Daedalus Don Lawrence Collection Saga Uitgaven  
 
StripFacts

Alle aankondigingen op deze pagina gebeuren onder strikt voorbehoud. Wijzigingen op de planning van de vermelde uitgeverijen zijn altijd mogelijk.

Updates van 13 januari:

Christophe Blain en Joann Sfar maken een Blueberry-tweeluik
Onduidelijkheid over wie Thorgal voortaan schrijft
Eppo geeft aftrap voor tweede jaargang Agent 327-hommages
Eerste titels van nieuwe uitgeverij RoaRrr
Namibia integraal en een nieuwe cyclus van Aldebaran
Twee bundelingen van Damocles
Tv-reeks naar De IJstrein
Raadpleeg ook het nieuws van de afgelopen twaalf maanden:
2017: februarimaartaprilmei • juni • juliaugustusseptemberoktober • november • december
2018: januari
 
Christophe Blain en Joann Sfar maken een Blueberry-tweeluik
13/01
TOP
Blueberry
De oudjes komen terug! In april en juni publiceert Dupuis in het Frans de eerste twee van drie te verschijnen "cahiers" met daarin een voorpublicatie van het Baard en Kale-album door Blutch op scenario van zijn broer. De cahiers in zwart-wit zullen 14 euro kosten. Het one-shot in kleur wordt in oktober verwacht na een voorpublicatie in Spirou. In hun verhaal speelt Stomp niet mee, maar wel de rijke gravin Kiki. De auteurs maakte van het duo twee schrijvers die een ietwat fantasy-gericht detectiveverhaal beleven. Blutch werkt al tien jaar aan dit project.

Bovenstaand project was al langer gekend in tegenstelling tot het nieuws over een gloednieuw Blueberry-tweeluik dat L'Express afgelopen week out of the blue bekend maakte. Zes jaar nadat het laatste album door Jean Giraud uitkwam, nemen Christophe Blain en Joann Sfar het eenmalig van hem over voor een tweedelig hommageverhaal. Blain is de auteur van Isaac de Piraat en de western Gus. Hij tekent het verhaal. Joann Sfar, bekend van De Kat van de Rabbijn, dweept al langer openlijk met klassieke stripreeksen en schrijft de twee Blueberry-albums waarvan het eerste dit jaar verschijnt. Sfar wou ooit met Emile Bravo een Blake en Mortimer-album maken. Sla er dit artikel maar eens op na. Blain en Sfar werkten al eerder samen aan Donjon Ochtendgloren en Socrate le Demi-chien. Op vraag van Casterman deed het duo ook een gooi naar de reeks Corto Maltese om die voort te zetten. Omdat het te sterk afweek van het origineel van Hugo Pratt vond hun voorstel geen gehoor. Lees er hier meer over.

Uitgeverij Dargaud benadrukt dat het niet om een officiële voortzetting van de reeks Blueberry gaat, maar om een hommageproject is zoals bijvoorbeeld Mathieu Bonhommes De Moordenaar van Lucky Luke. Joann Sfar vertelde intussen uitvoerig over zijn band met Jean Giraud die nog een voorwoord heeft geschreven voor De Kat van de Rabbijn. Giraud nodigde Sfar en Blain eens uit in zijn atelier waar hij platen toonde van het Blueberry-verhaal waar hij toen aan werkte. Vervolgens stelde hij aan de twee auteurs voor om een Blueberry te maken. Hij uitte zelfs zijn wens om voor Blain te schrijven over een oudere Blueberry in de twintigste eeuw. Daarna volgden nog meer ontmoetingen waarbij het almaar bij het plannen van een samenwerking ging in plaats van het werkelijke uitvoeren van die plannen. Het leidde wel naar Blains eigen westernreeks Gus.

Na het misluke Corto Maltese-project bleef de zin om samen een avonturenverhaal te maken. Een verantwoordelijke bij Dargaud herinnerde zich nog de oude voornemens waarop het voorstel kwam om een Blueberry te maken. Dat wilden Blain en Sfar doen op voorwaarde dat ze noch Jean Giraud noch Jean-Michel Charlier zouden kopiëren en vrijuit mochten werken. Hij voegde er ook nog aan toe dat hij nog voor de doorstart van Blake en Mortimer door Ted Benoît en Jean Van Hamme werkte aan een Blake en Mortimer met tekenaar David B., gevolgd door het voorstel met Bravo, twéé filmprojecten rond Blake en Mortimer en ook nog een album met Mathieu Sapin. Dat laatste voorstel raakte goedgekeurd, maar tijdsgebrek nekte de ontwikkeling ervan.

