Terug naar overzicht

Gerben Valkema

“De setting is in de jaren 1960, dus dat is vruchtbare grond voor leuk tekenwerk."

2 mei 2021 Interviews
door David Steenhuyse — © foto: Gerben Valkema
 

Op 3 november verschijnt De Vroem-Vroem-club, een nieuwe hommage van Suske en Wiske door het duo Gerben Valkema en Yann. De tekenaar is met dit album  toe aan zijn derde Suske en Wiske, na het in samenwerking met zanger Guus Meeuwis uitgedokterde De Grandioze Gitaar (2016) voor het goede doel SOS Kinderdorpen en het door Yann geschreven Cromimi (2017). Dat album opende een afzonderlijke hommagereeks van Suske en Wiske. We hoorden Gerben alvast even uit over zijn nieuwe bijdrage aan de reeks van Willy Vandersteen en diens opvolgers.

De covers van De Grandioze Gitaar en Cromimi. De afbeelding van De Vroem-Vroem-club is een fake cover. De echte cover is nog niet klaar. Volgens de eerste reacties van lezers mag het gerust dit nostalgisch design worden.

Eerst geven we je de korte inhoud van het album: "Een geheimzinnige vogel, een witte raaf met een bolhoed op z’n kop en overmaatse schoenen aan de poten, vervangt een van de eieren uit Wiskes boodschappenmandje door een toverei. Wanneer tante Sidonia voor Jerom een omelet klaarmaakt, weerklinkt plots een luide knal. Waar ze stond te koken, ligt nu een klein meisje dat verdacht veel op haar lijkt. Het is niemand minder dan Alice Van Stiffrycke, de ontvoerde kleindochter van de Texaanse miljardair Byron Van Stiffrycke... Hiermee kondigt zich voor onze vrienden een avontuur aan vol magische wezens, gevaarlijke boeven, heksen en... rotte eieren!

Je derde Suske en Wiske-album. Ze moeten je wel graag zien bij Standaard Uitgeverij.

Gerben: "En dat gevoel is wederzijds! Ik heb me verschrikkelijk geamuseerd met die beide verhalen, en ook met de andere uitstapjes bij Standaard Uitgeverij (een kort verhaal voor een speciaal album van de Kiekeboes, de cover en een gag voor een verjaardagsalbum van Guust). Een hele fijne club mensen om mee samen te werken!"

 

Kan je wat meer vertellen over het verhaal en de nieuwe samenwerking met Yann?

Gerben: "Aangezien de titel bekend is, geef ik vast niks weg als ik zeg dat daar waar Cromimi Jerom als hoofdpersoon had, het nu de familie van Sidonia is waar het om draait. We zien een oude bekende, maar ook nieuwe spelers. De samenwerking met Yann is eigenlijk een voortzetting op wat we eerder deden, alsof we niet gestopt waren, maar meteen met dit verhaal verder gingen. Alleen zat er per ongeluk een pauze van een paar jaar tussen."

Alice en Makrame, twee nieuwe, door Gerben Valkema en Yann bedachte personages.

Deze keer wordt er nadrukkelijk geknipoogd naar De Tuftuf-club. Is dat helemaal Yanns idee of had je zelf enige input in het scenario?

Gerben: "Ik begreep dat Yann twee of drie synopsissen voorgelegd had toen we begonnen aan onze eerste hommage. De keuze van de uitgever viel toen op Cromimi. Het verhaal was dus al klaar, al heeft Yann zijn eigen synopsis nog wel een aantal keer herschreven en verbeterd. Zelf had ik daar geen inbreng in, maar wel op kleiner niveau. Soms pas ik de timing wat aan, voeg plaatjes toe, voeg achtergrondgrapjes toe, zorg dat het acteren onderling leuk en logisch werkt, dat soort dingen. Soms voeg ik een grapje toe, maar dat leg ik uiteraard voor aan Yann voordat ik het uitwerk. Gelukkig is hij er steeds blij mee! En andersom werkt het uiteraard ook, hij heeft een goede neus voor het beter maken van een schets of het vinden van een extra grapje. In die zin doet hij me aan de klassieke Vandersteen denken, die had ook twee grappen per dagaflevering."

