Terug naar overzicht

Suske en Wiske door Gerben Valkema

18 november 2022 Flashback

In 2016 kwam Suske en Wiske een eerste keer op het pad van de Nederlandse tekenaar Gerben Valkema, bij onze bovenburen bekend van Elsje. Een uitnodiging van Standaard Uitgeverij leidde uiteindelijk naar drie Suske en Wiske-albums van zijn hand. We geven je hier zijn flashbackuitleg bij onderstaande fake cover van toen op zijn Facebookpagina mee.

"Bijna zes jaar geleden ben ik gevraagd samples te maken voor Suske en Wiske. Ik wist dat ik niet in de klare lijn van de studio kon tekenen, dus ik maakte de samples lekker koppig in mijn eigen stijl. Een paar maanden later werd ik gevraagd om een kort Suske en Wiske-verhaal te maken met Guus Meeuwis, in mijn eigen stijl. En weer even later kon ik aan de slag met een compleet album, samen met Yann. Ook weer in mijn eigen stijl. Als ik de samples in de studiostijl had getekend, zou ik door de mand zijn gevallen, ik had dat nooit gekund en deze twee boeken zouden er nooit gekomen zijn. Dit was de eerste keer dat ik er bewust voor koos om een stijl niet te imiteren (iets dat ik daarvoor heeeeeeeel vaak gedaan heb), en het leverde me artistiek heel wat moois op. Moraal van het verhaal (© Disney): Wees jezelf, kleine zeemeermin!""

Op onze vraag ons ook eens zijn samples te laten zien van De Rode Ridder, antwoordde hij negatief. Hij heeft effectief een proeftekening gemaakt om te kijken of hij de reeks eventueel zou kunnen overnemen en met de reeks een compleet andere koers op te varen nadat Claus D. Scholz zou stoppen. Die tekening diende volgens Valkema voornamelijk om te bewijzen dat hij niet de geschikte kandidaat was.

We blijven dan maar bij zijn Suske en Wiske. Hieronder vind je de cover van zijn Suske en Wiske-verhaal. De Grandioze Gitaar tekende hij in 2016 voor het goede doel SOS Kinderdorpen in een reeks van zes door Nederlandse tekenaars getekende verhalen op scenario van Bekende Nederlanders, in zijn geval zanger Guus Meeuwis.

Cromimi dateert van 2017 en opende de hommagecollectie met albums door telkens andere tekenaars en scenaristen. Dat verhaal werd geschreven oor Yann en verscheen in verschillende edities: de gewone softcover, een luxe met een andere cover en linnen rug met ex libris, een luxe met velours kaft en ex libris en een luxe op groot formaat met nog een andere cover, ex libris en een making-of in kleur met het verhaal in zwart-wit.

In 2021 was het wéér zover. Toen verscheen De Vroem-Vroem-Club, het zesde hommagealbum, opnieuw het werk van Valkema en Yann. En ook hier weer een rijtje met verschillende luxe-uitvoeringen: de softcover, een hardcover met extra katern van 8 dossierpagina's met de ontstaansgeschiedenis, situering binnen het universum van Willy Vandersteen en een blik achter de schermen, luxe met linnen rug, ex libris en 4 pagina's schetsen, dezelfde luxe met velours kaft en ex libris en een luxe op groot formaat, de strip in zwart-wit met making-of in kleur (16 pagina's) en twee ex librissen.

Voorafgaand aan de verschijning van De Vroem-Vroem-Club deelde Valkema als theater onderstaande nostalgisch gevatte cover naar het origineel van Willy Vandersteen, De Tuf-Tuf-Club.

En ook nog in 2021 tekende Valkema deze cover voor het fanblad Versus van De Fameuze Fanclub. Voor de fanclub tekende hij ook een kerstkaart voor alle leden.

Tot slot had de Nederlandse stripspeciaalzaak in 2021 ook nog een presentje voor een signeersessie van Gerben Valkema. Daarvoor tekende Valkema exclusief deze prent.

Terug naar overzicht