En meer dan dertig jaar geleden heeft Sfar met Jose Luis Munuera (met wie hij Merlijn maakte) nog een voorstel uitgewerkt voor een album met Red Neck en Mc Clure, de twee nevenpersonages uit Blueberry. Qua overnamevoorstellen bleef het daar niet bij. Sfar herinnerde zich ook nog een diner waar hij en Jacques Tardi het voorstel kregen om een Kuifje-album te maken. Goed wetend dat de erven Hergé het toch niet zouden toestaan, wilden ze het wel proberen, maar tegen het einde van het diner eziden ze nee.

De rest van zijn lange betoog was een verantwoording waarom en met welke intenties zij een Blueberry maken.Hij sloot af met de uitspraak "we proberen de best mogelijke Blueberry te maken en we hopen dat u van het resultaat zal houden". Er is alvast één prent vrijgegeven en daarop is Blueberry als luitenant te herkennen uit de periode waarin hij met Jimmy McClure optrok.


Onduidelijkheid over wie Thorgal voortaan schrijft
13/01
TOP
Thorgal
In Wouter Portemans interview met Yann lazen we een eerste keer dat Xavier Dorison niet langer de reeks Thorgal schrijft. In Casemate 110 viel te lezen dat Dorison bij het overnemen van Thorgal na de koers van Yves Sente het scenario had voorgelegd voor de drie volgende delen waarvan Het Scharlaken Vuur al meteen schoon schip maakte met de lopende intriges van Yves Sente en een trosje personages uitschakelde. Dat was op vraag van Grzegorz Rosinski en zijn zoon Piotr. Het volgende album had over de terugreis van Thorgal naar zijn thuisland moeten gaan terwijl hij zijn zwaargwonde zoon Aniel zou meenemen op een vliegende boot die we al in Het Land van Qâ zagen. Dorison wilde Aniels doodsstrijd vertellen en zijn verzoening met zijn vader voor hij zou sterven. Nadat Grzegorz het scenario gelezen had, vertrouwde hij de scenarist beslist maar vriendelijk toe dat hij helemaal geen zin had de vliegende boot weer te tekenen. Dat was een probleem, want zonder dat voertuig had Dorisons verhaal niet veel zin meer. Daarbovenop beviel Dorisons voornemen om de reeks Thorgal naar een volwassener elan, met meer fysiek en mentaal geweld, op te tillen de Rosinski's niet. Grzegorz wilde liever terug naar de meer orthodoxe verhalen van Jean Van Hamme. Om de simpele reden van creatieve meningsverschillen moesten hun wegen wel scheiden. Van het vervolg van de spin-off over Kriss van Valnor heeft Dorison nog wel de intrige geschreven met dialogen die door Mathieu Mariolle zijn uitgeschreven.

Omdat Yann met zijn spin-offs over Wolvin en de jeugd van Thorgal meer op een algemeen publiek mikt, leek hij de ideale kandidaat om voortaan ook de hoofdreeks Thorgal te schrijven. Die vraag kwam effectief van Grzegorz. Hij legde uit dat hij Thorgal de steden wilde doen verlaten en terug een iets exotischer, echt klassiek avontuur wilde laten beleven. Ze hadden het over films die ze beide goed vonden en dat leidde naar een scenario voor deel 36 dat in oktober was gepland. Een deel van het verhaal overtuigde de tekenaar niet waarop Yann het herschreef. De vliegende boot komt er nog steeds in voor, maar Yann schreef het zo dat Rosinski het zo weinig mogelijk hoefde te tekenen. Deel 36 zou gewoon de titel Aniel krijgen, maar daarin sterft Thorgals zoon dus niet. We herinneren je er ook nog aan dat Dorison bij het aantreden als scenarist voor Thorgal in gesprekken met Yann te kennen gaf Aaricia te willen doden. Yann vond dat Dorison dat recht niet had.

Bovenstaande info over het vervolg van Thorgal door Yann is inmiddels achterhaald, want kort voor de Kerstvakantie gaf Yann een nieuw interview aan ActuaBD over de reeks Savage, die na deel 3 (dat aanstaande woensdag in de winkels ligt) gewoon vervolgt. Daarin liet Yann optekenen dat hij onlangs een openhartoperatie onderging die goed verliep. Sinsdien staat werkplezier voorop en wil hij een strip die niet in de smaak valt sneller opdoeken en het liefst werken met aangename tekenaars en aangename uitgevers. Hij erkent dat het een moeilijke periode is om strip te maken in een markt waarin de taart weliswaar groter is, maar de individuele porties kleiner door de overproductie en een veelvoud aan uitgeverijen. In dat alles is een stripmaker volgens Yann een "sluitpost", een kostenpost met lage prioriteit die voor de overige kostenposten moet opdraaien om een begroting sluitend te maken. Hij betreurt dat Yves Sente niet langer de showrunner is die het geheel van de werelden van Thorgal overziet. Dat deed Sente volgens Yann heel goed.

