541 of 1728
Moeder Amerika 3: De Zomer Wordt Rood
Nerveus
De openingsscène van dit derde deel van Moeder Amerika zal bij velen een aha-erlebnis opwekken. Scenarist Kris (die het volgende album van De Blauwbloezen heeft geschreven) en tekenaar Maël hebben zich immers duidelijk laten inspireren door de legendarische stationsscène uit Brian De Palma’s The Untouchables en dat was dan weer een geslaagde hommage aan Sergej Eisensteins Pantserkruiser Potemkin. In de kinderwagen van Max, Tina en Julien ligt echter geen slapende baby, maar een krachtig bompakket dat half Chicago op zijn grondvesten zal doen daveren. Na hun avontuur in Mexico is het revolutionaire trio immers de grens overgestoken en worden ze voor de kar van de Amerikaanse extremisten gespannen.
Een album met heel wat actie, goed gedocumenteerd, een nerveuze mise-en-scène en bloed dat over de pagina’s stroomt: normaal kunnen we dit wel pruimen. De auteurs proberen echter zoveel info, verhaallijnen en flashbacks in 58 pagina’s te proppen dat we het overzicht nu wel helemaal kwijt zijn. Als het vierde en afsluitende deel verschijnt, moeten we toch nog eens een avondje uittrekken om de volledige reeks te herlezen en alles even netjes op een rij te zetten. De Franse teaser van dat laatste album belooft alvast weer heel wat plotwendingen en tijdsprongen.
MARIO STABEL
541 of 1728