Een tweede tekenaar voor Storm en een nieuwe reeks voor Romano Molenaar

20 juni 2025 Vooruitblikken

Dat het werk van Don Lawrence een groot voorbeeld is voor de Indonesische tekenaar Apri Kusbiantoro ligt er nogal dik op in zijn stripreeksen De Verloren Verhalen van Lemuria (bij het intussen verdwenen ComicWatch) en Saul (uitgegeven door Uitgeverij Personalia). De al langer gekoesterde droom om werkelijk Storm te mogen tekenen, kwam in 2023 in vervulling toen hij het vierde en laatste deel van de spin-off Kronieken van de Tussentijd mocht tekenen. Intussen bood Rob van Bavel, de uitgever van Storm en Uitgeverij L, Apri de kans om alsnog meer Storms te tekenen.

Een vervolg voor De Kronieken van de Buitenring

De eerste drie delen van Kronieken van de Tussentijd, op scenario van Martin Lodewijk, verschenen tussen 1996 en 1998 en zijn getekend door Dick Matena. Apri was vragende partij om meer albums te tekenen, maar die cyclus was afgelopen. Rob van Bavel stelde hem echter de voortzetting van een andere onvoltooide Storm-spin-off voor: De Kronieken van de Buitenring. Die spin-off van Minck Oosterveer en Willem Ritstierkwam na het album De Banneling van Thoem in 2011 tot een voortijdig einde na het motorongeluk dat Oosterveer het leven kostte in datzelfde jaar. Het verhaal speelde zich af in een uithoek van het door Martin Lodewijk bedachte multiversum van Pandarve.

Robbert Damen neemt het stokje van Ritstier over en schrijft het vervolg van de cyclus. Hij is al langer vertrouwd met de wereld van Storm, want sinds deel 6 is hij de scenarist van de spin-off De Kronieken van Roodhaar, getekend door Romano Molenaar. Op zijn palmares staan ook reeksen als Guardian en Prinses Simone, terwijl hij erg geslaagde jeugdstrips schrijft voor Daniel Van den Broek, zoals Calamity Jane, Piraat Bo, Roar en Jules Verne met fictieve, spannende avonturen over de kinderjaren van de Franse schrijver.

Hieronder zie je de coverillustratie die Apri voor Eppo tekende en de eerste drie pagina's van het verhaal, nog zonder de dialogen.

De voorpublicatie van De Maotusauri Armada, het vervolg van Storm - De Kronieken van de Buitenring, start weldra in het stripblad Eppo. Storm is nu een prioriteit voor tekenaar Kusbiantoro, maar hij blijft tegelijk ook loyaal aan Uitgeverij Personalia voor wie hij de fantasyreeks Saul op scenario van Ritstier blijft tekenen. De Kronieken van de Buitenring blijft lopen zolang het publiek de stripreeks blijft volgen. Damen kreeg wel de instructies om per album een afgerond verhaal te vertellen, hoewel een rode draad en weerkerende intrige-elementen en nevenpersonages niet uitgesloten zijn.

Apri moet ook nog zijn tweeluik Elang Jawa afwerken. Deel 1 is intussen afgelopen in Eppo. Samen met scenarist Fajar Nugros vertelt hij in dit tweeluik een Javaanse legende waarvan de titelheld een ernstig bedreigde Indonesische havikarend is, die alleen op het eiland Java voorkomt.

Nieuwe fantasyreeks voor Romano Molenaar

Dankzij de aanwinst voor het Storm-team kan Rob van Bavel in Eppo nieuwe verhalen van de hoofdreeks Storm, de spin-offs De Kronieken van Roodhaar en De Kronieken van de Buitenring elkaar laten afwisselen. De Storm-frequentie in albumvorm is sinds vorig jaar trouwens ook al uitgebreid door de start van de integrale reeks, waar niet alleen de hoofdreeks, maar ook alle spin-offreeksen in zullen gebundeld raken. Deze week verscheen deel 3. Klik hier voor de inhoud. Dossiersamensteller Rob van Bavel verwierf enkele jaren geleden de persoonlijke archieven van Don Lawrence en daaruit kwam heel wat nieuwe informatie tot stand én uniek beeldmateriaal die nieuwe inzichten bieden op samenwerkingen, totstandkomingen en probleempjes bij het uitwerken van de Storm-verhalen. Die informatieve en visuele rijkdom is terug te vinden in de weelderig geïllustreerde dossiers.

Met een tweede tekenaar voor Storm kan Romano Molenaar er zelf een gloednieuwe reeks bijnemen. Dat doet hij al jaren, maar elk van zijn vorige nevenprojecten stopte telkens na enkele delen. Denk maar aan J.ROM - Force of Gold (een spin-off van Suske en Wiske met Jerom) en Galaxa (een spin-off van De Rode Ridder). Het nieuwe Odys is integendeel een project dat door hemzelf is bedacht en een keer niet in opdracht van een andere uitgever tot stand kwam. Het idee komt helemaal van hem. Het werkelijke uitschrijven ervan liet hij over aan Bruno De Roover, met wie hij prettig samenwerkte voor J.ROM. De Roover schreef voor Uitgeverij L al de Vikingentrilogie Jylland voor de Poolse tekenaar Przemyslaw Klosin.