Yann maakte eveneens duidelijk dat hij het aanbod om Thorgal te schrijven uiteindelijk heeft geweigerd omdat hij geen final cut verzekerd kreeg. Hij zal zich, mede uit respect voor de Russische tekenaar Roman Surzhenko die Frans leerde om met Yann te kunnen werken, enkel op zijn eigen Thorgal-series toeleggen. Hij blijft nog wel overleggen met de auteurs van de andere reeksen om rekening te houden met de verhaallijnen van zijn eigen reeksen. In april komt de vertaling uit van De Werelden van Thorgal - De Jonge Jaren 6: De Drakar van IJs. Wie Thorgal 36 zal schrijven en of het album nog steeds eind dit jaar zal verschijnen, valt voorlopig af te wachten.

De Werelden van Thorgal: De Jonge Jaren 6


Eppo geeft aftrap voor tweede jaargang Agent 327-hommages
13/01
TOP
Eppo
In het eerste nummer van de tiende jaargang van het wederopgestane stripblad Eppo bijten Nederlander Romano Molenaar en Vlaming Bruno De Roover de spits af voor een tweede reeks hommages aan Martin Lodewijks Agent 327. Het duo werkte al eerder samen aan de superheldenstrip J.Rom - Force of Gold naar de Gouden Stuntman-spin-off van Jerom. Uit hetzelfde nummer leren we dat Jan Bosschaert een van de andere tekenaars is die een kortverhaal van vier pagina's van Agent 327 zal tekenen.

Bruno De Roover schrijft voor Eppo ook de Vikingstrip Jylland die later dit jaar als album weleens goed kan scoren. De tekeningen zijn van de Pool Przemyslaw Klosin voor wie Sytse S. Algera de albums Vluchtelingen en Cop/Killer schrijft die later dit jaar bij Algera's nieuwe uitgeverij Comic Watch moeten uitkomen.

Eppo nam in dit nummer ook afscheid van de kantoorgagreeks 40 Hours. Dick Heins werkt inmiddels aan een nieuwe reeks voor het blad. In het nummer staan ook de laatste pagina's van Undertaker 4. In het volgende nummer neemt Yves Swolfs' nieuwe western Lonesome de vrijgekomen plaats in.


Eerste titels van nieuwe uitgeverij RoaRrr
13/01
TOP
Ar-Men
Mazeworld
Streamliner 1
Eind december voegden we nog drie titels toe aan onze rubriek Te Verschijnen die we hieronder aan je voorstellen. Als je op de covers hierboven klikt, kan je enkele previewpagina's bekijken zonder teksten. Dit zijn de eerste producties van de nieuwe uitgeverij RoaRrr Uitgeverij, opgericht door de Rotterdammers Raymond van Pinxteren en Ronald Zeelenberg... vandaar al die r'en. Voor hun eerste vertalingen beperkten ze zich niet door te kijken wat er bij onze zuiderburen nog aan onvertaalde schatten te vinden is, maar ze speurden ook over het Kanaal.

RoaRrr Uitgeverij
Van Emmanuel Lepage (Muchacho, Hé, Meisjes!) raakten de jongste jaren geen albums meer vertaald. Het waren ook wel wat vaker dikke, documentaireachtige reisreportages in stripvorm over de plaatsen die hij bezocht in Tchernobyl en Atarctica. Ar-Men: Hel der Hellen is ook weer plaatsgebonden, maar vooreerst een ongelofelijk prachtig geschilderde strip over een moeilijk te bereiken vuurtoren in Bretagne die de bijnaam Hel der Hellen kreeg. Lepage mengt fictie, documentaire en legendes voor een intens verhaal dat zich afspeelt in heden en verleden, van de moeizame constructie van de vuurtoren tussen 1867 en 1881 tot stormen van nu die het bouwwerk teisteren.

De fantasyreeks Mazeworld van Arthur Ranson en Alan Grant zal in drie delen uitgegeven worden. De reeks liep tussen 1996 en 1999 in het Britse stripblad 2000 AD waarin bijvoorbeeld ook Judge Dredd voor het eerst gepubliceerd raakte. We volgen Adam Cadman die sinds 1964 de eerste man wordt die opgehangen zal worden. Bij het sterven ontwaakt hij in een vreemde doolhofwereld waar hij zijn kap van de gehangene niet kan afzetten. In die nieuwe wereld aanziet men hem voor de langverwachte volksheld die het moet opnemen tegen tiran Maskul. Mazeworld staat bol van avontuur, verraad en magie.

