530 of 1728
De Rode Ridder: De Biddeloo-jaren - Monsters en Aliens integraal 8
81. De Vluchtelingen - 82. Karpax, de Stalen Man - 83. Het Spook - 84. De Duistere Bondgenoot - 85. De Zwarte Cobra - 86. De Duivelszee
Biddeloos finest
Als 1977 een legendarisch filmjaar genoemd kan worden, dan trekken we dat maar al te graag door naar onze geliefde De Rode Ridder. Jawel, we hebben het uiteraard over Star Wars: A New Hope, de film die niet enkel hoop bracht voor de rebellen, maar tegelijk een heel genre nieuw leven inblies! Karel Biddeloo, cinefiel en inmiddels ervaren tekenaar springt mee op de hype onder het goedkeurend oog van grootmeester Willy Vandersteen en introduceert voor het eerst pure sciencefiction in zijn fantasy-ridderreeks.
Raszlik en Aïmara zijn op de vlucht voor een allesvernietigende oorlog en hopen op aarde een nieuw leven te beginnen. Daarbij roepen ze de hulp in van Johan. Onze held maakt kennis met ruimteschepen, laserwapens, robots, enzovoort). Hij valt van de ene verbazing in de andere dus. Hij is natuurlijk al een en ander gewend en past zich razendsnel aan. Ondanks gemengde reacties van de toenmalige lezers van het eerste uur in de kranten De Standaard en Het Nieuwsblad passen ook de albumlezers zich razendsnel aan. De Vluchtelingen en Karpax de Stalen Man worden twee van de meest geliefde en best verkopende albums uit de hele reeks.
Hiermee is meteen ook de toon gezet voor de veertiende integrale van De Rode Ridder, de achtste die onder De Biddeloo-jaren valt. Het is ook de eerste integrale met de ondertitel Monsters en Aliens. Andere titels in dit album zijn Het Spook, De Duistere Bondgenoot, De Zwarte Cobra en De Duivelszee. Stuk voor stuk sterke albums die we gerust Biddeloos finest durven te noemen. Hoewel we zeker gedreven worden door een stukje nostalgie, durven we toch stellen dat deze verhalen de tand des tijds een poepje hebben laten ruiken. Het is de combinatie fantasie, mysterie, avontuur, heroïsme en sciencefiction die de cocktail nog steeds fris doet smaken. Onmisbaar in dit geheel is ook het tekenwerk van Karel Biddeloo. Steeds vaker introduceert hij vage gedeelten in zijn tekenwerk en gebruikt hij grote schaduwpartijen en lichteffecten, zowel in de decors als in de gezichten van zijn personages. Het draagt allemaal bij tot de sfeer van de verhalen.
Het dossier bij deze integrale uitgave gaat dieper in op het sciencefictionaspect binnen de reeks en bij uitbreiding bij Studio Vandersteen, die in de periode na De Vluchtelingen ook sf uitspeelde in Suske en Wiske en Robert en Bertrand. Ook de kruistochten worden nader bekeken, voornamelijk in het licht van het album De Zwarte Cobra. Zoals steeds is het dossier netjes verzorgd en is het aangevuld met mooi beeldmateriaal.
Ben je fan van De Rode Ridder en heb je deze verhalen toch nog nooit gelezen, zijn je softcovers stukgelezen of wil je gewoon deze albums in een prachtige uitgave hebben die nog jaren meegaat? Dan is deze integrale een must buy!
JACKY CORNELIS
530 of 1728