5 albums van Arcadia in verjaardagsjaar 2022

16 december 2021 Vooruitblikken

Volgend jaar viert liefhebbersuitgeverij vzw Arcadia haar vijfentwintigste verjaardag. Dan verschijnen er vijf albums in plaats van de traditionele vier delen in de collectie Arcadia Archief. 2022 is goed voor de voortzetting van door andere uitgeverijen gestopte reeksen in vertaling (De Rochesters, In het Midden van Nowhere en Leonardo), een nieuw deel van de door hen compleet uit het Frans opgepikte Het Koninkrijk en een speciaal thema-album van G. Raf Zerk.

Hieronder stellen we de vijf te verschijnen albums aan je voor in de volgorde van de maand waarin ze verschijnen. Het volgnummer in de collectie Arcadia Archief is weliswaar een andere volgorde. Alle albums zijn gesigneerd door de tekenaar (oplage: 450 tot 500 exemplaren), volledig in kleur en de luxes verschijnen als vanouds in een speciale kartonnen doos met twee gesigneerde prenten erbij (oplage: 50 exemplaren). In de rubriek Te verschijnen vind je alle albums ook bij elkaar. Daar kan je van elke titel ook meer details over de uitvoering en zelfs al previewpagina's lezen.

De Rochesters (4) (februari - Arcadia Archief 59)

"Ashley McGregors ontgroening loopt helemaal verkeerd af. Hij wordt aangeduid om marmelade aan de schoolgeest te bezorgen, maar hij weet niet dat zijn vriendjes een vuile truc met hem uithalen. De geest vindt de marmelade maar niks, ontsteekt in een blinde woede bij het horen van de naam van de schooljongen en laat hem daarna koudweg verdwijnen... De bitterheid van de geest tegen de familie McGregor gaat terug tot een groot onrecht dat de man lang geleden ertoe dreef zichzelf op te hangen. Sindsdien is zijn geest, ‘het spook’, hen blijven achtervolgen, zelfs de mooie Elza verdwijnt. Het duurt dan ook niet lang, voordat Jack Lord, toevallig ook Elza's ex, bij dit zaakje betrokken raakt. In Schotland blijken de nodige antwoorden te vinden te zijn op deze ongebruikelijke, maar bijzondere spannende combinatie van 'spoken en marmelade'!

De Rochesters is een reeks die in het Nederlands maar drie albums lang het licht zag, eerst bij Casterman, daarna verscheen nog een album bij Dupuis. Doodzonde, want erg aansprekende elementen als de elegante graphics in klare lijn-stijl van Hergé en E.P. Jacobs, een keurig decor, voortreffelijke dialogen, voice-overs en typische Britse karakters maken van deze stripreeks een festijn voor elke stripliefhebber. Meesterverteller Jean Dufaux zet de schaakstukken op gepaste tijd op het bord terwijl tekenaar Philippe Wurm met zijn warme en herkenbare tekenstijl het verhaal naar een visueel hoogtepunt drijft. Arcadia herneemt met dit vierde deel uit de De Rochesters-saga een reeks die een nieuw publiek zeker zal bekoren! Er blijven bovendien nog twee albums te vertalen uit het Frans... een kolfje naar onze kundige striphand!"

In het Midden van Nowhere (3) (maart - Arcadia Archief 62)

"Na het felgesmaakte verhaal Dubbele Fermentatie leveren tekenaar Michel Constanten scenarist Jean-Luc Cornette met Als de Stad Slaapt een tweede album op uit de absurde, maar bijzonder amusante reeks In het Midden van Nowhere. Beide heren zetten hun familiesaga voort met de familie Edison. Een nogal atypische kroniek, want de verhalen spelen zich af op tijdstippen die ver van mekaar te situeren zijn. Eigenzinnige humor, pittige en grappige dialogen, waanvoorstellingen en verrassende situaties geven ritme aan dit derde deel van In het Midden van Nowhere, en dat op een rock-'n-roll en licht 'psychedelisch' tempo.

Fetid City wordt wakker met de stem van SuperFish, een half mens, half vis disc-jockey die een lokaal radiostation host. De man warmt de stadsbevolking op want Rudy Holly, de prins van rock-'n-roll, zal de komende uren arriveren. De oude Sunny Day pikt dan weer paddenstoelen op en aarzelt niet om ze te proeven in het gezelschap van Bambi, een jong reekalf, dat voor geen kleintje vervaard is. De honderdjarige vrouw krijgt visioenen en vindt zich terug zo in het gezelschap van de liefde van haar leven, Elmore Edison, die jaren geleden overleden is... Ondertussen bereidt de stad zich voor op het concert van Rudy Holly, een avond die het niet licht zal vergeten...

De tekeningen zijn van de hand van de Luikse tekenaar Michel Constant, die vooral bekend is van de lotgevallen rond de Italiaanse automonteur Mauro Caldi (uitgeverij Gorilla), en van de misdaadreeks Bitume, waarvan zes delen verschenen bij uitgeverij Casterman. De Brusselse scenarist Jean-Luc Cornette werkte reeds eerder samen met Constant aan De Glimlach van Mao (Futuropolis) en Red River Hotel, dat in het Frans bij Glénat verscheen. In 2016 zorgde hij voor het scenario van een nieuw album van Chlorophyl, dat majestueus door René Hausman nieuw leven werd ingeblazen, en een jaar later mocht hij — samen met Marc-Renier — zijn schouders zetten onder de verstripping van het leven van de Oostenrijkse schilder, Gustav Klimt."