Een voorstelling van Odys: “Romano Molenaar is niet alleen de tekenaar van Storm en Roodhaar. Hij bedenkt ook concepten voor games, Kickstarters en eigen reeksen. Zo is ook het idee voor Doler (de oorspronkelijke naam van Odys) ontstaan. Een onverschrokken held die door een wereld vol mysteries en magie dwaalt, met een geschiedenis die plaatsvond lang voordat De Nederlanden bestonden. 

In een jaartelling ver verwijderd van de onze, bestond een gebied dat bekend stond als Het Lage Land, een rijk van ongekende schoonheid. Het Lage Land lag onder de zeespiegel, maar werd beschermd door een smalle bergketen in het noorden, een natuurlijke dam die de Eenzame Wal werd genoemd. De Lagelanders leefden in harmonie met de natuur en met de andere wezens: kleine elfjes, pratende otters, vliegende bevers, magische rivieren, en de talrijke knoestige bomen die hun wijsheid deelden. De honderd steden van het Lage Land waren juweeltjes van architectonische kunst, met een rijke cultuur, drukke markten en torens met levendige kleuren. Het rijk werd bijgestaan door een groep eeuwenoude geleerden: de Zeven Magiërs. Alleen de leden van dit genootschap hadden toegang tot de wetten en formules van de magie. 

Het Lage Land kende vrede en harmonie tot één van de Zeven Magiërs zich tegen de anderen keerde. De naam van deze dissident is in de geschiedenis verloren gegaan en is enkel gekend als de Oude Schaduw. Tijdens een hevige strijd tussen de Oude Schaduw en de overige Magiërs werd het Lage Land verzwolgen door duisternis en angst. Deze gruwelijke strijd eindigde met De Grote Ramp. Mens, dier en natuur raakten besmet door hoge stralingen, waardoor het harmonische evenwicht tussen mens en natuur volledig verstoord raakte. 

Na de Grote Ramp ontstonden nieuwe steden, opgebouwd uit de ruïnes van het Lage Land. De eenheid in het gebied was voorgoed voorbij. Alle kennis over magie was verloren gegaan. Meer zelfs: magie was voortaan taboe. Wie ervan verdacht werd de oude kunsten te willen gebruiken wachtte de doodstraf. En toch droomt vandaag iemand om de eenheid van het Lage Land te herstellen: Odys, een jongen, die vage herinneringen heeft aan de tijd van de magie. 

Jaren geleden, toen hij amper acht jaar oud was, werd hij opgeleid om ooit deel uit te maken van de Zeven Magiërs. De Grote Ramp maakte echter aan alles een einde. Odys gaat op zoek naar de overblijfselen van de oude geschriften, om zo controle te krijgen over de magische kennis. Hij wordt bijgestaan door Paddagan, een oude klerk van de Zeven Magiërs en de enige die de oude teksten kan lezen. Ze gaan de strijd aan tegen het onbegrip en de afkeer tegen magie, met één doel: het Lage Land in al zijn harmonie heropbouwen.”

De voorpublicatie van het eerste avontuur van Odys loopt momenteel in Eppo. Er komen al zeker drie delen, en meer als de reeks aanslaat bij de lezers van Eppo en de kopers van de albums.

Community

Op dat gebied kan uitgever Rob van Bavel niet klagen over de community die hij dankzij Eppo zelf heeft opgebouwd. Onlangs organiseerde hij een Eppo-familiedag in Oosterhout, waar de uitgeverij is gevestigd. En dat event kende een groot succes. De promotie voor dit event voerde hij enkel in het tweewekelijks verschijnende Eppo, de wekelijkse nieuwsbrief van het stripblad en op sociale media. “En daar vul je een heel theater mee”, blikt van Bavel tevreden terug. Voor de rest volstond het om regionale media te benaderen, die volgens van Bavel altijd geïnteresseerd zijn in content, al is het maar met info over een signeersessie. Een belangrijke les voor uitgeverijen en stripspeciaalzaken dus om een lijntje te hebben met lokale pers als je iets kenbaar wil maken. “Nodig die mensen uit”, adviseert van Bavel.

Aan de telefoon liet van Bavel ons ook weten dat hij zich er soms nog over verbaast dat lang niet elke koper van Storm alle albums in huis heeft. Vandaar dat hij het voor zijn uitgeverij en voor het voortbestaan van Stormcruciaal vindt om de catalogus op peil te houden met een herdrukprogramma. Regelmatig verschijnen er dus herdrukken van de oude verhalen, elke keer de voorraad in de magazijnen weer is geslonken. Hij wijst hiervoor ook op de relevantie van stripwinkels voor zijn uitgeverij: “Het is belangrijk om zichtbaar te blijven in stripwinkels, daar waar het gebeurt.”