Frederik Peeters en Serge Lehman

“Ik wilde graag een Europese manga maken."

20 januari 2023 (Drie)dubbelinterviews
© tekst: Philippe Muri / Tribune de Genève

 

Vijftien maanden. Zo lang werkte Frederik Peeters in nauwe samenwerking met scenarist en schrijver Serge Lehman aan De Kladdenman. Het resultaat is een klepper van maar liefst 328 pagina’s. Een duistere psychologische thriller, waarin het alledaagse en het bovennatuurlijke met razende vaart op elkaar botsen. Een boek vol sterke personages, waarin de Geneefse striptekenaar laat zien tot wat voor hoogstandjes hij in staat is.

 

De Kladdenman begint heel realistisch. Pas gaandeweg het verhaal duiken er steeds meer fantastische en bovennatuurlijke elementen op. Is dat een verschuiving die jullie aanspreekt?

Lehman: "Mij wel, ja. Het bovennatuurlijke dringt zich niet op, maar sijpelt geleidelijk aan het verhaal binnen, net zo lang tot het de dagdagelijkse realiteit een verontrustende, gevaarlijke lading geeft. Of die ogenschijnlijk gewone wereld een ‘buitengewone’ en betoverende glans verleent, zo je wilt. Ik hecht erg aan het gevoel dat het bestaan kan ontsporen en zicht kan bieden op schaduwkanten waarvan je het bestaan niet vermoedde.

Peeters: "Zelf ben ik eigenlijk heel nuchter. Maar ik begeef me graag op gebieden, zoals dat van de fictie, waar alles mogelijk is. De context is misschien heel alledaags, met mobieltjes en gps. Toch ontstaat er op een gegeven moment een uitgesproken sprookjesachtige en mythologische sfeer. Dat was precies wat me aansprak toen Serge me de eerste opzet van zijn verhaal liet lezen. In Europese fictie zie je dat samengaan van het fantastische en het alledaagse maar zelden. Terwijl Amerikanen en Japanners in dat opzicht heel wat minder terughoudend zijn."

Lehman: "Het verre verleden vormt een onuitputtelijk reservoir van vreemde en onverklaarbare zaken. Dat is waar het ons met dit verhaal om gaat."

 

Bijna een derde van jullie boek speelt zich af tijdens zware stortregens. Het water druipt bijna van de pagina’s af. Hebben jullie dat bewust gedaan om zo’n bovennatuurlijke sfeer te scheppen?

Peeters: "Ja. Aangezien het verhaal heel geloofwaardig begint in Parijs, zei ik bij mezelf: laat ik dat maar zo sterk mogelijk aanzetten. Ik had Parijs natuurlijk al eens eerder getekend in mijn boek RG (niet in het Nederlands verschenen, nvdr). Met al die regen wilde ik Parijs er een tikje apocalyptisch laten uitzien. Een beetje onwerkelijk, zeg maar."

De Kladdenman is met 328 pagina’s een lekker dik boek. Waarom hadden jullie zo veel ruimte nodig?

Lehman: "Frederik wilde een Europese manga maken. Dan heb je het automatisch over een niet al te groot formaat en een flink aantal pagina’s."

Peeters: "We wilden niet per se een bijzondere niche creëren of zo. Andere auteurs zijn ons al voorgegaan, zoals Baru met zijn Vluchtweg naar de Zon, vijfentwintig jaar geleden. Het is niet nieuw, maar ik wilde het gewoon graag zelf eens proberen. Ik had zin om tot het uiterste te gaan met een klassiek verhaal met strakke verhaallijnen, zonder open einde. Alleen kan ik zo’n verhaal zelf niet schrijven. Serge kan dat gelukkig heel goed. Daardoor kon ik me helemaal richten op wat ik het liefste doe, en dat is het verhaal vormgeven, nadenken over het juiste ritme."

 

Anders dan de titel doet vermoeden, gaat De Kladdenman vooral over vrouwen...

Lehman: "Ik heb de indruk dat mijn vrouwelijke personages sterker zijn dan hun mannelijke tegenhangers. En ik heb er ook voor gekozen omdat de belangrijkste figuren in sprookjes vaak kleine meisjes zijn. Dat versterkt de dromerige en onwerkelijke sfeer van het verhaal."

Peeters: "Serge liep al jarenlang rond met deze personages in zijn hoofd. Dat voelde ik meteen toen ik zijn scenario las. Het familieverhaal dat hij vertelt, vloeide helder en soepel uit zijn pen. Zijn personages zijn levensecht en complex. Al meteen vanaf begin voel je dat er iets bijzonders gebeurt."

Serge, wat spreekt je het meest aan in de tekeningen van Frederik Peeters?

Lehman: "Zijn expressiviteit. Frederik weet de emoties van de personages echt voelbaar te maken. Dat kunnen maar weinig tekenaars. Bij zo’n verhaal, dat voortdurend ergens tussen een thriller en het bovennatuurlijke in hangt, zouden andere tekenaars zich meer hebben gericht op de actiescènes en het decor. Aan de andere kant komen er in De Kladdenman ook een paar monsters voor. Die moesten ook grafisch interessant worden. Ook zij moesten bij de lezer iets losmaken. Ik zocht een steengoeie tekenaar met genoeg persoonlijkheid, die de oerangst van het papier kon laten knallen."

De Kladdenman (328pagina's, hardcover, 39,95 euro) van Frederik Peeters en Serge Lehman is verschenen bij uitgeverij Sherpa.

Interview door Philippe Muri. Eerder verschenen in de Tribune de Genève (www.tdg.ch), de krant van Peeters’ woonplaats Genève. Overgenomen met vriendelijke toestemming van de uitgever. Vertaling en bewerking: Toon Dohmen (Echtmedia.net). Met speciale dank aan Frank Lekens.

Voor de meerwaardezoeker: interview met Frederik Peeters over De Kladdenman tijdens de Boekenbeurs van Genève (Nederlands ondertiteld).