Bibliografie van Joann Sfar
• De Dochter van de Professor
• Donjon Avondschemer
• Donjon Avondschemer
• Donjon Avondschemer
• Donjon Monsters
• Donjon Ochtendgloren
• Donjon Parade
• Donjon Zenit
• Grote Vampier
• Kleine Vampier
• Merlijn
• Oude Tijden
• Professor Bell
• Professor Bell
• Professor Bell
• Troll (deel 1 t/m 3)
• Zwarte Olijven
DE KAT VAN DE RABBIJN 1
Het Bar Mitswa


Joann Sfar • Atlas
48 p. (HC)
Filosofisch-humoristisch

We worden verwend de laatste tijd. Steeds meer kwaliteitsstrips worden in het Nederlands vertaald. Eindelijk is nu een soloalbum van Joann Sfar aan de beurt. Dat er in de titel een taalfout staat (volgens ons woordenboek is "barmitswa" mannelijk) nemen we er dan maar graag bij. Sfar heeft geen ingewikkeld plot nodig om een knappe strip te maken. Dat wisten we al sinds De Dochter van de Professor en Zwarte Olijven, beide getekend door Guibert. En liefhebbers van Zwarte Olijven zullen ook nu weer kunnen smullen.

De Kat van de Rabbijn
is een album dat het vooral moet hebben van de schitterende dialogen. Het verhaal gaat over een kat die op een dag een te luidruchtige papegaai oppeuzelt. Plots kan hij praten, tot ergernis van zijn baasje, de rabbijn. De kat doet immers niets dan liegen. De rabbijn probeert het dier op het goede pad te brengen en van hem een goede jood te maken. Met succes, te veel zelfs, want tot zijn afgrijzen wil de kat zijn barmitswa doen...

De Kat van de Rabbijn
is een filosofische, maar tegelijk ook humoristische reeks. De acht bladzijden durende discussie tussen de kat en de rabbijn van de rabbijn is hilarisch en onvergetelijk. Sfar maakte een rijk album waarin toch eenvoud primeert. Door een sobere bladindeling en via heldere dialogen zorgt hij ervoor dat de lezer niet afgeleid wordt en zich des te meer kan concentreren op de inhoud. Maar ook over de vorm mogen we allerminst klagen. Het decor waarin Sfar het verhaal plaatst, is zonder meer schitterend. Met zijn wat groezelige stijl schept hij een betoverend beeld van het Algiers van het begin van de twintigste eeuw. Absolute aanrader!

> JEROEN FRANÇOIS — mei 2003