Terug naar overzicht

Yves Swolfs

“Na vijf of zes albums van hetzelfde ben ik weer toe aan iets anders."

17 januari 2023
tekst en © foto's: Dai Heinen

 

Recent verscheen bij uitgeverij Arboris het eerste deel van Durango - De Jonge Jaren. Tijd voor een interview met Yves Swolfs, algemeen beschouwd als een van de beste realistische tekenaars van zijn tijd en ook een begenadigd scenarist. We gingen op bezoek bij de tekenaar van Durango, Lonesome, Legende en De Prins van de Nacht. In een pittoresk dorpje in de Ardennen rondom Namen praat Swolfs over zijn eigen toekomst en die van zijn striphelden.

 

Je hebt een frraaie verzameling elektrische gitaren in de woonkamer.

Swolfs: "Strips maken is mijn werk en muziek mijn hobby. Samen met mijn vrouw speel ik in een rockband. De muziek is het genre dat vergelijkbaar is met Van Halen. We zijn nu bezig met het uitbrengen van een eigen album. De band bestaat louter uit liefhebbers die naast muziek nog een baan hebben."

 

Heb je nog ander werk naast het maken van stripverhalen?

Swolfs: "Nee ik spendeer iedere dag bijna acht uur aan het maken van stripverhalen. ’s Morgens ga ik altijd sporten, want ik wil mijn energie kwijt zodat ik uitgerust begin. Alleen op zaterdag werk ik niet."

 

Welk deel van je werk vind je leuker, schrijven of tekenen?

Swolfs: "Beide, het zorgt voor afwisseling. Wanneer ik voor iemand een verhaal heb geschreven, ga ik daarna liefst weer zelf tekenen. Als ik alleen maar scenario’s zou schrijven, wordt het saai en mis ik de uitdaging van het tekenen. Nu werk ik alleen maar aan het verhaal over de jeugd van Durango en aan Lonesome. Ik heb nog wel ideeën om uit te schrijven maar dat wordt iets voor na Lonesome. Over het schrijven van een verhaal doe ik meestal een maand. Het komt weleens voor dat ik niet verder kan. Dan zit ik een week na te denken hoe ik het verhaal beter kan laten verlopen."

 

Je werkt nooit op een scenario van iemand anders.

Swolfs: "Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik mijn eigen verhalen kan schrijven. Een scenarist heb ik niet nodig. Dan hoef je nergens rekening mee te houden en te delen. Ook zijn alle rechten op de personages dan van mij. Ik ben iemand die ook een voorkeur heeft om alleen te werken, dat zal wel een karaktertrek zijn."

 

Maar je schrijft wel voor andere tekenaars.

Swolfs: "Dat is een bewuste keuze, ik heb ook geen tijd om al mijn verhalen zelf te tekenen."

 

Je hebt ook nooit gewerkt met andere bekende scenaristen, zoals Jean Van Hamme.

Swolfs: "Ze hebben me nooit gevraagd om voor hen te werken. Met Jean Van Hamme heb ik ooit geluncht om opties te bekijken, maar omdat we beiden scenaristen zijn was er geen klik."

 

Heb je nooit een vervolg op Blueberry willen maken?

Swolfs: "Ten eerste ben ik er nooit voor gevraagd, maar ik denk ook niet dat ik het zou doen. Dan zou ik mijn jeugdheld en inspiratiebron Jean Giraud moeten opvolgen. Dat voelt bijna alsof ik God zelf zou moeten opvolgen. (lacht) Samen met Hermann is hij mijn grote voorbeeld qua westernstrips. Hun stijl in Blueberry en Comanche heeft mijn werk beïnvloed. Colin Wilson en Michel Blanc-Dumont hebben aan De Jonge Jaren van Blueberry gewerkt en dat deden ze erg goed."

 

Toch is er recent een hommage van Blueberry verschenen door Christophe Blain en Joann Sfar.

Swolfs: "Dat was niet best van verhaal en tekeningen. De gekozen stijl vind ik er niet bij passen. Jij hebt toch ooit Hermann geïnterviewd?"

 

Ja.

Swolfs: "Hij is in de tachtig en maakt nog altijd twee albums per jaar. Wanneer ik die leeftijd heb, maak ik hooguit een album in twee jaar."

 

Over albums gesproken, je hebt niet meegewerkt aan Go West Young Man van Tiburce Oger.

Swolfs: "Hij heeft me wel gevraagd, maar ik had geen tijd."

