Bibliografie van Thierry Robin
• Chinees Rood
• Koblenz
Bibliografie van Fabien Nury
• Atar Gull
• Een Avontuur van de Tijgerbrigades
• Er Was Eens
• Legioen: Ik Ben Legioen
• Legioen: Kronieken van Legioen
• Necromancy
• Silas Corey
• Tyler Cross
• W.E.S.T.
• XIII Mystery
• Zo Maak Je Fortuin in Juni 1940
DE DOOD VAN STALIN 


Thierry Robin + Fabien Nury • Dargaud
144 p. (HC)
Gekonkel op hoog niveau

Ooit verdiepten we ons met wel heel veel interesse in Het Communistisch Manifest en Het Kapitaal van de heren Friedrich Engels en Karl Marx. Een groot aantal van hun uitgangspunten konden we wel smaken als jonge snaak, tot in de loop van de jaren onherroepelijk het besef kwam: zolang de mens van nature een aanzienlijke dosis egoïsme in zich draagt, kan een dergelijk puur socialistisch systeem nooit werken, tenzij het met de ijzeren vuist opgelegd wordt van bovenaf. Maar of daar ooit iemand beter — laat staan gelukkiger — van geworden is?

Scenarist Fabien Nury legt in dit verzameld tweeluik het falen van een politiek systeem bloot, een systeem waar een kleine minderheid zijn wensen oplegt aan de goegemeente, waar dissidente stemmen verdwijnen richting Goelag of voor eeuwig het zwijgen opgelegd worden. De scenarist had nooit de pretentie om een 100% historisch accuraat naslagwerk op te stellen. Daarvoor werd er trouwens ook te veel mist gespuid over de precieze doodsoorzaak van Josef Stalin. De blik die hij ons gunt in de coulissen bij de nomenklatoera in verband met de opvolgingskwestie van vadertje Stalin, confronteert ons met een boel gekonkel, nepotisme en postjespakkerij. En wie de geschiedenis van de oude Sovjet-Unie een beetje kent, kan zich wel voorstellen dat de schrijver waarschijnlijk niet zo ver van de waarheid zal zitten.

Thierry Robins tekeningen kunnen we wel pruimen. Hij zet alle belangrijke figuren in een haast groteske, karikaturale stijl neer om zo hun louche tekortkomingen nog wat extra in de verf te zetten. De onderhuidse spanning die doorheen de pagina's sluimert, krijgt zo nog wat meer diepgang. Toch hebben we hier niet te maken met een zwaar op de hand liggend politiek pamflet, maar met een ontzettend fijn dubbelalbum dat je heel subtiel de nodige info meegeeft over deze donkere naoorlogse periode. Beide auteurs geven in een nawoord ook een interessante inkijk over de totstandkoming van dit verhaal. Vaak is zo'n bijdrage praat voor de vaak, nu betekende het een echte meerwaarde.

Zou Dargaud ook de volgende worp van het tweetal, Mort au Tsar, prepareren voor de Nederlandstalige markt? We hebben zo'n donkerbruin vermoeden van wel...

> MARIO STABEL — oktober 2016