Expo: De opkomst en invloed van krantenstrips als de eerste influencers
Het stripverhaal zoals we dat nu kennen ontstond aan het eind van de negentiende eeuw in de Amerikaanse kranten. Vaak in speciale bijlages de zogenaamde Sunday Comics. Meer dan een eeuw lang blijft dit het eerste item wat mensen in hun krant lezen. Deze nieuwe fascinerende tentoonstelling werpt een uniek licht op de invloed van de Amerikaanse krantenstrips en alles wat daaruit voortkwam. Er wordt getoond op welke manier strips en hun makers niet alleen vermaak boden, maar ook merchandise verkochten, reclame maakten, trends introduceerden en de kijk van hun lezers op de wereld bepaalden. Kortom, hoe ze in feite de eerste influencers waren.
Aan de hand van de grootste collectie ooit in Nederland getoonde Sunday-originelen toont Krantenstrips, the first influencers hoe stripmakers als Windsor McCay, Lyonel Feininger, Richard Outcault, Alex Raymond en Charles Schulz met hun kleurrijke, fantastische en maatschappelijk relevante strips de krant veroverden. Hoe stripmakers wereldberoemd werden, in een aantal gevallen zo rijk, dat ze nooit meer zelf iets hoefden te tekenen. Hoe de Grote Depressie en de Tweede Wereldoorlog de toon en de thematiek van de strippagina's bepaalden. Hoe de syndicaten in de jaren 1950 en 1960 probeerden de macht over te nemen door de karakters en hun merchandise centraal te stellen, in plaats van de makers. En hoe aan het eind van de jaren 1960 een nieuwe generatie het roer overnam en ervoor zorgden dat de krantenstrip zijn sociale rol weer terugkreeg.
Officiële Nederlandse influencers
De overgang van het Amerika van toen, naar het Nederland van nu, wordt gemaakt door de acht Nederlandse stripmakers uit te lichten die momenteel de populairste krantenstrips maken. Van Mark Retera (DirkJan) en Gerben Valkema (Elsje) tot Jesse van Muylwijck (De Rechter) en het duo Hanco Kolk en Peter de Wit (S1ngle en Sigmund). Alle Nederlandse makers hebben aangegeven dat ze zich graag door hun 'eigen' krant laten interviewen. Hun figuren zijn nu tenslotte offficiëel influencers!
Opening door Peter de Wit
De tentoonstelling zal op donderdag 30 mei feestelijk worden geopend door Peter de Wit. Naast stripauteur van onder andere de krantenstrips Sigmund en S1ngle, is Peter de Wit een groot liefhebber en kenner van de krantenstrips. In het voorwoord van de tentoonstellingscatalogus omschreef hij het als volgt: “Ik hoor vaak van lezers dat ze zo blij zijn om tussen het slechte nieuws dat de kolommen vult ook hun vertrouwde dagelijkse portie humor aan te treffen. Misschien zijn we in deze tijd wel belangrijker dan ooit!.”
Museum of Comic Art (MoCA)
Het Noordwijkse Museum of Comic Art is het enige museum in Nederland dat volledig gewijd is aan het tonen van originele striptekeningen uit de gehele Westerse wereld. Het MoCA is een klein maar kwalitatief hoogwaardig museum dat zich met twee tentoonstellingen per jaar inzet om het beste uit de binnen- en buitenlandse stripkunst (de Negende Kunst) aan een breed publiek te tonen. Altijd in z’n meest pure vorm: originele werken op papier.
Catalogus, deel 7
De wederom speciaal vervaardigde luxe hardcovercatalogus is verkrijgbaar in twee uitvoeringen:
- De standaard uitgave, met een cover geïnspireerd op het werk van strippionier Lyonel Feininger (die later nog beroemder werd in een discipline gelieerd aan het stripverhaal: schilderen.
- Een limited edition in een oplage van 100 stuks met op de cover Sigmund van Peter de Wit.
KRANTENSTRIPS, the first influencers
-
MoCA, Bomstraat 11, Noordwijk aan Zee. Van 31 mei 2024 tot 17 november 2024
-
Openingstijden: woensdag tot zondag van 12.00 tot 17.00 uur.
-
Voor meer informatie: www.museumofcomicart.nl