Franse Delcourt investeert in Belgische uitgeverij Kennes

12 juni 2021 Divers

Delcourt en Kennes zijn twee van de nog weinige uitgeverijen (Glénat is een ander voorbeeld) die worden bestuurd door de naamgevers van de stripuitgeverijen, respectievelijk Guy Delcourt en Dimitri Kennes. Dat laat soms ook gesprekken en onderhandelingen toe onder gelijken. Voor de Franstalige distributie van de albums van Kennes deed deze laatste al een beroep op Delsol, die alle albums distribueert van Delcourt en Soleil (de uitgeverij die enkele jaren geleden werd overgenomen door Delcourt). Nu investeert Delcourt als minderheidsaandeelhouder in Kennes.

Hierdoor krijgt Kennes belangrijke middelen in handen om interne en externe projecten te versnellen. Kennes is sinds 2013 de uitgever van in het Frans en Canadees populaire jeugdromans waarvan de stripbewerkingen ook in het Nederlands verschijnen, zoals Het Lastige Leven van Léa Olivier en het door Steven Dupré getekende Bolle. Na het overnemen van de Belgische uitgeverij Joker in 2017 is Kennes nu ook de uitgever van Voetbalmaniacs Kids (een spin-off van de vroegere The Champions) en de Franstalige uitgever van Rooie Oortjes, The Champions en de integrales van Roze Bottel (vertaald door Saga Uitgaven) en De Minivrouwtjes (komende week te verschijnen bij Saga Uitgaven). Kennes is ook de officiële uitgever van strips over de Rode Duivels. Na deze kapitaalsinjectie behoudt Kennes de leiding over zijn bedrijf om nieuwe ambities waar te maken terwijl hij zelf ook investeert in de verdere ontwikkeling van de groep Delcourt. Bovendien kan de nabij Charleroi gevestigde Kennes op Waalse financiële steun rekenen via diverse investeringssubsidies zoals Sambrinvest en St'Art.

Delcourt is de grotere speler in dit verhaal, met intussen ongeveer 9.500 uitgegeven strips en een zakencijfer van 100 miljoen euro. Vertalingen van hun albums worden uitgeven door Silvester, Daedalus en Arboris. Kennes' catalogus bevat een zevenhonderdtal titels, voornamelijk jeugdstrips, terwijl er dit jaar een honderdtal nieuwigheden zijn gepland. Lang niet alles daarvan raakt vertaald, maar het is duidelijk dat Kennes een ambitieuze uitgever is die almaar meer tekenaars en scenaristen voor zich wint. Kennes' zakencijfer bedraagt 6 miljoen euro.

Beide uitgevers delen eenzelfde visie op strips voor een groot publiek. Dimitri Kennes heeft trouwens al een lange staat van dienst in de stripwereld. In 1985 kwam hij aan boord als commercieel directeur van uitgeverij Dupuis nadat de investeringsmaatschappij van Albert Frère het ietwat noodlijdende familiebedrijf opkocht. Toen Dupuis in 2004 werd doorverkocht aan de Franse mediagroep Média-Participations en daardoor in dezelfde groep als Dargaud en Le Lombard terechtkwam, brak een zeer woelige periode met stakingen van personeel en stripmakers aan. Kennes probeerde nog zelf Dupuis te kopen via een LBO, een leveraged buy-out waarbij een bedrijf dankzij een lening kan gekocht worden door de eigen werknemers. Daarna lanceerde hij met Midam het label MAD Fabrik zodat Kid Paddle en Game Over door Midam en Kennes werden uitgegeven. Later werd MAD Fabrik overgenomen door Glénat en inmiddels is het weer door Dupuis ingelijfd. In het Nederlands werden Midams reeksen  door Jommeke-uitgever Ballon Comics uitgegeven voordat deze laatste met Standaard Uitgeverij fuseerde. En zo blijft het striplandschap evolueren.

Bron: ActuaBD.com, Livreshebdo.fr, DHnet.be