Bibliografie van Morgann Tanco
• De Triomf van m'n Vader
• Het Kasteel van m'n Moeder
Bibliografie van Wilfrid Lupano
• Alim de Leerlooier
• Azimut
• De Engelsman die niet van Vuurwapens Houdt
• Krasse Knarren
• Man van het Jaar
• Op de Barricades!
• Ravian
HET RECHTE PAD 2
De Nacht van de Griezel


Morgann Tanco + Wilfrid Lupano • Silvester
56 p. (HC & SC)
Verguld visitekaartje

Een klein halfjaar na het eerste deel verschijnt dit slot van het tweeluik, een rurale vertelling van Wilfrid Lupano die zich met Krasse Knarren wist te manifesteren en die je graag opsomt in lijstjes met verrassende scenaristen van wie nog meer moois is te verwachten. Met Het Rechte Pad leverde hij enkele jaren geleden al in het Frans een verguld visitekaartje af. De vertaling van Silvester mag er wezen. Het is tevens de eerste kennismaking met tekenaar Morgann Tanco van wie de komende tijd nog meer vertalingen zullen verschijnen. Bij Saga Uitgaven staan namelijk een paar verstrippingen gepland van Marcel Pagnols (bekend van Jean de Florette en Manon des Sources) geestige autobiografische romans, ook al verhalen die zich op het Franse platteland afspelen.

Dat decor treffen beide auteurs uitstekend. Je waant je zo in een meer zuiders gelegen Franse streek waar de nachten een dekmantel zijn voor stoutmoedige ondernemingen van weeskinderen op een landbouwinternaat. Een van hen is stapelverliefd op kasteeldochter Jeanne die door de komst van het manwijf Violette haar feminisme uitdiept, maar het deksel op de neus krijgt. De broers Felix en Camile Blondiau worden naar het thuisfront teruggeroepen, maar zij zijn nog niet over Violette heen en ze willen het kasteel opnieuw binnendringen. De 'Griezel', de opzichter van de school, raakt bevriend met de jongens en helpt hen uit een benarde situatie. Hij heeft een band met het kasteel, maar dan slaat een drama toe.

Het Rechte Pad is een knap en komisch tweeluikje waaruit we onthouden dat Lupano zijn verkregen lauweren nog niet moet inleveren en we onze appreciatie voor Tanco's tekeningen nog eens persoonlijk willen uitdrukken. Gewoon thuis van genieten is ook al prima.

> DAVID STEENHUYSE — oktober 2016