Terug naar overzicht

Noir Burlesque 1

Tekenaar(s)
Enrico Marini
Scenarist(en)
Enrico Marini
Uitgeverij
Dargaud
Verschijningsdatum

Vorm über alles

We droomden vannacht dat we meededen aan de eindfinale van De Slimste Mens ter Wereld. Straks komt de laatste vraag. Het gaat gelijk op. De stress bekruipt ons, maar die Arjen Lubach moeten we toch meester kunnen. Enkel nog vijf goede trefwoorden vinden en dan zijn we de allerslimste. Erik Van Looy toont de cover van een strip waarop een roodharige stripteaseuse en een old-school-gangster het beeld vullen. Shit. Deze strip hebben we nog niet gelezen, maar dat zal niets uitmaken. We herkennen onmiddellijk de stijl van Marini, Enrico Marini, een Zwitser. De Adelaars van Rome, De Schorpioen, De Aasgieren, Batman. Driemaal beste strip van het jaar in de Jaartoppers van de lezers van Stripspeciaalzaak.be. Yes. Die trefwoorden zal die Lubach nooit weten. We rechten onze rug en kijken onze Nederlandse medefinalist priemend en zegezeker aan. Straks zijn wij de eindlaureaat. Yes. YES. Jurylid Herman Brusselmans zegt nog iets flauws rond strip en striptease, maar wat kan het ons schelen, wij zijn in the zone. Presentator Van Looy spreekt tergend langzaam de vraag uit: “Dit is Noir Burlesque, de minimalistische graphic novel van de Zwitser Enrico Marini over een burleske danseres in een driehoeksverhouding begin jaren 1950. Wat zijn de sterke grafische punten van de strip?" Oeps, dat is een iets andere insteek, maar ook dit zal ons lukken. Bewust debiteren we: “Duizelingwekkende perspectieven, betoverende kleurenpracht, bloederige massagevechten, gestileerde duels en jaja, zweterige erotische scènes.” Stop. Yihaaaa. De titel is binnen. Het is gebeurd. Van Looy kijkt ons meewarig aan, schudt het hoofd en zegt dat alles fout is. We schieten badend in het zweet wakker. Wtf. Wtf! WTF!

Datzelfde gevoel hadden we bij de eerste lezing van Noir Burlesque. Alles waar Marini bekend om is en waarom wij hem omarmen, al die sterktes gebruikt de Zwitser niet in zijn eerste graphic novel Noir Burlesque. Hij koos voor een totaal ander beeldgebruik. Marini, die als kind gek was op de zwart-witmisdaadfilms van eind jaren 1940, brengt hier een absoluut eerbetoon aan het genre. Het eerste deel van het tweeluik is dus een klassieke polar met stoere dialogen en vooral veel non-verbale, betekenisvolle blikken in weinig beelden. Om dit goed te laten doordringen, plaatst regisseur Marini zijn camera op een veilige afstand van zijn personages en laat die niet te diep en te hoog bewegen. Het moet allemaal gestileerd en cool zijn. In de uitgepuurde decors bewegen de personages zich uiterst stijlvol en koel voort. Letterlijk en figuurlijk. Zweten is uit den boze. Met hun overgeacteerde cool en wat cynisme debiteren ze hun dialogen. Stijlvol gooien de acteurs bloemetjes met de bloempotten er nog aan naar elkaar. Het is atypisch Marini, maar dit is de film noir op zijn best. Dit is pure vintage Hollywood-cinema uit de tijd van Marlene DietrichGary CooperRita Hayworth en Ava Gardner. Als eerbetoon aan Steven Spielbergs Schinder's List, gebruikt Marini nog de rode steunkleur. Bloed, rode lippen, een cadillac,... de accenten zijn prachtig gekozen en brengen deze zwart-witstrip tot leven. Ja, ja, Enrico Marini cultiveert de vorm van de film noir tot het uiterste. Hoe vaker we de strip lezen, hoe beter we dit eerbetoon vinden voor het genre. Dit is topcinema.

Excuseer. Dit is topcinema van begin jaren 1950. Maar vandaag zijn we 2021 en hoe goed gemaakt ook, deze Noir Burlesque voelt ook aan als een wat gemakzuchtig anachronisme. Het verhaal is volgens de uitgever nogal anti-woke, maar voor ons mocht het nog harder, cynischer en verrassender zijn. Meer 2021 dus. Ook missen we het flitsende, de kleuren, de keiharde dialogen, de zwoele seks,... en de andere sterke punten van Marini’s andere strips. Dat gevoel blijft ons parten spelen, hoe vaak we ook deze strip lezen en herlezen,

Noir Burlesque is een goede klassieke strip waarin de vorm primeert. Alleen verlangen we nu al terug naar de Marini van de eenentwintigste eeuw.

WOUTER PORTEMAN

Lees ook dit interview met Enrico Marini.

Reeks
Noir Burlesque
Deel
1
Pagina's
96
Uitvoering
Hardcover
Genre(s)
detective
drama
thriller
Extra
deel 1 van tweeluik
Prijs
€ 22,50
Terug naar overzicht