Nieuwe filmdeal voor De Smurfen

8 februari 2022 Verfilmingen

De nieuwe animatiereeks van De Smurfen is een wereldwijd succes. Inmiddels is er groen licht... of beter gezegd blauw licht gegeven voor een tweede seizoen van zesentwintig afleveringen. Daarbovenop heeft IMPS, het rechtenbedrijf van De Smurfen, een nieuwe deal gesloten met Nickelodeon Animation, Paramount Pictures en LAFIG Belgium voor een reeks animatiefilms. De eerste daarvan zal op 20 december 2024 in de bioscoop te zien zijn en dat betreft een animatiemusical. De productie start binnenkort. Pam Brady (South Park, Team America) werd aangeworven als scenarist voor de eerste film. Naar een ideale regisseur wordt nog gezocht.

Het nieuws werd bekendgemaakt door Ramsey Naito, President of Animation voor Paramount Animation en Nickelodeon Animation:

"Nickelodeon is de thuis voor enkele van ‘s werelds populairste familiefranchises, en we zijn vereerd om De Smurfen hieraan toe te voegen. We zijn verheugd een verhaal te kunnen vertellen dat trouw blijft aan zijn oorsprong, maar met een smurftastische muzikale twist die een nieuw publiek aantrekt en verder bouwt op het bestaande Smurfen-universum van fantastische personages en verhalen."

Véronique Culliford, de dochter van Peyo en de oprichter en voorzitter van LAFIG en IMPS: 

"Het is met grote vreugde en trots dat ik deze nieuwe Smurfen-film verwelkom! Ik ben heel verheugd over deze fantastische samenwerking met de talentvolle, creatieve en dynamische teams van Paramount Pictures, Nickelodeon Animation en IMPS. Ik ben ervan overtuigd dat met deze film families over de hele wereld zich zullen kunnen vinden in dit unieke universum vol humor en buitengewone avonturen. Mijn vader, de uitvinder van deze wonderbaarlijke werelberoemde personnages, zou deze verderzetting van de zijn werk ongetwijfeld fantastisch gevonden hebben. Ik kijk ernaar uit om het publiek binnenkort te zien samenkomen om te genieten van dit nieuwe avontuur van onze geliefde Smurfen!"

In het tweede seizoen van de 3D-geanimeerde tv-reeks zullen weer allerlei avonturen voorkomen, onder andere ook met tijdreizen, de uitvinding van een magische camera en meer. Nickelodeon kocht de wereldwijde rechten op de reeks en sinds de lancering in september 2021 staat de reeks in de Verenigde Staten in de top-5 van meest bekeken animatiereeksen op de kabeltelevisie voor kinderen van 2 tot 11 jaar jong. In België is de reeks te zien op Ketnet en de RTBF, in Nederland kan je hiervoor afstemmen op NPO (Z@ppelin). De tv-reeks is een grotendeels Belgische productie van Peyo Productions, Dupuis Audiovisuel in co-productie met KiKA, Ketnet en de RTBF, in samenwerking met TF1 en participatie van Wallimage, Screen Flanders, BNPPFFF en steun van de Belgische Tax Shelter.

Later dit jaar komt een hele lijn nieuwe merchandisingproducten in de winkel. Viacom CBS Consumer Products is hiervoor een partner.om licenties mogelijk te maken in de VS, Canada, Mexico, het Verenigd Koninkrijk, Singapore, Maleisië en enkele Zuid-Amerikaanse landen. Met bijkomende partners zoekt het nog samenwerkingen in andere landen.