611 of 1728

Elecboy 1: Ontstaan

Tekenaar(s)
Jaouen Salaün
Scenarist(en)
Jaouen Salaün
Uitgeverij
Daedalus
Verschijningsdatum

Alles of niets

2122. De wereld is helemaal naar de kloten. De mensheid is op enkele nederzettingen na helemaal vernietigd. Een soort artificiële intelligentie, die eruit ziet als engelen, bewaakt deze post-apocalyptische wereld en ruimt het laatste verzet op. De hemelse robots kunnen zich via zwarte kabels, die uit hun lijf komen, muteren tot elk wezen dat je je maar kan voorstellen — ja, soms zegt één tekening meer dan duizend woorden. In de Noord-Amerikaanse nederzetting van Redsalt Canyon hebben ze andere zaken aan hun hoofd. De verzengende zon heeft de aarde kurkdroog gemaakt, en de watertoevoer — hun kostbaarste goed — stokt. Als deze niet wordt opgelost, slokt de oprukkende woestijn de restanten van de stad genadeloos op. Het laat de heersende clan ijskoud. Hun hoofdbekommernis ligt vooral bij de stroom klimaatvluchtelingen die voor de poorten drummen. De kleinzoon van de stamleider leeft nog meer in het hier en nu. Het zint Sylvio niet dat de schooier Joshua een oogje heeft op zijn zuster Margot. Zij wordt immers zijn toekomstige draagmoeder voor zijn kind. Als Josh en zijn vrienden voor de tigste maal worden afgeranseld, is de maat vol voor de verliefde tiener. Liefde is vrij, en het vechten waard.

Het eerste deel van de vierdelige reeks Elecboy is allesbehalve een wandelingetje in het park. Er valt veel te verwerken, te lezen en te puzzelen. Elecboy speelt zich af in een post-apocalyptische Mad Max-wereld die enerzijds bestuurd wordt door sjamanen, die niet vies zijn van incest, en anderzijds Griekse goden, die via robots die kapotte wereld willen heroveren. Eenvoudig is anders. Maar Jaouen Salaün, die we vooral kennen als tekenaar van Carthago Adventures en Eternum, heeft zijn eerste scenario goed voorbereid. Al achttien jaar speelt hij met de plot. Hij heeft die verschillende keren geschreven en herschreven. Pas toen de Fransman veertig werd, achtte hij zich volwassen genoeg om er zich op te smijten.

De ambitieuze grootsheid van de plot gijzelt dit eerste deel. Het duurt tot de laatste bladzijde eer alle (?) personages en verhaallijnen zijn uitgezet. En dan nog ontsnapt ons wat. Waarom staat er op een van de daken "God help us"? Vanwaar komen die monsters in de metalen cocons? We zijn heel benieuwd of in het volgende deel alles duidelijk wordt en of het scenario echt losbarst. Dit wordt alles of niets. Maar we geloven er wel in. Je kauwt immers geen achttien jaar op een flutverhaaltje.

Grafisch is Salaün een zware adept van Christophe Bec. Bewerkte foto’s combineert hij met prachtige freestyle tekeningen. Dit levert enerzijds geweldig straffe prenten op, zoals met de muterende engelen, maar wekt anderzijds ook onze ergernis op. Zo lijkt de moeder van Joshua wel heel erg op Kate Moss. Hoewel deze grafische insteek ons dada niet is, weet Salaün ons wel in te pakken. De actiescènes en bladindeling zijn uitstekend. Ook de inkleuring vol okertinten versterkt het Mad Max-gevoel. Nachtelijke scènes en flashbacks zijn dan weer consequent in blauwgroen. Het geeft de strip een sterk visueel evenwicht. In zijn genre is Elecboy grafisch absolute klasse.

Elecboy kan iets geweldig strafs worden. De lakmoesproef volgt in het tweede deel, Onthullingen, dat er snel zou aankomen. Dit wordt echt alles of niets.

WOUTER PORTEMAN

Reeks
Elecboy
Deel
1
Pagina's
64
Uitvoering
Softcover
Genre(s)
sciencefiction
Extra
deel 1 van vierdelige reeks
Prijs
€ 9,95

611 of 1728