Franse strip beïnvloedde eerste Mad Max-film

31 januari 2025 Flashback

Er zijn maar weinig striptekenaars die in zoveel andere kunsttakken actief zijn als de Franse stripmaker Philippe Druillet van wie Sherpa zijn imposante Lone Sloane-strips uitgaf. Behalve strips tekenen en schrijven, ontwierp hij decors voor operaopvoeringen, hij beeldhouwde, schilderde, hij was designer voor films (voor Sorcerer van William Friedkin) en tv-reeksen, hij regisseerde zelf kortfilms en muziekclips, hij illustreerde platenhoezen en hij was een van de eerste die met digitale afbeeldingen werkte... in de jaren 1970! Zijn grote keerpunt was het album La Nuit uit 1976 dat bij Glénat verscheen. Vooreerst omdat het nauw verband hield met de aftakeling van zijn zieke vrouw tot haar dood. Maar het vernieuwende aspect op het gebied van kleur, vorm, design en verhaal werd ook in het buitenland opgemerkt.

Druillet voerde in La Nuit een leider van een anarchistische motorbende op die andere bendes bestrijdt, onder meer om aan drugs te raken, een ontsnappingsmiddel uit die waanzinnige, post-apocalyptische wereld. Een bekende lezer uit Australië haalde er inspiratie uit voor zijn doorbraakfilm in 1979. Zoek niet verder, het gaat om Mad Max van George Miller. Dat gaf de filmregisseur zelf toe in een interview. 

Het vervelende voor Druillet was dat hij het deksel op de neus kreeg toen hij zelf een film wilde maken. Een reactie luidde: "Sorry, er is al een Mad Max." Op de cover van een latere herdruk van La Nuit prijkte dan weer een sticker met het opschrift "De Franse Mad Max."

Nog een andere regisseur vroeg Druillet om een conceptillustratie. De betaalde opdracht dateert van 1977 en bood inspiratie voor George Lucas' eerste Star Wars-film. Er volgden nog meer verzoekjes van Lucas, terwijl de tekenaar zich ook zelf liet inspireren door Star Wars (zie bovenstaande illustratie). Druillet bleef contact houden met George Lucas, met wie hij veel raakvlakken had. De regisseur schreef trouwens een voorwoord voor twee van Druillets albums terwijl Druillet een voorwoord schreef voor een boek over Star Wars.

Druillet had een big shot in Hollywood kunnen worden om er grote sier te kunnen maken als conceptual designer of een andere artistieke functie. Ook vanuit Japan kwam de vraag voor samenwerkingen. Maar het persoonlijke drama dat hem overkwam door zijn eerste vrouw te verliezen, gooide roet in het eten.

Na zijn weigering om voor Japanse producers te werken, zag hij later hoe zijn Lone Sloane-verhalen werden geplunderd voor de film San Ku Kaï. John Landis (The Blues Brothers, An American Werewolf in London, Coming to America, maar ook de regisseur van Michael Jacksons muziekclip Thriller) wilde met 'm samenwerken in 1987. Helaas daagde de Franse vertegenwoordiger niet op voor een afspraak in Los Angeles en zo miste Druillet andermaal zijn kans.

Benieuwd naar La Nuit? In september 2024 bracht Titans het album in het Engels uit onder de titel The Night.

Bron: Arnaud Pagès — Konbini, 2016