Auschwitz

Tekenaar(s)
Pascal Croci
Scenarist(en)
Pascal Croci
Uitgeverij
TOOG
Verschijningsdatum
april 2003

Uitgebluste zeehondenogen

Het onderwerp is door iedereen gekend. Maar behalve Art Spiegelmans meesterwerk Maus hebben bitter weinig tekenaars deze gruwelijke episode verwerkt in een stripverhaal. Vijf jaar lang werkte Pascal Croci aan Auschwitz. Vijf jaar waarin hij zich nauwgezet documenteerde en met tal van overlevenden sprak. Het resultaat is een pakkend album geworden. De prachtige Yslairiaanse cover, waarop een meisje met uitgebluste zeehondenogen wanhopig naar de hemel staart, is kenmerkend voor het ganse album. 

Croci vertelt zijn triest verhaal ingetogen en vanop een afstand. Grijze potloodkleuren, het ontbreken van close-ups, actiescènes en gewaagde perspectieven, het stelselmatig vermijden van rechtstreeks oogcontact met de personages... Niets is in scène gezet. Op geen enkel moment laat Pascal Croci zich betrappen op goedkoop effectenbejag. Net deze ‘afstandelijke’ aanpak maakt Auschwitz verteerbaar, maar ook des te schrijnender. En daar is het Croci allemaal om te doen: het werd geschreven voor de ongevoelige mensen, mensen die met hun ondoordachte opmerkingen ervoor zorgen dat genociden ook nu nog bestaan. 

Auschwitz is geen Schindlers List, La Vita é Bella, The Pianist of Maus. Daarvoor ontbreekt het in dit album aan Hoop, Humor of Verhaal. Het is een eerlijke documentaire over hoe het leven er werkelijk was, zonder sensatie of sentiment. Hard en aangrijpend. Achterin het album is er een uitgebreid verhelderend interview opgenomen met de auteur dat na lezing uitnodigt tot herlezen van het verhaal.

WOUTER PORTEMAN

Reeks
Auschwitz
Collectie
Collectie Grand Cru
Pagina's
96
Uitvoering
Hardcover
Genre(s)
drama
geschiedenis
oorlog
Extra
compleet verhaal