384 of 1956

Reboot voor Marsupilami

3 januari 2025 Vooruitblikken

In februari verschijnt een nieuw album van de Marsupilami, zij het niet van de hand van Batem en Stéphane Colman. El Diablo is namelijk het eerder gecommuniceerde hommagealbum van Alexis Nesme en Lewis Trondheim over een voorouder van het dier in de jungle van Paolombië. Lees er hier meer over. 

Nesme en Trondheim werkten al samen aan de zeer geestige Mickey Mouse-hommage Horrifikland. Niet langer in vertaling voegde Nesme daar nog Terror-Island aan toe, terwijl Batem in 2024 dan weer een ook al niet vertaalde Superdonald tekende op scenario van Nicolas Pothier. Die Disney-hommage verklaart meteen waarom er sinds 2021 geen nieuw album van Marsupilami door Batem is verschenen. Geen nood, deel 34 komt er spoedig aan. De Franse release is vastgelegd op 14 maart. En in februari 2026 verschijnt deel 35 op hetzelfde moment dat er een nieuwe Marsupilami-film van regisseur Philippe Lacheau in de zalen wordt verwacht. Philippe Lacheau schreef zelf mee aan de Franstalige film en hij vertolkt er ook een rol in, samen met Jamel Debbouze, Tarek Boudali, Julien Arruti en Elodie Fontan.

Nieuwe scenarist

Dat brengt ons bij Colman. De scenarist die in een verder verleden met veel bravoure de heerlijke jeugdreeks Billy the Cat tekende, schreef sinds deel 19 de avonturen van het gele springbeest voor Batem. Daar komt een einde aan. De drieënzestigjarige Colman stopt zelf met het schrijven van Marsupilami. Deel 34, met de titel Marsu Club, is nog wel door hem geschreven. Het is het vervolg op het vorige deel, met het personage Hector dat opnieuw in een Marsupilami transformeert en ervoor kiest om bij de werkelijke Marsupilami's te gaan wonen. Zij zien hem echter als een rivaliserend mannetje en heten hem allerminst welkom.

Bij Dupuis lieten ze Colman inmiddels vervangen door een andere scenarist, terwijl Batem het in een podcast heeft over een "schrijfteam". En met die verandering komen nog meer veranderingen, want Dupuis wenste een reboot voor Marsupilami, uiteraard om de reeks door nieuwe lezers — die geen decennialange voorkennis hebben — te laten ontdekken eenmaal de film er automatisch promotie voor zal genereren.

Batem liet alleszins al optekenen dat hij blij is met het werk van de scenaristen, die de aanwijzingen van de uitgeverij voor de gewenste reboot volgen. Maar wat Batem bij zo'n reboot moet voorstellen, laat hij ook duidelijk weten in de podcast: "Ik weet niet wat dat betekent, ieder zijn werk!" De reboot zou dus vooral inhoudelijk zijn. De tekenstijl naar het voorbeeld van André Franquin blijft behouden.

384 of 1956