Originele ontwerpen voor latexfiguren

4 maart 2023 Flashback

Op 8 juni 2020 werden via een miniveiling van het Franse Interenchères achtendertig loten geveild met ontwerpen voor diverse (publicitaire) latexfiguurtjes. De bijzonderste zijn een reeks unieke en zelden gepubliceerde ontwerpen van André Franquin uit de vroege jaren 1960. Behalve Guust Flater, IJzerlijm, Tineke en Felix (uit Ton en Tineke) en meneer en mevrouw Marsupilami, gaat het ook om twee specifiek voor publicitaire doeleinden ontworpen latexfiguurtjes: een blauwe olifant met bloemenmotief en een kippetje voor Kodak. Een ander ontwerp van Franquin voor een latexfiguurtje is er een van Starter, de mascotte van de gelijknamige autorubriek uit het weekblad Robbedoes. Dit ontwerp werd niet verkocht via de veiling en komt uit een andere collectie.

Niet alle ontwerpen raakten gecommercialiseerd omwille van productietechnische problemen. Daarover gaf verzamelaar Philippe Mouvet, een groot kenner van alles wat met de weekbladen Robbedoes en Spirou te maken heeft, meer uitleg: "Van zowat alle latexpopjes werden verschillende modellen gemaakt. De eerder uitgebrachte pop werd telkens aangepast en verbeterd qua kleuren, grootte, details, noem maar op. Of de volledige pop werd hertekend naar het in de strips evoluerende uiterlijk van de personnages: Marsupilami, Guust (hier het verbeterde tweede model), enzovoort. Elk prototype ging eerst naar Franquin die daarop eventuele aanpassingen en verbeteringen voorstelde en zijn uiteindelijke goedkeuring moest geven. De correspondentie hierover tussen de firma Exinco en de tekenaar is heel grappig (onder andere over de lengte van de haren van de echte pruik van de grote Guust-pop) en geeft veel info over het fabricageproces van deze poppen, alsook info over andere projecten die Franquin met de popjesfabrikant in de pijplijn had. Het popje van IJzerlijm werd uiteindelijk niet vervaardigd. Het figuurtje was te dun. De mal werd wel gemaakt, maar bij het vervaardigen van de pop in latexschuim werd bij het afkoelen een probleem duidelijk: het schuim kromp, zodat wanneer het was afgekoeld en gestabiliseerd het popje niet om aan te zien was. Normaliter hield Exinco bij het vervaardigen van de mallen wel rekening met het krimpproces, maar bij IJzerlijm lukte het maar niet en ging haar latexfiguurtje niet door. Uit de correspondentie blijkt dat het vervaardigen van de pop van de blauwe olifant onmogelijk was omdat Franquin in het ontwerp geen rekening had gehouden met de stabiliteit van het popje. De kop van de olifant (een prachtig ontwerp!) was te zwaar om het dier op zijn poten recht te houden. Het viel gewoon naar voor op zijn snuit/slurf."

Ook van Vlinder en Spek uit de reeks Guus Slim van Maurice Tillieux, Bollie en Billie door Jean Roba, Spaghetti en Prosciutto uit de reeks Spaghetti van Dino Attanasio en ontdekkingsreiziger Max van Guy Bara werden dergelijke ontwerpen geveild. De ontwerpen van alle gemelde tekenaars zie je hieronder.