Anaïs Nin: Op een Zee van Leugens

Tekenaar(s)
Léoni Bischoff
Scenarist(en)
Léoni Bischoff
Uitgeverij
Casterman
Verschijningsdatum

Spiritueel seksueel

In de huidige new age van preutsheid en wokeness is het verfrissend Anaïs Nin nog eens van onder de lakens te halen. Deze auteur (1903-1977) van weinig verhullende dagboeken en pionier van vrouwelijke erotica combineerde in zowel haar leven als haar werk een wellustige sensualiteit met een passief soort feminisme. De Cubaans-Frans-Amerikaanse was zowel spiritueel als seksueel betrokken bij zowat alle grote geesten van haar tijd (midden vorige eeuw). Ze raakte begeesterd door én inspireerde figuren als John Steinbeck, Gore Vidal, Lawrence Durrell, Otto Rand en uiteraard de Amerikaanse schrijver Henry Miller, en diens vrouw June. Ze was ook lichamelijk intiem met haar psychotherpeuten, haar neef, tot zelfs haar vader toe. Terwijl ze getrouwd bleef met de betrouwbare, maar wat saaie bankier Hugh Hugo Parker Guiler, gaf ze zichzelf aan alleman en trouwde ze als volleerd bigamist en intuïtief volger van haar verlangens aan de andere kant van de VS met een andere man.

Niet alle, maar heel wat van deze polyamoureuze avonturen en de leugens die ermee gepaard gaan, komen in deze poëtische biografie door Léonie Bischoff aan bod. Vooral de relatie met Henry en June, maar ook haar knoert van een elektracomplex-annex-incestueuze affaire staan centraal in Anaïs’ coming of age als een schrijfster. Echter niet haar promiscuïteit, maar haar feministische schrijverschap, haar ‘andere waarheden’ vormen de rode draad in dit boek. Bischoff tracht te tonen hoe Anaïs — consequent Anis genoemd door die boer van een Miller (wat zág zo’n meisje in die lomperds?) — haar eigen taal en woorden vormt, willens nillens onder de stimulerende invloed van de mannen in haar leven, en haar artistieke plaats vindt, waarbij ze zich "niet meer hoeft te verstoppen".

Bischoff maakt hierbij gebruik van de vele verbeeldingsmiddelen van het medium strip, zoals droombeelden en symbolen (schipbreuk bij haar schrijfpogingen, de sensuele flamenco, opluikende bloemen bij de eerste seks met Henry...). Maar vooral het opmerkelijke gebruik van in elkaar overvloeiende kleuren valt hier op. Het is buitengewoon hoe in dezelfde contourlijnen blauw, groen, rood, geel en zovele andere zachte potloodtinten overgaan in elkaar, zodat zowel decors als personages uit een kleurenveelheid bestaan. Het effect is dromerig en subjectief en geeft een unieke gelaagdheid aan de tekeningen. Ook de tekeningen zelf zijn aantrekkelijk: gebaren, blikken en houdingen zijn subtiel. De teksten zijn minimaal en scherp, ongewoon in bio’s, die vaak te veel willen meegeven.

Het enige dissonante vinden we hoe het personage Anaïs pas na de abortus op haar kind helemaal opleeft, omdat ze beseft door geen moeder te willen zijn ook geen vader meer nodig te hebben. Een beetje twisted, maar alla: kunstenaars, hè.

KOEN DRIESSENS

Reeks
Anaïs Nin
Gebaseerd op
de roman van Anaïs Nin
Pagina's
192
Uitvoering
Softcover
Genre(s)
drama
erotiek
geschiedenis
Extra
compleet verhaal
Prijs
€ 32,95