Inno 67

Tekenaar(s)
Baudoin Deville
Scenarist(en)
Patrick Weber
Uitgeverij
Anspach
Verschijningsdatum

Andermaal ooggetuige

1967. Stewardess Kathleen van Overstraeten rolt na haar belevenissen in het broeierige Leopoldstad van 1960 gaandeweg in de journalistiek. Ze zegt de luchtvaart en het vele reizen vaarwel en wordt voltijds journaliste. Tijdens een werkbezoek aan Parijs loopt ze haar vriendin Monique tegen het lijf en gaan ze uit. Monique werkt bij Galeries Lafayette, een van die winkels van het statige soort die overal in West-Europa aan het opduiken zijn. Kathleens moeder werkt in een vergelijkbare zaak, de Innovation in de Brusselse Nieuwstraat, het vlaggenschip van de keten. Kathleen besluit haar een bezoekje te brengen.

Je kan het nauwelijks een spoiler noemen als we meegeven dat dit verhaal gaat over de roemruchte brand in het Brusselse warenhuis. We vermelden met dat feit enkel de loop van de geschiedenis. Want net zoals in de vorige delen rond deze (voormalige) stewardess, wordt Kathleen karakteristiek haast toevallig betrokken partij in een belangrijke gebeurtenis uit onze vaderlandse geschiedenis. Na deze brand zou de wetgeving rond brandveiligheid en noodmaatregelen nationaal worden aangescherpt.

Andermaal slaagt Patrick Weber erin een verhalend element met intriges te weven rond de historische feiten en de bijhorende tijdsgeest. Daarvoor hoefde hij dit keer niet eens zover te zoeken. Door uiteenlopende getuigenverklaringen (en waarschijnlijk ook wel geholpen door de toenmalige tijdsgeest en het feit dat de mens bij rampen graag een zondebok identificeert) ontstonden in de weken en maanden na de brand allerhande complottheorieën. Ook al zijn zowat al die theorieën gaandeweg ontkracht, toch zullen er altijd elementen zijn die nooit opgehelderd zullen raken. Als scenarist hoef je maar enkele van de onderzoekspistes te verwerken die toen werden bewandeld. Vermeng dat met een waas van mysterie en je hebt je invalshoek om de geschiedenis aan de man te brengen. En dat is precies wat de intussen ervaren Weber deed.

Bovendien lijkt het ons ook geen slechte zet dat hij Kathleen omschoolde tot journaliste. Niet alleen is dit het beroep van veel strippersonages die onverwacht in allerlei zaken terechtkomen, het opent ook andere perspectieven voor de volgende avonturen van Kathleen (die reeds aangekondigd zijn). Een stewardess kan je nu eenmaal minder snel een lokaal Belgisch avontuur insturen. Ons landje is wat klein voor binnenlandse vluchten.

Baudouin Deville kan zich dit keer zichtbaar net iets minder uitleven. Er zijn nu eenmaal geen Afrikaanse vertes of zonnige scènes meer te tekenen. Uiteraard zijn in dit album heel wat meer scènes binnenskamers, wat variatie moeilijker maakt. Gelukkig lijkt Deville er een erezaak van te maken Brussel op zijn mooist te willen afbeelden. Dat doet hij onder meer door aandacht te besteden aan het Horta-interieur van de Innovation.

Hoe dan ook is Deville de juiste keuze voor deze reeks. Zijn stijl is ideaal om de jaren te illustreren waarover het verhaal gaat. Bovendien voelt die Klare Lijn op en top Belgisch.

Een mooi eerbetoon dus aan de meer dan tweehonderdvijftig doden en vermisten van de brand in de Innovation.

DIEDERIK VAN DE VELDE

Reeks
Inno 67
Pagina's
64
Uitvoering
Hardcover
Genre(s)
actie
drama
geschiedenis
thriller
Extra
compleet verhaal met dossier
Prijs
€ 14,50