Durango, de westernreeks van Yves Swolfs waarmee hij in 1981 zijn grote doorbraak beleefde. Het album kwam toen uit in de collectie Wild West Story van de kleine uitgeverij Archers. Intussen is het vele malen herdrukt en is de reeks een van de sterkhouders van uitgeverij Arboris.

 

 

Westernstrips zijn nu erg geliefd.

Swolfs: "Het is een golfbeweging. Dat had je ook met vampiers. Ik voelde dat goed aan toen ik met De Prins van de Nacht begon. Bijna tegelijk met het verschijnen van het eerste deel kwam de film Interview With The Vampire uit in de bioscoop. Nu zijn westerns weer bezig aan een comeback. Dat begon met de film Django van Quentin Tarantino. Die film motiveerde mij om weer met Durango verder te gaan."

 

Western of gothic, wat heeft je voorkeur?

Swolfs: "Lastige vraag, op dit moment de western. Maar op termijn zou ik wel een one-shot willen maken met een vampier of iets van fantasy. Het zijn altijd periodes waarin ik zin heb om aan iets te werken. Na vijf of zes albums van hetzelfde ben ik weer toe aan iets anders, kijk maar naar Legende en De Prins van de Nacht. Toen ik begon met De Prins van de Nacht voelde het alsof ik bevrijd was van de western."

In 1994 kwam het eerste album van De Prins van de Nacht uit bij Glénat. Datzelfde jaar kwam de vampierfilm Interview With The Vampier van regisseur Neil Jordan, met Tom Cruise en Brad Pitt in de hoofdrollen, in de bioscoop. Van De Prins van de Nacht zijn tot 2020 negen albums verschenen. De delen 8 en 9 zijn getekend door Thimothée Montaigne.

 

In de latere albums van Durango staan soms korte flashbacks over dingen uit zijn jeugd. Waarom ben je nu begonnen met de jonge jaren van Durango?

Swolfs: "Het idee om iets te doen met het verleden van Durango had ik al langer, maar voor mezelf vond ik het nog te vroeg om er nu al iets mee te doen. Toevallig had Roman Shurzhenko (de tekenaar van De Jonge Jaren van Thorgal) contact opgenomen met uitgeverij Soleil met de vraag of hij een westernstrip mocht tekenen. De uitgever belde mij en vroeg of ik iets voor hem kon betekenen. Ik dacht er over na en ben begonnen met het schrijven van het verhaal over de jeugd van Durango."

 

Hoeveel delen gaan het worden?

Swolfs: "Ik ben net begonnen met het schrijven van het derde deel. Het tweede deel is al klaar, maar ik weet niet wanneer het wordt gepubliceerd. Deze cyclus zal drie delen tellen en het wordt een open einde. Afhankelijk van de ontwikkelingen zouden het meer delen kunnen worden. Ik ben ook bezig met het schrijven van het laatste deel van Lonesome. Als dat klaar is, zie ik wel verder."

 

Hoe verloopt de samenwerking met Roman Shurzenko?

Swolfs: "Hij woont in Rusland en stuurt zijn werk via e-mail. Hij werkt op een tablet en kan dat erg goed. Ik heb het weleens geprobeerd, maar voor mij werkt dat niet. Die jongen heeft zoveel talent, hij heeft alles zelf ontworpen. Ik heb hem niet geholpen."

 

Waarom ben je zelf gestopt met het tekenen van Durango?

Swolfs: "Daar ben ik mee gestopt omdat ik zin had om iets anders te tekenen. Het gothic genre sprak me aan en zo ben ik bij De Prins van de Nacht uitgekomen. Daarna wou ik iets met de middeleeuwen doen, wat resulteerde in Legende. Om de zoveel tijd wil ik iets anders tekenen en na Legende had ik weer zin om een western te tekenen. Dat werd dus Lonesome en niet Durango omdat ik iets in een andere context wou tekenen en vertellen. Terug naar Durango zag ik niet zitten. Dan zou ik iets doen wat ik al gedaan had. Lonesome speelt zich af rond de Amerikaanse Burgeroorlog. Dat is een andere periode en insteek dan Durango. Ik geniet van types zoals Durango en Lonesome, dus ze lijken ook wel op elkaar."

De fantasyreeks Legende was meteen een succes, ook in het Nederlands toen de reeks nog bij Talent in de collectie Millennium verscheen. Daedalus nam de reeks over na het verdwijnen van Talent. Yves Swolfs schreef en tekende de reeks tot deel 6 in 2013. Sinds 2019 komen weer nieuwe albums uit, maar nu door het team Stéphane Collignon (tekeningen) en Ange (scenario). Van hen zijn al drie delen verschenen bij Soleil, nog niet in het Nederlands. Swolfs tekent er nog wel de covers voor.

