De Engelen van Auschwitz

Tekenaar(s)
Emilio Van Der Zuiden
Scenarist(en)
Stephen Desberg
Uitgeverij
Silvester
Verschijningsdatum
november 2020

Krachtmeting om engelbewaarder

Het wordt steeds moeilijker om ons nog een voorstelling te maken van de mentale kracht die Holocaustoverlevenden (en -slachtoffers) moeten hebben gehad. Niet alleen ligt de tijdsgeest van toen steeds verder achter ons, ook het aantal getuigen slinkt zienderogen. Meer dan ooit is het bezoeken van concentratiekampen dus impactvol. Zo ondervond ook topscenarist Stephen Desberg bij een bezoek aan het beruchtste concentratiekamp uit de Tweede Wereldoorlog. Desberg, die zich nu al even voornamelijk toelegt op one-shots, bedacht nadien een plot dat een verdomd goede poging doet om in het hoofd van zowel dader als slachtoffer te kijken.

David is een jood en belandt samen met zijn verloofde — van wie hij gescheiden wordt — in het vernietigingskamp Auschwitz. In een poging zich mentaal te wapenen tegen de gruwel van het kamp, denkt hij terug aan de engelen waarover zijn moeder hem als kind vertelde. Die engelen geven de gevangenen moed. Zelfs Obersturmführer Karsten, de voornaamste kwelduivel van het kamp, raakt erdoor geobsedeerd. En zo raakt David beetje per beetje in het hoofd van zijn beul. Erg gevaarlijk, maar het idee dat hij zijn beul kan tormenteren, houdt David op de been.

Over de gruwel van de concentratiekampen zijn al enorm veel verhalen geschreven. Allemaal, op misschien enkele na, zijn ze pakkend. Sommige door hun beeldvorming, of door hun zuiver beschrijvende, harde aanpak. Nog andere door hun onderliggende verhaal. De Engelen van Auschwitz pakt het nog anders aan. Aanvankelijk — en dat is de kracht van een volleerd scenarist als Desberg — lijkt het een Holocaustvertelling die in een van de net beschreven categorieën past. Tot duidelijk wordt dat het engelenverhaal van David onder de huid van zijn beul kruipt. Op deze vreemde maar intrigerende manier geeft Desberg de verdraaide psyche van Karsten weer. Gedurfd, maar als globaal plaatje werkt het verbazend goed.

Op momenten dat Desberg even wat minder de aandacht weet vast houden, valt des te meer op hoe divers het gamma is dat Emilio Van Der Zuiden hier gebruikt. Waar nodig tekent hij hard en afstandelijk, of beeldt hij net meer emotie af dan we voorheen al van hem zagen. Dit album verraadt dat hij meer kan dan auto's en pin-ups op papier zetten (zoals hij onder meer doet in zijn De Autoreportages van Margot). Neem bijvoorbeeld de scène waar de Kapo zich realiseert dat hij ook gestraft wordt. Dat is verbazing en verslagenheid in één blik. Sterk.

De Engelen van Auschwitz is een vlot geschreven one-shot met een sterk einde. Daar nog een epiloog aan toevoegen, was een behoorlijk risico, maar zeker eentje met meerwaarde.

DIEDERIK VAN DE VELDE

Reeks
De Engelen van Auschwitz
Pagina's
80
Uitvoering
Hardcover
Genre(s)
drama
geschiedenis
Extra
compleet verhaal