Een boek over uitgeverij Casterman

30 september 2022 Vooruitblikken

Op 7 oktober verschijnt de Franstalige monografie Casterman: de Tintin à Tardi dat de periode 1919-1999 van uitgeverij Casterman bestrijkt. Florian Moine is de schrijver en Les Impressions Nouvelles de uitgeverij. Het boek kost 29,50 euro. De schrijver dook in de rijke archieven waardoor hij kan op 524 pagina's uitvoerig kan schrijven over de geschiedenis, het belang, de rol en de bijzonderheden van de uitgeverij in de stripwereld.

Een groot gedeelte gaat uiteraard over de lange verstrengeling van het huis Casterman met de stripreeks Kuifje van Hergé en een ander groot succes Tiny voor de kinderboekenmarkt, maar Casterman staat ook voor vernieuwing dankzij onder meer het stripblad Wordt Vervolgd

Een voorstelling van het boek: "Het beeld van Casterman is ook nu nog nauw verbonden met de avonturen van Kuifje, waarvan het commerciële succes en het kritische nageslacht soms de rijke geschiedenis overschaduwen. De verkenning van de omvangrijke Casterman-archieven biedt een nieuwe kijk op deze tweekoppige onderneming, zowel een uitgeverij als een drukkerij, gerund door dezelfde familiedynastie vanaf de oprichting in Doornik in 1776 tot 1999.

Het boek verkent de veranderingen in het bedrijf en zijn productie, van de nasleep van de Grote Oorlog tot de globalisering van de uitgeverij aan het eind van de twintigste eeuw. De broers Louis en Gérard Casterman, die de vijfde generatie ondernemers vertegenwoordigen, zetten een nieuwe groeicyclus in gang toen zij in 1919 de leiding van het bedrijf overnamen. De drukkerij werd in het interbellum gemoderniseerd, terwijl de uitgeverij zich op de kindermarkt begaf, met name door de uitgave van albums van Hergé.

Het kolossale succes van de avonturen van Kuifje na de door de uitgever in 1942 gestarte inkleuring van de albums veranderde het zwaartepunt van de catalogus. Gedragen door de albums van Hergé en vervolgens door de reeks Martine (Tiny), heeft Casterman zich tijdens de Trente Glorieuses (de naoorlogse periode tussen 1945 en 1973) doen gelden als een belangrijke speler in de kinderuitgeverij en de stripwereld.

In 1978 betekende de lancering van het tijdschrift (À Suivre) (Wordt Vervolgd) en de komst van auteurs als Hugo Pratt, Jacques Tardi, Didier Comès en Philippe Geluck de intrede in het moderne stripverhaal.

De veranderingen in de boekeconomie, de snelle technologische veranderingen in de drukkunst en de verwatering van het aandeelhouderschap verzwakten het ondernemingsmodel van Casterman in het laatste derde deel van de twintigste eeuw, tot het bedrijf in 1999 aan de groep Flammarion werd verkocht."