340 of 1728
Fantastic Four: Full Circle
Een Alex Ross-show
Wanneer een oude bekende bruut het ochtendritueel van Ben Grimm verstoort door het Baxter-gebouw binnen te vallen en zwarte, krioelende parasieten met zich meedraagt, staat het Fantastic Four-team direct paraat. Mister Fantastic (Reed Richards), the Invisible Woman (Susan Storm Richards), the Human Torch (Johhny Storm) en the Thing (Ben Grimm) moeten eerst hun veilig gewaande onderkomen verdedigen, om vervolgens te onderzoeken waar het gevaar vandaan komt. De merkwaardige indringer leidt hen naar de Negatieve Zone, een universum bestaande uit antimaterie en bewoond door voornamelijk insectachtige wezens. Vastberaden om de bron van de vijandige zwarte substantie te vinden, moet het heldhaftige kwartet zich een weg banen door een wereld die ze niet kennen, waarbij bekende en onbekende tegenstanders op de loer liggen.
Alex Ross, een van de meest gevierde comicartiesten van dit moment, grijpt met Fantastic Four: Full Circle terug naar het werk van Stan Lee en Jack Kirby, die in het verleden de Negatieve Zone vaker betraden in hun verhalen. Je kan Full Circle zien als een vervolg, maar hoewel de verwijzingen heerlijke gimmicks zijn voor de liefhebbers, behoeft dit nieuwe verhaal geen must-known informatie. Het album kan dus ook prima door nieuwe lezers worden opgepakt.
De tekenstijl van Ross is in dit album meer dynamisch dan we van hem gewend zijn. Ondanks de typische comic art is zijn stijl levensecht. Het is uniek, afwisselend en rijk gedetailleerd, met voor de echte fans herkenbare elementen uit eerdere Fantastic Four-avonturen. Let bijvoorbeeld op de trouwring van Reed, de speciale nullveld-pakken en de ontmoeting met Annihilus. Ook het verhaal zelf blikt geregeld terug op reeds plaatsgevonden evenementen van het illustere viertal. Het zijn fijne flashbacks en maken het de moeite om de oude Fantastic Four-albums weer eens op te zoeken.
De speels opgezette pagina’s worden volledig benut door Ross, waardoor het soms druk kan overkomen. Echter wordt het nergens chaotisch en kan je als lezer blijven kijken naar de tekeningen. Zeker de paginavullende platen in het midden van het album zijn grandioos. De inkleuring — in samenwerking met Josh Jonhson — verdient ook een compliment en heeft positieve invloed op de sfeer. De vakken spatten van de bladzijdes en komen bijna letterlijk je blikveld vliegen. Enerzijds zorgt het voor een psychedelisch effect, aan de andere kant is dat precies de bedoeling.
Daarover gesproken: het scenario zelf is te dun om echt een klassieker te worden. De basis staat, maar een diepere uitwerking ontbreekt. Er wordt te snel langs alle situaties gesprongen. De climax is een interessante, maar wordt haast afgeraffeld. Het laat wel ruimte voor mogelijke sequels. We hopen het, want er zit genoeg potentieel in. En laten we wel wezen: wij krijgen geen genoeg van Alex Ross! Deze eerste uitgave van Marvel Arts — een graphic novel-samenwerking tussen Marvel en Abrams ComicArts — is veelbelovend.
Al met al is dit album echt een Alex Ross-show. Reden genoeg om in je collectie op te nemen, want deze grootheid betovert je met zijn tekenkunsten. Koop het niet voor de spannende plot, koop het voor de pure pracht en praal.
MADS BRUYNESTEYN
340 of 1728