Concerto Books in najaar 2024 en voorjaar 2025

2 mei 2024 Vooruitblikken

Concerto Books bezorgde ons de pdf met een overzicht van wat het in 2024 al heeft uitgegeven en wat er in het najaar nog volgt. Klik hier om deze pdf te downloaden. Ook een paar strips die in het voorjaar van 2025 zijn gepland, stelt de uitgeverij al voor. Er zit veel muziek, biografie en drama in, met uiteenlopende vertel- en tekenstijlen en samen goed voor honderden pagina's. Hieronder vind je een overzicht van alle titels. Je vindt ze ook terug in Te verschijnen. De cartoonbundel Doodleuk van Peter de Wit en het artbook Voldongen van Peter van Dongen hebben we recent aangekondigd in andere nieuwsberichten.

Logboek van een Thuisblijver (mei)

Een artbook met vrij werk van René Windig, vooral bekend als tekenaar van de gagreeks Heinz.

"In Logboek van een Thuisblijver vinden we een selectie uit de losse hand gemaakte viltstifttekeningen, afkomstig uit René Windigs schetsboeken die hij van 1980 tot 2020 maakte. Tekeningen van vogels, katten, kunstwerken, tekeningen geïnspireerd door uitheemse culturen, door de Amerikaanse stripcultuur, door de stad en door het verlaten duinlandschap. Vanaf de tekentafel neemt Windig ons mee op zijn jarenlange ontdekkingsreizen. Met genegenheid en respect voor de kunstgeschiedenis liet Windig zich inspireren door een breed scala aan kunstenaars: van traditionele Japanse kunst via Frans impressionisme tot aan de Amerikaanse stripcultuur. Steeds zet Windig de tekeningen naar zijn eigen hand in zijn herkenbare stijl en met zijn vertrouwde viltstift. En bovendien weet Windig zoals altijd de nodige humor in zijn tekeningen te verwerken.

Kunstenaars die een inspiratiebron vormden voor Logboek van een Thuisblijver zijn onder meer Kitagawa Utamaro, Katsushika Hokusai, Karel Appel, Pierre Alechinsky, Claude Monet, Vincent van Gogh, Carl Barks, Morris, Charles M. Schulz, Raymond Macherot, Alfred Mazure en zijn eigen vader: fotograaf Ad Windig.

Maar niet alleen de kunst, ook de natuur en cultuur (zowel van ver weg als dichtbij) spelen een grote rol in het logboek. Windig brengt het ene deel van zijn tijd in het drukke centrum van Amsterdam door en het andere deel in de caravan naast zijn huis in het stille duinlandschap van Callantsoog. Langere reizen dan die tussen Amsterdam en Callantsoog maakt hij voornamelijk via boeken, tentoonstellingen en zijn eigen verzamelingen van poppetjes, beeldjes, schedels en snuisterijen. Het boek is voorzien van een aantal voor-, tussen- en nawoorden die verhalen over de (ontdekkings)reizen door de tijd en door de wereld, gezien vanuit het perspectief van thuisblijver René Windig die we zo als kunstenaar en als mens beter leren kennen."

Robert Crumb - The Complete Record Cover Collection 1 (augustus)

"In 1968 begon Robert Crumb voor het eerst met het tekenen van platenhoezen toen Janis Joplin, een medebewoner van Haight Ashbury, hem vroeg om een hoes te tekenen voor haar album Cheap Thrills. Het was een uitnodiging die Crumb niet kon weerstaan, vooral omdat hij al sinds zijn tienerjaren gefascineerd was door platenhoezen, vooral voor de legendarische jazz-, country- en ouderwetse bluesmuziek uit de jaren 1920 en 1930. Deze vroege samenwerking bleek zo succesvol dat Crumb honderden platenhoezen tekende voor zowel nieuwe artiesten als grotendeels vergeten meesters. Crumbs artistieke interpretaties van deze oude 78-toerensingles waren zo opmerkelijk dat de kunst zelf invloedrijk bleek te zijn bij hun herontdekking in de jaren 1960 en 1970. Met klassiekers als Truckin’ My Blues Away, Harmonica Blues en Please Warm My Weiner, bevat Crumbs opus ook recentere covers voor cd’s.

Robert Crumb - The Complete Record Cover Collection deel 1 is een herziene en uitgebreidere versie van het reeds jaren uitverkochte standaardwerk uit eind vorige eeuw. In voorbereiding: The Complete Record Cover Collection deel 2. Verschijnt voorjaar 2025."

Voor een Fractie van een Seconde: Het Bewogen Leven van Eadweard Muybridge (september)

Biografie van de Engelse fotografiepionier Eadweard Muybridge (1830-1904) door Guy Delisle. De Canadese stripmaker heeft al straffe (reis)reportages in stripvorm gepubliceerd, zoals Jeruzalem, Birma, Gegijzeld, De Papierfabriek, Pyongyang en Shenzhen.

