974 of 1728
Brussel 43
Zwarte bladzijde
Kathleen van Overstraeten is een bezige bij. De stewardess bij onze intussen teloorgegane nationale trots, Sabena, leidde ons al doorheen de Wereldtentoonstelling van 1958 en richting de Congolese onafhankelijkheid van 1960. Maar Kathleen hoeft zelfs de lucht niet in om ons door de Belgische geschiedenis te loodsen. Veel vroeger, als kind tijdens de woelige oorlogsjaren, is ze er getuige van hoe haar vader interesse krijgt in de Belgische dagbladstrip. Omdat de setting is teruggebracht naar de oorlogsjaren, is Kathleen nog kind. Ze is geen hoofdpersonage in haar eigen strip, maar wel een getuige, eentje van de eerste orde. Ze ziet hoe haar vader gewaagde strippagina's toevertrouwd krijgt.
Scenarist Patrick Weber (vooral gekend van zijn werk voor verschillende Jacques Martin-series) bouwt zijn verhaal als één grote flashback. Hij laat een volwassen Kathleen graven in haar jeugdherinneringen en zo ook in het verleden van de Belgische dagbladstrips. Zo komt het gegeven van verzetspers en gestolen pers bovendrijven. Ook de link tussen dagblad en strip is een thema, ofte hoe het ene het andere nodig heeft. In het Brusselse decor toont Weber de versnippering van het kranten- en tijdschriftenlandschap waarbinnen ieder blad vecht om een strip als sterkhouder te strikken. Het gedroomde moment om het dus ook te hebben over de status en de persoonlijkheden van Hergé en Edgar P. Jacobs.
Brussel 43 is dus meer dan de andere belevenissen van Kathleen een medium over het medium. De Klare Lijn-stijl van Baudouin Deville is daarom nergens méér op zijn plaats geweest dan hier. Zowel de tijdsgeest als het thema van dit verhaal vragen specifiek om herkenbare en toegankelijke stijl.
Omdat Kathleens personage minder direct betrokken is, heeft dit album een wat andere dynamiek dan Glimlach 58 of Leopoldstad 60. Maar dat is niet onlogisch. Tenslotte vormen deze Belgische vertellingen eerder een collectie one-shots dan een reeks. Een collectie die nog niet ten einde is. Een volgende belevenis voor Kathleen staat op stapel.
DIEDERIK VAN DE VELDE
974 of 1728