Bibliografie van Patrick Van Oppen
• De Avonturen van Tommeke
• De Vijfde Man
• De Vries
• Mr. Nobody
• Op Weg met Jan Berchmans
• Pieter Aspe
Bibliografie van Sytse S. Algera
• De Verloren Verhalen van Lemuria
• De Vries
24/7 - POLITIEVERHALEN VAN DE STRAAT 1


Patrick Van Oppen + Sytse S. Algera • Don Lawrence Collection
48 p. (SC)
Erkenning

De politieverhalen in 24/7 komen uit de dagelijkse realiteit. Ze bieden een interessante blik achter de schermen van de Nederlandse politie via de pas afgestudeerde agenten Marleen en Herre die in Den Haag gana werken. Scenarist Sytse S. Algera weet waarover hij schrijft want hij werkt zelf voor de politie. In zijn vrije tijd schrijft hij strips en die tijd verbeuzelt hij niet!

Omdat 24/7 in Korpsblad 24/7 (een tijdschrift voor de politie) wordt voorgepubliceerd, had het verhaal héél makkelijk in de val kunnen trappen van insiderig gedoe met een woordenschat, afkortingen en situaties waar  
alleen flikken wat aan hebben. Dat zien we nochtans in de eerste pagina's gebeuren. Maar net voordat de werking van de politie te veel naar een droge verstripping van een informatiebrochure dreigt te ontsporen, slepen de opduikende intriges en de verwikkelingen rond de hoofdpersonages ons ineens mee. Vrouwenmishandeling, diefstal, politiebrutaliteit, het zijn zaken die in elkaar overvloeien en niet altijd in 1-2-3 zijn opgelost. Terwijl wij als lezer respect opbrengen voor de inzet van de politie en begrip opbrengen voor de moeilijkheden die zij in het uitvoeren van hun taken ondervinden, schroomt Algera er zich tegelijk niet voor om kritiek mee te geven op zaken waarvan hij vindt dat ze efficiënter aangepakt kunnen worden. Dan vermoeden we dat hij de spreekbuis is voor talloze collega's. En dat in een stripverhaal!

Is het omdat Patrick Van Oppen overduidelijk meer naar bestaande figuren werkt dat zijn tekenstijl hier meer op punt staat dan in De Vries, waarvan tegelijk deel 3 verscheen. Zijn personages leven meer, ze hebben meer karakter, de afwerking is piekfijn. Ook de afwisselende bladschikking en kadrering van de prenten is verstandiger. In De Vries zaten ten behoeve van de cliffhangers wel eens rare overgangen om spanning op te roepen. Hier was dat niet nodig en dat werkt als een voordeel. We kunnen ons inbeelden dat Van Oppen meer erkenning zal vergaren dankzij deze 24/7, ook bij lieden die niet in Den Haag wonen en werken.

> DAVID STEENHUYSE — september 2015