Asterix en Guust Flater door Daan Jippes

12 juni 2021 Flashback

Dat Daan Jippes (Bernard Voorzichtig, Havank) een supergetalenteerde tekenaar is, staat buiten kijf. Doorheen zijn carrière heeft hij zich steeds gretig laten beïnvloeden door anderen. Of hij beheerste alleszins de tekenstijl van meerdere sterren van de Negende Kunst. Voor het Nederlandse stripweekblad Pep opereerde hij van 1968 tot 1974 op de lay-outafdeling. Hij tekende er covers, gags, illustraties en occasionele korte verhaaltjes. Onder andere een resem Asterix-covers voor het blad zijn van zijn hand om de voorpublicatie van de reeks in het blad te promoten.

Vier Pep-covers van Daan Jippes met Asterix uit 1969. De vierde is het originele gouacheschilderij met de coverillustratie voor een nummer uit 1968 en is in het bezit van Wilbert Plijnaar die het inscande.

 

Uitgeverij Oberon kreeg omstreeks 1981 van de merchandisingagent van Asterix het verzoek een paar proefpagina's te laten maken voor een kort verhaal van Asterix. Er zou namelijk een nieuw stripblad op de markt komen rond Asterix, uitgegeven door Dargaud. De redactie vroeg Lo Hartog van Banda om een scenario te schrijven. Hij bedacht iets over een Romeinse kok die wordt ontvoerd met de titel Asterix en de Lucullus Maaltijden, waarin de Romeinen de Galliërs uit hun dorp proberen te verdrijven door een kunstmatige schaarste van everzwijnen te creëren. Het moest een verhaal van dertig pagina's worden, waarvan de synopsis en vier in dialoog uitgewerkte pagina's in het Frans waren vertaald. Daan Jippes zou het uittekenen. Maar wanneer Jippes en Lo Hartog van Banda te horen kregen dat ze enkel als een soort ghostwriters zouden fungeren zonder naamvermelding, zonder mogelijkheid tot albumpublicatie en nog wat nadelen erbovenop, kapte het gelegenheidsduo ermee. Het project strandde na twee proefpagina's die je hieronder ziet staan. Tegelijk kwam het bedoelde stripblad van Asterix niet van de grond.

Volgens een andere, meer kwaadsprekende overlevering schrok Uderzo van de proefpagina's omdat die er beter uitzagen dan het origineel. Hij dacht dat Jippes er populairder mee zou worden dan Uderzo zelf. De mogelijkheid tot verdere uitwerking en publicatie van het verhaal in Pep werd daarom tegengewerkt, zelfs verboden door Uderzo. Maar dit is dus een andere versie van de feiten. Lo Hartog van Banda zou ook een vijftal gagstrips van Asterix geschreven hebben, die net zo min werden gebruikt.

De scenarist probeerde het dan maar stoutmoedig met een andere reeks waaraan René Goscinny zijn medewerking had verleend. Overlopend van zelfzekerheid en in een drang om zichzelf te bewijzen, nam hij via een brief contact op met Morris om kritiek te leveren op diens verderzetting van Lucky Luke. Op dat moment liep het verhaal De Éénarmige Bandiet (1981) op scenario van Bob de Groot. Morris was het gedeeltelijk eens met de kritiek, maar hij daagde Lo Hartog van Banda ook uit om dan maar wat beters te laten zien met Lucky Luke. Tussen 1983 en 1992 schreef hij vervolgens drie verhalen. Fingers was het meest memorabele ervan.

Terug naar Jippes. We doen nog wat meer aan namedropping. In onze Toppers-rubriek De Wereld rond Franquin vertelde Jippes over twee van de drie ontmoetingen die hij had met André Franquin. Over de eerste schreef hij: "Een keer, in 1983, heb ik een Guust-klus die hij voor de Nederlandse Postbank moest klaren, voor hem afgemaakt en geïnkt: een Guust-boekje van zo'n acht-negen plaatjes. Met 't afgemaakte werk ben ik toen naar zijn huis nabij Brussel getogen. Daarna, zoals kennelijk gebruikelijk, met zijn vrouw naar hun favoriete Thaise restaurant voor de lunch." 

Hieronder vind je een schets van Franquin voor deze reclameopdracht waarvoor Franquin weinig tijd en zin had met daaronder het geïnkte en ingekleurde resultaat. Zo werd het begin jaren 1990 gepubliceerd in het Nederlandse stripinfoblad Stripofiel.

Over nog een ontmoeting met Franquin, vertelde Jippes het volgende: "Een andere keer, in 1991, heb ik hem, op zijn verzoek, in mijn hoedanigheid van storyboarder bij Disney, daar in Burbank op de werkvloer rondgeleid en hem 't voorbereidende werk voor Aladdin laten zien. Hij was daar toen, vergezeld van Jean-François Moyersoen (de uitgever van Marsu Productions die de rechten op de Marsupilami bezat, nvdr) en zijn vrouw Liliane, voor de contractuele bezegeling van Disneys komende Marsupilami-project."

En al die tijd bleef Jippes voor verschillende publicaties van Disney verhalen en illustraties van Mickey Mouse, Donald Duck en andere figuren uit het Disney-universum tekenen. Daarnaast werd hij ook ingeschakeld op de animatieafdeling van het bedrijf. Jippes verhuisde in 1981 voor een lange tijd naar Amerika en werkte er onder andere als scenarist, regisseur of character designer aan tekenfilms als The Black Cauldron, The Rescuers Down Under, The Prince and the Pauper, Beauty and the Beast, Aladdin en Mulan. Hij werkte er ook aan het storyboard van onder andere The Lion King II, Pocahontas II en Mickey's Once Upon a Christmas.

Hieronder zie je enkele voorbeelden met respectievelijk Mickey Mouse door Jippes, een voorbereidende illustratie voor zijn versie van The Beast uit Beauty and the Beast voor de toenmalige regisseur Richard Purdom en een storyboardtekening voor Mulan.