Paul Teng

“Ik heb nooit hoeven leuren met mijn tekeningen."

17 november 2021 Interviews
door Dai Heinen — © foto: Dai Heinen
 

Bij de presentatie van de nieuwe De Klaagzang van de Verloren Gewesten in stripwinkel Het Beeldverhaal in Amsterdam had medewerker Dai Heinen vooraf een interview met de Nederlandse tekenaar Paul Teng. Hij tekent de komende jaren de nieuwe cyclus De Sudenna's op scenario van Jean Dufaux.

Grzegorz Rosinski, Philippe Delaby, Béatrice Tillier en nu jij. Dat is een mooi gezelschap.

Teng: "Ja, zeg dat wel."

 

Hoe ben je daartussen terechtgekomen?Teng: "Ik heb een proefpagina gemaakt voor een idee van Rudi Miel. Met hem had ik De Oneven Orde gemaakt voor uitgeverij Le Lombard. Hij had een idee om een verhaal te maken over het personage Macbeth van William Shakespeare. Deze proefpagina heeft hij her en der laten zien en zo kwam hij terecht bij uitgever Yves Schlirf van Dargaud. Hij vond het wel mooi, maar niet voor Macbeth, wel voor De Klaagzang van de Verloren Gewesten. Daar zochten ze een nieuwe tekenaar voor."

De proefplaat van Paul Teng voor scenarist Rudi Miel.

 

Het wachten op Tillier duurt wel erg lang.

Teng: "Klopt, en blijkbaar wilde schrijver Jean Dufaux ook verder met het personage van Sioban. Op een bijeenkomst van Le Lombard had Yves Schlirf mij aangesproken en gevraagd of ik interesse had om de nieuwe tekenaar te worden."

 

Eindelijk een strip uit de A-categorie.

Teng: "Ja, dat vind ik ook. Geen idee waarom het zo lang heeft mogen duren."

 

Je hebt wel al drie albums uit de reeks Tristan gemaakt.

Teng: "Dat is geen kleine reeks, maar wel de minste uit de stal van Jacques Martin. Het is leuk om te doen, maar soms moet je ook wat geluk hebben en precies op het goede moment komt bovendrijven. Nu was dat het geval. Dufaux had in eerste instantie niet aan mij gedacht, maar kon daar wel zijn goedkeuring aan geven."

Paul Teng heeft inmiddels drie albums getekend van Tristan: De IJzeren Poort (deel 15, 2016), De Pest (deel 16, 2017), beide op scenario van Jean-Luc Cornette en Jerry Frissen, en De Veroveraar (deel 18, 2020), geschreven door Valérie Mangin. De Telescoop is een one-shot van Jean Van Hamme uit 2009 voor Casterman. Het verhaal was oorspronkelijk bedoeld voor een tv-film. Later werd het een stripproject waarvoor ook anderen (onder wie Giulio De Vita in 2004) proefpagina's hebben gemaakt. Op scenario van Rodolphe tekende Teng de stripbiografie Livingstone voor de collectie Explora van Glénat, in 2019 vertaald door Dark Dragon Books.

 

Je hebt in het verleden al met Jean Van Hamme De Telescoop gemaakt. En Jean Dufaux is geen kleine naam in het milieu.

Teng: "Ik heb ook nog met Rodolphe een strip gemaakt over ontdekkingsreiziger Livingstone."

 

Waar zit het verschil tussen Jean Dufaux en Jean van Hamme?

Teng: "Daar zit qua werkwijze niet heel veel verschil tussen, beiden leveren een volledig scenario in. Jean Van Hamme heeft de gewoonte om op de achterkant van zijn verhaal de indeling van de tekeningen al vast te leggen. Dan kan je zien wat hij in gedachten heeft. Hij schrijft ook op een heel aansprekende manier zijn scenario. Dufaux doet dat iets minder, maar beiden laten de tekenaar heel vrij als ze zien dat het goed gaat. Zo wil ik dat ook graag."

 

Met alle respect, je bent al 66 jaar. Is de erkenning niet wat laat gekomen voor een vakman zoals jij?

Teng: "Zo voel ik dat niet, ik heb altijd wel werk gehad en heb nooit hoeven leuren met mijn tekeningen."  

 

Toch ontbreekt een A-reeks op je cv.

Teng: "Ik heb altijd kunnen werken en dat is al heel wat in de stripwereld. Met Tristan liep het ook aardig door.

