiel heeft bevestigd. 

Het tekort aan betalingen trof echter niet alleen hem, zoals later beschreven door Investor Zone. Uit de verslagen van anonieme werknemers bleek dat er een schikking zou zijn getroffen tussen de werknemers en het management van Mighty Koi, maar de betalingstermijn was verstreken en niemand zag op dat moment geld.

Hoe het verder verloopt met de studio en of de Thorgal-game er überhaupt nog komt, is momenteel koffiedik kijken.