Yoko Tsuno en de Vineanen

26 februari 2022 Flashback

Bij Roger Leloup thuis hadden ze een kapsalon. Daar hing ook reclame voor crème van Nivea. Als kind verhaspelde hij het woord naar Vinea dat hij vele jaren later gebruikte voor het blauwe buitenaardse volk waar zijn mooie creatie Yoko Tsuno in haar eerste album mee te maken krijgt. Ook de blauwe huidskleur van de Vineanen was afgeleid van de affiche. In de loop van de jaren was de afbeelding van een vrouw die Nivea-crème gebruikt verkleurd waardoor ze een blauwige huid had. Leloup was ervan overtuigd dat je door die crème een blauwe huid kreeg.

De buurman van het Leloup-gezin vertelde in de zaak dat hij dringend op zoek was naar een inkleurder. De jonge Roger Leloup stelde zich voor en voor hij het wist zat hij gebogen over het Alex-album Het Vervloekte Eiland. Die buurman heette Jacques Martin. Zijn stripcarrière was gelanceerd.

Het talent van Roger Leloup sprong ook Hergé in het oog. Hij liet Leloup allerhande transportmiddelen tekenen tot in de kleinste technische details voor de rubriek Zien en Weten in het weekblad Kuifje. Hergé hoefde er enkel zijn Kuifje-personage in te tekenen als bestuurder. Ook voor de stripreeks Kuifje kwamen Leloups technologische vaardigheden van pas.

Na vijftien jaar hand- en spandiensten ging Roger Leloup voor Peyo werken. Enkele proeftekeningen met Smurfen maakten duidelijk dat zijn stijl meer in de realistische richting lag. Hij assisteerde daarom studiotekenaar Francis Bertrand voor een episode van Jacky en Silvester die in Le Soir verscheen. Het verhaal van de volgende episode schreef hij zelf. Daarin introduceerde hij een Aziatisch meisje. Het project werd niet verder uitgewerkt voor de krant, maar ging wel een nieuw leven leiden als een verhaal voor de nieuwe reeks Yoko Tsuno.

Zo begon sinds 1970 een langlopende reeks waarin verhalen op aarde zich met ijzeren regelmaat afwisselden met verhalen buiten de aarde waarin Yoko's Vineaanse vrienden en plaatselijke vijanden meedoen. Pas bij deel 6, De 3 Zonnen van Vinea, kwam Leloup op het idee om Yoko's portret in de titelhoofding op de cover van het album van een astronautenhelm te voorzien. Vanaf dan tekende hij Yoko telkens met een helm in de hoofding elke keer het een Vinea-album betreft. Dat betekende ook dat de hoofdingen op herdrukken van vorige albums werden aangepast. Specifiek gebeurde dat bij deel 1, Trio in het Onbekende (waarvoor Leloup ook het gezicht hertekende op de cover zelf), en deel 3, Vulcanus' Smidse. Had uitgeverij Dupuis nu ook nog de eeuwigdurende fout met de naamverwisseling van Ben Beeld in Trio in het Onbekende aangepast, dan ware het helemaal logisch geweest. Op de eerste pagina’s heet saaie piet en regisseur Ben Beeld namelijk nog gewoon Ben. Op pagina 12 en na de eerste ontmoeting met de Vineanen heet Ben plots Max. Hoewel deze vertalingsblunder al zo oud is als de straat en al door vele lezers is opgemerkt, verwacht je toch dat het bij een latere herdruk wordt aangepast. Maar nee hoor, alle herdrukken sinds 1972 bevatten nog elke keer dezelfde fout. Die werd pas hersteld bij het uitkomen van de eerste integrale in 2017.

Doorheen de jaren is Yoko in de titelhoofding nog wel meer aangepast naargelang de inhoud van het verhaal. Sinds deel 26 is ze onveranderd gebleven met een koptelefoon die voor het eerst op de cover van deel 15 op haar hoofd opdook.