Streamliner is een knettergekke, "mechanische western" van 'Fane, de vroegere tekenaar van Joe Bar Team. Rue de Sèvres publiceerde beide albums in 2017. Ergens langs Route 666 vestigde de oude O'Neil zijn benzinestation Lisa Dora. Zijn dochter Cristal beleeft er de tijd van hara leven. Maar de rust in de uithoek in de woestijn wordt verstoord door de komst van een bende Sreamliners die via de grootste clandestiene race ooit georganiseerd met motors en snelle wagens willen uitmaken wie een jaar lang hun bende mag leiden. Het benzinestation Lisa Dora wordt het toneel voor intriges, schurkenstreken, jaloezie en meer van dat fraais.

RoaRrr Uitgeverij begint weldra aan een tournee langs stripspeciaalzaken om hun uitgeverij en albums voor te stellen. Ondertussen werken ze ook al aan hun verdere planning.


Namibia integraal en een nieuwe cyclus van Aldebaran
13/01
TOP
Namibia integraal
Kan je geloven dat er nu al vraag is naar wanneer de integrale van Amazonia zal verschijnen? Die derde cyclus met Kathy Austin uit Kenya (door Léo en Rodolphe) en de vervolgcyclus Namibia (getekend door Bertrand Marchal) kwam in 2017 nog maar het tweede deel uit. Maar eerst hadden we nog een integrale van Namibia te goed nadat Dargaud in 2012 de cyclus Kenya bundelde. De integrale van de vijfdelige reeks Namibia verschijnt in mei in het Nederlands. In maart staat in het Frans ook deel 3 van Amazonia gepland, maar vraag nog niet naar de integrale daarvan.

Er is ook nog nieuws over Léo's bekendere Aldebaran-universum. Nadat hij de cyclus Antares afrondde na zes delen in plaats van de gebruikelijke vijf delen zoals Aldebaran en Betelgeuze, start hij dit jaar nog met de vierde cyclus. Het eerste deel verschijnt in het Frans in mei. De niet mis te verstane titel luidt Retour à Aldebaran (Terug naar Aldebaran), naar de planeet waar alles begon dus. En begin hier ook nog niet over de integrale graag... eerst nog eentje van Antares.


Twee bundelingen van Damocles
13/01
TOP
Damocles
Bij Microbe zijn er wat aanvullingen. Zo verschijnt er op een zéér beperkte oplage van 99 exemplaren een integrale van de spannende horrortrilogie Sarah (van Stefano Raffaele en Christophe Bec) waarvan Microbe de eerste twee delen opnieuw uitgeeft met een nieuwe cover en aanvult met de vertaling van het derde en laatste deel. De delen 1 en 2 biedt de uitgeverij als pakket aan voor wie Sarah nog niet kent of de nieuwe uitvoeringen wil hebben.

En in plaats van enkel een bundeling van de niet eerder vertaalde delen 3 en 4 van Damocles (van Alain Henriet en Joël Callède) komt er ook een bundeling van de eerste twee delen. Rond beide delen zal een sleeve zitten die naast elkaar gelegd bovenstaande illustratie vormen. De covers van alle vier delen zijn op de voor- en achterkanten van de bundelingen gedrukt. Enkel bij de eerste bundeling met sleeve zal een ex-libris zitten met de coverillustratie van de Franse integrale die alle vier delen bundelde.


Tv-reeks naar De IJstrein
13/01
TOP
De IJstrein
Snowpiercer
Eerst was er de strip in 1984, dan was er de film in 2013, en nu komt de televisiereeks eraan. We hebben het over De IJstrein van Jean-Marc Rochette en Jacques Lob. De Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon Ho maakte daar een dure, maar ook succesvolle filmbewerking van. De Amerikaanse kabelzender TNT bereidt momenteel een tv-reeks voor waarvan de casting inmiddels rond is. In de hoofdrollen vinden we onder meer Jennifer Connelly, Daveed Digg, Mickey Sumner, Lena Hall, Annalise Basso, Katie McGuinness, Susan Park, Benjamin Haigh, Sasha Frolova, Alison Wright, Sam Otto, Roberto Urbina en Sheila Vand terug.

De tv-serie zal zich afspelen in een periode van zeven jaar nadat de wereld bevroor en baseert zich voornamelijk op de film. Bong Joon Ho is een van de producers van de tv-reeks waarvan een eerste seizoen is besteld. De pilootaflevering is al ingeblikt door regisseur Scott Derrickson (Doctor Strange, Sinister) op scenario van Josh Friedman. Beide heren zijn trouwens ook betrokken bij een adaptatie van de bejubelde comicreeks Locke & Key. Friedman schrijft op de koop toe mee aan de Avatar-sequels van James Cameron.
Een concrete releasedatum is nog niet bekend, maar het zal niet voor eind 2018, begin 2019 worden.


TOEKOMST
Te Verschijnen
Op Stapel