G. Raf Zerk: Corona Blues (mei - Arcadia Archief 61)

"Net zoals iedereen werd Marc Hardy de voorbije twee jaar dagelijks geconfronteerd met de nieuwsgeving, opnievorming en gevolgen van het coronavirus op onze samenleving, op zichzelf en zijn geliefden. Net zoals iedereen, probeerde hij dit maatschappelijk drama op zijn eigen manier een plaats te geven, een poging om als het ware covid uit te drijven... En hoe kan een auteur, een striptekenaar, dit beter doen door zijn gevoelens en gedachten hierover op papier neer te zetten en meer zelfs, door deze tekeningen drie maanden lang op zijn Facebookpagina te delen met zijn volgers. Corona Blues is dus niet zo maar een album van G. Raf Zerk, het is zowel een impressie over drie maanden uit de pandemie, als een avontuur van Facebookvriendschappen.

In dit atypische G. Raf Zerk-album moet de grafelver met de bruine pet en het grote reukorgaan de hoofdrol delen met de twijfelachtige Covid-19, die als een rode draad doorheen het album loopt, of eerder sluipt. 64 pagina’s lang vinden we G. Raf Zerk terug in zijn vertrouwde habitat, het kerkhof, waar zowel levenden als doden elkaar kruisen en waar de dood als de dood blijkt te zijn voor de Covid-19...

Marc Hardy is al meer dan twintig jaar een van de vaste waarden bij vzw Arcadia. Het begon in 2000 met Gordh, het eerste deel uit de reeks Arkel, rond de lotgevallen van de gelijknamige leidsengel. In 2013 mochten we met Youkaïdi kennismaken met De Libellenpatroelje, en in 2022 verwelkomen we de sympathieke grafdelver, G. Raf Zerk, zonder meer de meest succesvolle serie van de Luikse auteur, die een groot deel van zijn carrière samenwerkte met de inmiddels betreurde Raoul Cauvin, gekend van De Blauwbloezen, Cupido, Agent 212 en andere reeksen. Dit album bevat ook enkele hommagecartoons aan Cauvin."

Het Koninkrijk (2) (september- Arcadia Archief 60)

"Uiteraard was het goed leven in het koninkrijk! Dat kleine rustige landje, vergeten door zijn machtige buren en hun nooit aflatende oorlogen. Dat kleine stukje grond waar sinds jaar en dag vrede heerste... tot op de dag dat een roekeloze daad van prinses Cécile het koninkrijk in rep en roer zette en oude wonden deed openrijten.

Wie is de gevangene die opgeborgen zit in een donkere cel in de koude kelders van het kasteel? Welke last tornt koning Serge al jarenlang met zich mee? Zal het de ietwat naïeve, maar moedige smid François eindelijk lukken de bevallige Anne aan de haak te slaan... en zijn de praatgrage, maar betweterige vogeltjes deze keer écht een vogel voor de kat? Allemaal vragen die een antwoord vinden in De Twee Prinsessen, het tweede deel uit de komische reeks Het Koninkrijk.

De man die instaat voor al dit lekkers, is de in Brussel wonende striptekenaar Benoît Feroumont. Hij tekende eerder al voor het Vrije Vlucht-one-shot Ivan/Ivanka en het Robbedoes-verhaal Kwabbernoot Gaat Trouwen. Naast zijn activiteiten als striptekenaar, verleent Feroumont regelmatig zijn medewerking aan animatiefilms, waaronder De Romeinse Lusthof, de verfilming van het gelijknamige Asterix-album."

Leonardo: Groot, Groter, Grootheidswaanzin (oktober - Arcadia Archief 63)

"Eureka! Of was het Mona Lisa? Na jarenlang wachten, verschijnt er nog eens een album van Leonardo. Hoewel de komische gagreeks van Turk en Bob De Groot geen onbekende is bij stripminnend Vlaanderen en Nederland, moeten we reeds teruggaan tot 2005, toen met Leven als Kat en Genie, het laatste Nederlandstalige album verscheen bij uitgeverij Le Lombard. Een kleine eeuwigheid later is het zover, en verschijnt er bij vzw Arcadia met Groot, Groter, Grootheidswaanzin, weer 48 pagina’s lachspiertrillend leesplezier rond de absurditeiten van uitvinder Leonardo en zijn sidekick Basiel.

Levensgrote appels en wormen, een sprekende inktvis, de allereerste ‘piepelkrant’, een bewogen uitstapje naar de ruimte, en een milieuvriendelijk voertuig avant la lettre, zijn enkele van de ingrediënten die dit album op smaak brengen. Striptekenaar Turk en scenarist Bob De Groot worden altijd in één adem genoemd, als we het hebben over de reeksen Leonardo, Robin Hoed en Clifton. De creatieve samenwerking tussen beide auteurs resulteerde de voorbije decennia in tientallen albums en duizenden gags. Sinds enkele jaren heeft Zidrou de fakkel overgenomen van De Groot als scenarist van Leonardo."

Van deze reeks verschijnen nog sporadisch nooit in album uitgegeven gags en korte verhalen in het stripblad Eppo. Groot, groter, Grootheidswaanzin is de vertaling van het Franse deel 42. Vertalingen in het verleden verschenen bij diverse uitgeverijen waarbij gaten vielen en afwijkende nummeringen optraden. Op ons archiefgedeelte van de website hebben we ooit dit overzicht geplaatst van alle verschenen vertalingen en de albums die werden overgeslagen.