"We zijn in Californië, kort na de goudkoorts. Onder de vele emigranten die werden aangetrokken door deze El Dorado bevindt zich een jonge Engelsman, die gepassioneerd raakt door een technisch proces wat nog in de kinderschoenen stond: fotografie. Hij zal snel een van de beroemdste fotografen van zijn tijd worden. Geholpen door de rijkste man van de Verenigde Staten bereikt hij een tot dan toe ongekende prestatie: het op film vastleggen van een galopperend paard. Als hij erin slaagt de beweging te temmen, wordt Eadweard Muybridge de eerste man die de tijd tot stilstand laat komen; ook de eerste man die een film projecteert, lang vóór Thomas Edison en de Lumière-broers... en de eerste man die niet schuldig werd bevonden nadat hij de minnaar van zijn vrouw in één klap had vermoord. Muybridge is de allereerste pionier van de cinema, ten onrechte vergeten door de geschiedenis."

Bubblegum Geisha (oktober)

Van Edwin Hagendoorn publiceerde Concerto Books in 2021 al het album Uiltje Engnek. Zijn nieuwste strip, Bubblegum Geisha, verschijnt in zowel het Nederlands als Engels.

"Waar is Keiko? Wat moet blijven bij lichte ongerustheid slaat bij de hoofdpersoon al snel om in een Nabokoviaanse obsessie. In zijn psychotische toestand ervaart de Humbert Humbert van Bubblegum Geisha haar afwezigheid als extreem alarmerend. Om zijn lieveling terug te vinden, gaat hij tot het uiterste en trotseert hij zijn diepste angsten.

Met moddervette knipogen naar Alice in Wonderland, Poor Things, Hokusai, Araki en Lolita wordt de lezer via deze hallucinante achtbaanrit meegevoerd naar alle uithoeken van de wereld. Bubblegum Geisha is een ode aan de undergroundstrip zoals we die kennen van Robert Crumb en Eric Schreurs, waarbij niets geschuwd wordt. Associatief, ongecensureerd, erotisch, pervers, ruig en bloedmooi. Bubblegum Geisha is een tour de force, een caleidoscopische Odyssee, tomeloos en bandeloos die de lezer verbluft zal achterlaten."

De Laatste Dagen van Robert Johnson (oktober)

De Franse stripmaker Frantz Duchazeau maakte een prachtige strip over de laatste dagen van de amper zevenentwintig jaar geworden Amerikaanse blueszanger Robert Johnson. Het album verscheen begin 2024 in het Frans. Een witte tekenaar die een portret maakt van een zwarte zanger, oftewel cultural appropriation, zou de reden zijn waarom zijn strip niet in Amerika raakt uitgegeven. Drawn & Quaterly, Fantagraphics en Mad Cave hebben het inmiddels afgewezen. Tegen een vertaling in het Nederlands had Concerto Books geen bezwaar.

"In de jaren 1930 reist een man van in de twintig, deels zwerver, deels dandy, over de stoffige wegen van Mississippi met alleen een akoestische gitaar en een fles wijn. Ondanks zijn jonge leeftijd lijkt hij het gewicht van de hele wereld op zijn schouders te dragen en een pijnlijk verleden met zich mee te slepen: in de steek gelaten door zijn vader, een kindertijd die hij doorbracht in de katoenvelden, een stiefvader die hem mishandelde en vervolgens de dood in het kraambed van de liefde van zijn leven... Dit moet Robert Johnson wel zijn, de auteur van Sweet Home Chicago, die door zijn lijden de blues als geen ander vertolkt. Terwijl hij zijn nog steeds weinig bekende muziek in een racistisch zuiden van stad tot stad verspreidt, gloort er hoop, want Johnson heeft een afspraak op een bijzondere plek: het podium van de Carnegie Hall in New York, waar producers die in zijn talent geloven, ongeduldig op hem wachten. Maar zijn zelfvernietiging is net zo groot als zijn talent: immens. Zal hij op zijn bestemming aankomen?"

Monk! (oktober)

Geschreven en getekend door Youssef Daoudi die deel 9 van 24 Uren van Le Mans en Ring heeft geschreven en zich wat meer liet onderscheiden dan deze strips over de autosport met de misdaadtrilogie Zwarte Trilogie. Een van zijn niet vertaalde strips is het door hem getekende one-shot Le Dernier Debout over wereldkampioen boksen Jack Johnson, de zoon van een slaaf.

"Zij is Kathleen Annie Pannonica de Koenigswarter, een vrijgevochten barones van de familie Rothschild. Hij is Thelonious Sphere Monk, een muzikaal genie dat vecht tegen de grillen van zijn onrustige geest. Hun blijvende vriendschap begint in 1954 en eindigt pas met de dood van Monk in 1982. Tegen de achtergrond van New York tijdens de hoogtijdagen van de jazz, onderzoekt Monk! de zeldzame alchemie tussen twee briljante wezens, gescheiden door een oceaan van sociale status, ras en cultuur, maar verenigd door een oneindige liefde voor muziek. Deze bijzondere graphic novel van Youssef Daoudi geeft prachtig het leven van de ‘hogepriester van de bop’ weer in spontane, suggestieve pen- en inkttekeningen die de jazz zelf zichtbaar lijken te maken."