 

Thierry Girod was je opvolger als tekenaar van Durango. Waarom hield hij er na drie albums mee op?

Swolfs: "Hij had gezondheidsproblemen en ook last van toenmalige burn-outverschijnselen. Hij wou daarna een eigen album maken over Vikingen, maar ik heb nooit iets van hem zien verschijnen. Geen idee wat hij tegenwoordig doet (in 2021 was er nog sprake van een crowdfundactie voor Wanted deel 7 nadat hij de rechten op de reeks terug had gekregen, het scenario van Simon Rocca is klaar, daarnaast is er nog een project voor een strip met rechtstreekse inkleuring, nvdr). Soleil ging op zoek naar een opvolger voor hem en zo kwamen ze uit bij de huidige tekenaar Iko."

 

Hoe verloopt de samenwerking met Iko?

Swolfs: "Hij is een Italiaan en een groot fan van Italiaanse westernfilms, zoals die van Sergio Leone. Durango leek hem erg leuk en het gaat hem ook goed af. Hij werkt nu aan zijn derde album."

 

Wanneer zal dat verschijnen?

Swolfs: "Met Iko weet je het nooit. Soms werkt hij snel, maar het tempo kan zomaar wijzigen. Zijn werk is erg goed, maar vanuit de uitgever komt weleens de vraag hoe het met hem gaat omdat ze niets van 'm horen."

 

Hoe is je eigen tempo?

Swolfs: "Gemiddeld werk ik een week aan een pagina van Lonesome. Ga maar uit van vier pagina’s per maand."

 

Wanneer is het vierde deel van Lonesome klaar?

Swolfs: "Dat zal nog even op zich laten wachten. Zoals ik al zei, ben ik net klaar met het scenario van het derde album over de jonge Durango. Tussendoor heb ik een verhaal van zes pagina’s gemaakt van Ringo. Uitgeverij Le Lombard is bezig met een hommagealbum voor een aantal striphelden. Een aantal tekenaars mocht een van zijn helden uitkiezen voor een kort verhaal en ik heb gekozen voor de westernreeks Ringo van William Vance. Het album zal in de loop van 2023 verschijnen. Meer weet ik er ook niet over (het gaat om een dikke uitgave voor de zevenenzeventigste verjaardag van het weekblad Kuifje, nvdr). Lonesome heeft dus even stilgelegen en het wordt een dikker album dan de vorige drie. Dit keer zullen het rond de zestig bladzijdes worden."

Sinds 2018 zijn al drie albums van de westernreeks Lonesome verschenen bij Le Lombard.

 

Stille hoop voor dit jaar?

Swolfs: "Dat zal lastig worden. Ik ben nu bezig met pagina 31. Dan moet ik ook nog de cover maken, die schilder ik altijd. De pagina’s teken ik wel met potlood, maar niet de cover."

 

Hoe maak je een cover?

Swolfs: "Met olie- en acrylverf. Met een cover ben ik twee à drie weken bezig. Kijk eens naar de achtergrond van de cover van Lonesome deel 3. Dat zijn verschillende lagen verf en die moeten eerst apart drogen voordat ik verder kan."

 

Hoeveel delen van Lonesome zullen er verschijnen?

Swolfs: "Van de huidige cyclus van Lonesome verschijnen vier delen. Ik sluit niet uit dat het er ooit meer gaan worden."

 

Weet je al wat je daarna gaat doen?

Swolfs: "Zoals ik er nu over denk, neig ik naar een one shot in een gothic sfeer. Maar ik zou ook meer willen schilderen. Ik werk soms samen met Daniel Maghen, die heeft een galerie in Parijs. Hij heeft me al vaker gevraagd om schilderijen te maken in dezelfde stijl als mijn covers. Het idee van een eigen expositie spreekt me aan. Maar dan zal ik wel een jaar lang moeten schilderen, want er moet wel genoeg te zien zijn. Het kost me veel tijd, maar ik heb het nog nooit gedaan en ik wil me ook blijven ontwikkelen. Mensen kunnen dan deze schilderijen kopen. Ik heb er ook weleens over nagedacht om een kopie van deze schilderijen naar een galerie in de Verenigde Staten te sturen. Zou mijn werk daar ook aanslaan? Er zijn daar genoeg goede westerntekenaars, dus zou ik wel opvallen?"

Is dat financieel niet interessanter dan strips tekenen?