 

Yann kon dus geen rekening houden met met wat jij eventueel graag wou tekenen.

Gerben: "Nee, maar ik heb mazzel: de setting is in de jaren 1960, dus dat is vruchtbare grond voor leuk tekenwerk. Het is al duizenden keren door collega-tekenaars verzucht, maar het is waar: alle 'hardware' was zoveel mooier en leuker om te tekenen dan nu. De auto's alleen al!"

 

Dat is alvast te merken aan de fake cover die momenteel wordt verspreid. Die ziet eruit als een eerste druk van een Suske en Wiske. Heel geslaagd, inclusief de grote rastering in de kleuren. Daar heb je je duidelijk mee geamuseerd.

Gerben: "Dank je! Na Cromimi zaten Yann en ik op onze stoel te wippen. We wilden meteen nog een keer! Maar ja, zo'n hommagereeks heeft natuurlijk steeds verschillende makers, dat is de hele opzet. Ik wist dat Yann een synopsis voor een ander verhaal had, en heb aan de hand daarvan een fake cover gemaakt. Die stuurde ik naar uitgever Toon Horsten, om te laten zien dat we in de startblokken stonden om nog een verhaal te maken. Niet gedacht dat het zou lukken, en ik was het al bijna vergeten, maar ik kreeg een lange tijd later een mail van Toon. Het was dus zowaar gelukt! Het voelt haast als een geslaagde coup. Maar dat is misschien ook wel de magie van Yann, voor de Robbedoes-hommagereeks heeft hij ook al meerdere albums geschreven."

Drie fases van twee pagina's uit het verhaal: de rough, de potloodtekening en het geïnkte eindresultaat.

Kregen jullie opnieuw carte blanche van de uitgeverij?

Gerben: "Ja hoor, ik word nergens terug gefloten en Yann ook niet, geloof ik. Ze weten na Cromimi natuurlijk ook wat onze insteek is met de figuren. We nemen ze op een vrolijke manier serieus."

 

Is het volledige album al af?

Gerben: "Het verhaal wel, maar de tekeningen nog niet. Ik houd het dus kort, ik moet weer verder met tekenen! Gewerkt moet er worden! Vroem, vroem!"

 

Hold your horses! Voor Cromimi stond Marloes Dekkers in voor de inkleuring, samen met jou. Nu wordt het ingekleurd door Shirow Di Rosso, een rising star als inkleurder. Hij kleurt ook De Kronieken van Amoras in. Zo blijft het wel in de familie. Hoe verloopt die samenwerking?Gerben: "En Cromimi is prachtig gekleurd door Marloes! Ik werk voor de Uiltje-bieretiketten die ik maak nauw samen met Shirow, die dat echt heel goed doet. Soms heeft hij oplossingen waar ik nooit op zou komen, wat erg leuk is om te zien. Hij heeft zich in korte tijd nauw aangesloten bij mijn tekenstijl. Ik had een vaag idee van een kleurstijl  voor dit boek (het moet immers geen Amoras kleurstellingen worden) en het kostte maar heel eventjes om die te vinden.

Enkele biertjes van Uiltje met etiketten die zijn getekend door Gerben Valkema. Op deze website vind je een overzicht van alle Uiltje-bieren.

Je hebt hiernaast nog andere projecten. Hoe past Elsje daar in?

Gerben: "Dat moet je andersom zien, hoe passen andere projecten naast Elsje? Die laat zich niet zomaar opzij schuiven."

 

Een grote verandering is dat ze intussen een jaartje ouder is geworden en in een hogere klas zit. Waarom die beslissing?