Orwell (november)

1984 en Animal Farm, de twee belangrijkste romans van George Orwell (1903-1950), zijn vele malen verstript en verfilmd of hebben inspiratie geboden voor tv-reeksen en zelfs het tv-programma Big Brother. Nu is hij zelf het hoofdpersonage in een biografie in stripvorm.

"Het bekendste werk van de Britse schrijver George Orwell, 1984, en de vooruitziende visie die het bevat op een samenleving die wordt geregeerd door Big Brother, dateert al bijna zeventig jaar van vóór de voortdurende monitoring van mensen en gegevens waar we vandaag de dag mee te maken hebben. Maar zijn leven was net zo fascinerend en toekomstgericht als zijn boeken. Orwell studeerde in Eton, sloot zich aan bij de politie in Birma, vocht in de Spaanse Burgeroorlog, verzette zich fel tegen het stalinisme en woonde in de sloppenwijken van Londen terwijl hij werkte als journalist.

Pierre Christin kennen we van zijn succesreeks Ravian. Geïnspireerd door onderzoek naar de communistische regimes in de wereld, produceerde hij vervolgens graphic novels als De Onbestaanbare Stad, De Falangisten van de Zwarte Orde en De Jacht.

Sébastien Verdier, volgens eigen zeggen verslaafd aan graphic novels sinds zijn studententijd, publiceerde in 2004 zijn eerste boek, Ultimate Agency, op tekst van François Corteggiani. Zijn samenwerkingen omvatten sindsdien werk met Didier Quella-Guyot, Éric Corbeyran (voor de conceptreeks Dierenriem) en Pierre Christin."

Alles Komt Goed: Amsterdam 2091 (voorjaar 2025)

De Nederlanders Christiaan Fruneaux en Edwin Gardner zijn twee futurologen die onder meer via hun Studio Monnik historische trends onderzoeken en denkkaders ontwikkelen die doorgetrokken kunnen worden naar geloofwaardige toekomstscenario's. Daarmee helpen ze overheden en bedrijven om grip te krijgen op de snel veranderende wereld. In Alles Komt Goed passen ze hun visies toe op het Amsterdam in het jaar 2091, met illustraties van Jan Cleijne (Helden van de Tour). 

Uit de introtekst van Alles Komt Goed: "Beste Tijdreiziger, welkom in Amsterdam, in 2091. In je handen ligt een bijzondere reisgids naar een buitengewone bestemming; onze niet zo nabije toekomst. Deze gids is gemaakt om te helpen met het begrijpen van de waarden, de ideeën en de denkbeelden die Amsterdam in 2091 voortdrijven en eigen maken. Het laat bovendien zien hoe deze onzichtbare culturele krachten hun weerslag vinden in meer tastbare zaken, zoals in de maatschappelijke instituties, de dagelijkse mores en in het straatbeeld. Het is dus een reisgids naar de tijdgeest van morgen, met Amsterdam als canvas. Bedoeld om onze eigen tijd in een hoopvol perspectief te plaatsen. Want, zoals de titel van deze gids al aangeeft, alles komt goed."

Chumbo (voorjaar 2025)

"Brazilië, 1937. In de regio Minas Gerais leidt de steenrijke Oswaldo Wallace met harde hand zijn ijzerertsmijnen en zijn kroostrijke gezin. Met zijn vrouw Maria-Augusta heeft hij vijf kinderen: drie meisjes, Adélia, Úrsula en Berenice, en twee zoons, Severino en Ramires. Hoewel de jongens maar een jaar in leeftijd schelen, zijn ze in elk opzicht elkaars tegenpolen. De stille, bedachtzame Severino wordt journalist en romanschrijver, terwijl Ramires, de lichtgeraakte opschepper, de militairen toejuicht die vanaf 1964 tot 1985 aan de macht zijn na een staatsgreep. Vooral in de jaren 1968-1975 heerst er een gewelddadig schrikbewind. Deze periode staat in Brazilië bekend als 'anos de chumbo', de 'jaren van lood'. Tussen de twee broers, wier lotgevallen de rode draad van dit rijkbevolkte verhaal vormen, staat Iara Rebendoleng, de dochter van een vakbondslid dat zich tegen vader Wallace durfde te verzetten...

Matthias Lehmann, die zich losjes baseerde op zijn eigen familiegeschiedenis, weeft een breed uitwaaierend panorama dat de jaren 1930 tot het begin van de jaren 2000 bestrijkt. De liefdesrelaties en klassenverschillen, de menselijke zwakheden en ploertenstreken, die soms worden afgewisseld met vluchtige momenten van fijnzinnigheid, vormen het hart van deze grafische roman, die doorspekt is met verwijzingen naar Braziliaanse cartoons, reclame en design."