Swolfs: "Over een heel jaar gezien maakt het financieel weinig verschil of ik een album zelf schrijf en teken en alle rechten behoud of twaalf losse schilderijen verkoop. Beide is ongeveer evenveel werk. Een schilderij levert meer op, maar daarbij gaat een deel van de opbrengst naar de verkopende galerie. Als uitdaging zou het wel goed voor me zijn, maar als ik twee of drie jaar zou stoppen met tekenen, dan is het maar de vraag of lezers daarna weer mijn werk willen kopen. Dan ben je toch een tijd uit beeld geraakt. Het is wel wat anders dan een western tekenen. Ik moet oppassen dat ik westerns niet weer saai ga vinden."

 

Je zou ook kunnen gaan werken voor een Amerikaanse comicuitgever.

Swolfs: "Ik zie mezelf geen Superman of een andere superheld tekenen. Dan moet je heel goed zijn in anatomie weergeven. Ik kan het wel, maar ik zou niet tevreden zijn over mijn eigen werk."

 

Er zijn tekenaars die goed verdienen aan het maken van werk voor fans.

Swolfs: "Ook daar heb ik geen tijd voor en dan zit ik weer Durango en Lonesome te tekenen. Ik krijg de vraag wel, maar ik begin er niet aan. Het schrijven, tekenen en mijn muziekhobby vergen veel tijd."

 

Waarom geen sciencefiction? Dat is weer iets heel anders.

Swolfs: "Dat ga ik zeker niet maken, de moderne tijd inspireert me niet om te tekenen. Laat staan iets met sciencefiction. Ik heb daar ook geen plezier in. Het modernste wat ik heb getekend, was een deel van De Prins van de Nacht waarin een auto voorkwam. Met SF schrijven heb ik er geen moeite mee. Vlad speelde zich ook in de toekomst af."

In 2000 kwam het eerste album uit van Vlad, getekend door Griffo op scenario van Yves Swolfs. In 2006 publiceerde Le Lombard het zevende en laatste album. In 2009 werd enkel in het Frans een dikke integrale van de hele reeks uitgegeven door Le Lombard. De reeks James Healer is een trilogie die tussen 2002 en 2004 verscheen met Giulio De Vita als tekenaar. In 2011 en opnieuw in 2013 werd de trilogie gebundeld in een Franstalige integrale.

 

Over Vlad gesproken, verschijnt daar nog een nieuw deel van?

Swolfs: "Dat is een afgerond verhaal. Achteraf leek ik wel een soort van Nostradamus met mijn verhaallijn die zich in een toekomstig Oekraïne afspeelt waar onlusten zijn. Twintig jaar later is het helaas akelig actueel geworden."

 

En zullen er nog nieuwe delen van De Prins van de Nacht verschijnen?

Swolfs: "Nee, daarmee ben ik gestopt. Mijn verhaal is verteld en verder werk ik ook liever met andere uitgeverijen samen dan die waar De Prins van de Nacht (Glénat, nvdr) is verschenen."

 

En Legende?

Swolfs: "Daar heb ik zes albums van gemaakt en dat is een afgerond verhaal. De serie wordt nu voortgezet door een nieuwe tekenaar (Stéphane Collignon, nvdr) en scenarist (Ange, in feite een koppel, nvdr). Ik maak alleen nog de covers voor de nieuwe albums, maar verder ben ik er niet bij betrokken. De nieuwe tekenaar Collignon gebruikt een andere techniek en de uitgever heeft mij gevraagd om wel de cover te maken. Ze willen graag eenzelfde, herkenbare stijl voor de covers. Maar daarmee stopt mijn inbreng voor Legende."

 

In het verleden heb je nog aan andere series gewerkt, zoals James Healer.

Swolfs: "Dat is al bijna 20 jaar geleden, dat was toen samen met Giulio De Vita. Het was een genoegen om met hem samen te werken, maar hij deed alles het liefste zelf. Na drie albums is de samenwerking gestopt."

 

De tijd gaat snel.

Swolfs: "Ik ben nu 67 jaar, heb kleinkinderen en mijn tempo ligt nu op ongeveer anderhalf jaar per album inclusief schrijven en tekenen. Plannen genoeg, maar zoals je zelf zegt: de tijd gaat snel."

 

Durango - De Jonge Jaren 1: De Eerste die Je Zult Doden verscheen op 22 december 2022 bij Arboris en is getekend door Roman Surzhenko op scenario van Yves Swolfs. Het album van 48 pagina's is verschenen in softcover (11,5 euro) en hardcover (21,95 euro).