Gerben: "Eric (Hercules, de scenarist, nvdr) wilde graag eens wat meer met haar doen. Het was óf een broertje, óf naar de middelbare school. Ik ben huiverig voor een broertje omdat ik zag hoe Gertje in de weg zit bij Jan, Jans en de Kinderen (Gerbens eerste betaalde baan als striptekenaar was in 1999 voor Studio Kruis, hij werkte tot 2007 aan Jan, Jans en de Kinderen, nvdr). Die heeft Jan Kruis ooit geïntroduceerd, heeft daar een leuk verhaallijntje uit weten te halen, maar zodra dat voorbij was, had hij een soort extra huisdier dat je niet zomaar meer weg kan laten. Als studiotekenaar vond ik dat soms ook lastig. Je kon iedereen een rol geven in een pagina, maar Gertje zat vooral op schoot bij een van de ouders, wat met zijn handjes te zwaaien. Ik was bang dat na een paar weken zo’n broertje van Elsje ook zo’n sta-in-de-weg zou worden, zodra de lol er af was. Dus het werd de middelbare school. Maar ik sluit niet uit dat er over tien jaar een broertje bij komt, hoor. Eric kan fantastisch goed zeuren! We zien wel waar de strip ons brengt. Zo wisten we een paar jaar geleden ook niet dat Elsje geregeld op geheime missie met Dakota Jansen zou gaan."

Elsje wordt al een jaartje ouder. Tussen 2008 en 2016 zijn er tien albums met strookstrips verschenen op vierkant formaat. Daarnaast  zijn er sinds 2011 eveneens tien albums verschenen op regulier formaat. Tussendoor verschenen diverse uitvoeringen en speciale edities. In 2016 wonnen Gerben Valkema en Eric Hercules de Willy Vandersteenprijs voor het album Elsje Maakt Geschiedenis.

In welke mate ben je nog betrokken bij Plan A Uitgevers? Kunnen we daar nog albums van je hand verwachten?

Gerben: "De uitgeverij is nu helemaal van Michiel (van de Vijver, nvdr), die de laatste jaren sowieso de kar al trok. Hij heeft het ontzettend goed uit weten te bouwen, dat merken we aan de herdrukken die er steeds bij blijven komen. Dat is een talent dat ik niet heb, en ik kijk met bewondering naar de manier waarop hij de uitgeverij runt. Hij is heel slim in het vinden van het juiste publiek voor de boeken, iets dat niet makkelijk is! Al moet ik zeggen dat ik het ook wel weer jammer vind dat de tekenaar Michiel daardoor wat minder strips maakt, want hij is ook een hele goede stripmaker. Gelukkig weet ik dat er eind dit jaar een drietal nieuwe boeken van Michiel uitkomen. Hoera!Ik heb vorig jaar een nieuw boekje van Kik getekend en dat was echt heerlijk om te doen, ook omdat ik de plotjes samen met Michiel deed, we schreven elk ongeveer de helft van het boekje. We kennen elkaar al heel lang en voelen elkaar heel erg goed aan. Jaren geleden werkten we ook dagelijks samen aan Jan, Jans en de Kinderen, en ook daar klikte het goed. We hebben dezelfde ideeën over wat een goede strip moet zijn. Dus die samenwerking was dus echt heel makkelijk en fijn."

Kik: Alle Remmen Los! (2020) is een samenwerking tussen Gerben Valkema en Michiel van de Vijver voor de collectie Kijk en Lees van Plan A Uitgevers. Beide heren hebben deze uitgeverij opgericht om strips op verschillende leesniveaus voor kinderen te maken.

En nu? Om de vier-vijf jaar een nieuw album van Suske en Wiske?

Gerben: "Zeg! Je laatste twee vragen zijn gezeur om meer boeken... Laat me eerst deze even afmaken, wil je? En nu vort! Ksst!"

 

Bij dezen druipen we af. We geven nog mee dat De Vroem-Vroem-club, door Gerben Valkema en Yann, op 3 november als deel 6 in de hommagereeks van Suske en Wiske verschijnt. Net zoals bij Cromimi verschijnt het album niet alleen als softcover, maar ook in drie verschillende luxe-uitvoeringen. De luxe met halfband linnen kaft en ex libris zal 60 euro kosten. De superluxe met velours kaft en dezelfde een libris zal 100 euro kosten. En dan is er ook nog een luxe op groot formaat met twee andere ex librissen. Die versie zal 200 euro kosten. Van Cromimi bevatte de luxe op groot formaat het volledige verhaal in zwart-wit met een making-of van 16 extra pagina's in kleur. De precieze specificaties per uitvoering volgen later. Je kan ze desgewenst al vooruitbestellen bij je winkelier. Klik hier voor onze winkellijst.