 

Hoe was dat tot stand gekomen? Ook per toeval?

Teng: "Dat verliep minder toevallig. De directeur van de Jacques Martin-strips, Jimmy Van Den Haute, ken ik al heel lang. Toen ik de reeks Shane tekende, kwam ik hem al tegen en hij sprak toen al zijn waardering uit. Jacques Martin zelf heb ik ook ontmoet en die had van zijn assistenten al positieve signalen ontvangen over mijn tekenstijl. Hij kende dus mijn tekeningen, maar ik ben er pas bijgekomen na zijn overlijden. Het scheelt dat mijn naam al bekend was binnen de omgeving van Martin. Zijn kinderen zijn de erfgenamen en zij wisten dat ook al. Als je dan binnenkomt, maakt dat het gesprek wel makkelijker. Het is een heel comité dat daarover gaat en zij beslissen nog over bijna alles aangaande de nieuwe strips van Martin."

Diverse illustraties en schetsen van De Klaagzang van de Verloren Gewesten voor uiteenlopende doeleinden.

 

Wat was de grootste uitdaging bij het tekenen van De Klaagzang van de Verloren Gewesten?

Teng: "De figuren recht doen. De personages die al door Rosinski zijn gecreëerd, dien je in ere te houden, en toch je eigen tekenstijl behouden."

 

Rosinski heeft een aparte stijl.

Teng: "In vergelijking met andere tekenaars zit ik met mijn stijl dichter bij Rosinski dan bijvoorbeeld Delaby of Tillier. Zij werken uitgebreider en ik wat sneller. Ik teken alles nog met potlood, inkt en stift."

 

Hoelang ben je bezig geweest met dit album?

Teng: "Ongeveer 1,5 jaar over 64 pagina’s. In het begin gaat het wat langzamer, je moet je eigen stijl uitproberen."

Peter van Dongen en Teun Berserik werken aan Blake en Mortimer, Aimée de Jonghs carrière verloopt uitstekend. Nederlandse tekenaars doen het blijkbaar goed in Frankrijk.

Teng: "Correctie, het gaat goed met Indisch-Nederlandse tekenaars. Zal wel genetische aanleg zijn. (lacht) Zij zijn ook goed in wat ze doen, bij mij duurde het wat langer."

 

Al veel Franse reacties gehad?

Teng: "Het album is daar ook pas net uit. Ik heb een paar recensies gelezen en die waren positief."

 

Komen er nog nieuwe albums van Tristan?

Teng: "Ik ga eerst verder met De Klaagzang. Daarna zie ik wel verder wat er op mijn pad komt."

Zal jouw cyclus ook bestaan uit vier albums?

Teng: "Volgens mij wel, het is een van Dufaux’s favoriete series. Ik ben al klaar met het tweede album. Dat ligt nu bij de inkleurder. Ondertussen ben ik al begonnen met deel 3 te tekenen. Dargaud was ook op zoek naar een tekenaar met een stabiel tempo zonder te veel intervalperiodes ertussen. Volgend jaar verschijnt deel 2 al."

Nog meer reeksen van Paul Teng. De vierdelige indianenreeks Delgadito verscheen tussen 1981 en 1984 bij Panda in zwart-wit. De albums verschenen eerder dit jaar in kleur bij BD Must. De vijfdelige middeleeuwse reeks Shane liep tussen 1998 en 2002 in album op scenario van Jean-François Di Giorgio. De inkleurster was Graza, die ook een tijdlang Thorgal en Hans van Grzegorz Rosinski inkleurde. De moderne thriller De Oneven Orde verscheen tussen 2004 en 2005. De vijfdelige reeks is geschreven door Cristina Cuadra en Rudi Miel.

 

Je bent geen man van langlopende reeksen. Shane was de langste met vijf delen.

Teng: "Shane liep af qua verkoopcijfers en daarom heb ik er een punt achter gezet. Jean Van Hamme had De Telescoop nog op de plank liggen. Die langlopende reeksen zie je ook afvlakken. Naar wat ik hoor zijn graphic novels in opkomst en in Frankrijk doen manga's het buitengewoon goed."

 

Heb je nog strips op je verlanglijst staan om te maken?

Teng: "Niets specifieks, hooguit een eigen verhaal als de omstandigheden het toelaten."

 

De Klaagzang van de Verloren Gewesten: De Sudenna's 1: Lord Heron (64 pagina's, 10,50 euro) verscheen op 3 november bij Dargaud.