Bibliografie van Steve Cuzor
• Een Ster van Zwart Katoen
• Quintett
• XIII Mystery
Bibliografie van St├ęphane Colman
• Billy the Cat
• Marsupilami
• Sam Speed
• Stomp
• White, de Schok
O'BOYS 3
Midnight Crossroad


Steve Cuzor + Steve Cuzor/St├ęphane Colman • 12bis
56 p. (SC)
Gewoon gigantisch

In het vorige deel kwam tomboy Suzy op het pad van de aan zijn gewelddadige vader ontvluchte Huck en zijn zwarte lotgenoot Charley. Door de schuld van Huck werd Charley ten onrechte van moord beschuldigd en terdoodveroordeeld. Er staat nu een prijs op zijn hoofd. Huck heeft gezworen om Charley te redden, maar waar is hij en leeft hij nog wel? In het begin van het afsluitende deel van de eerste cyclus ondergaat Suzy een opmerkelijke transformatie. Ze speelt tenvolle haar vrouwelijkheid uit. Niet alleen helpt het haar en Huck aan een gratis maaltijd, maar Huck is ineens stapel op haar. De in de bittere realiteit gegooide en tot het zwerversbestaan veroordeelde Huck heeft nog veel te leren, maar hij wint gestadig aan maturiteit. Dat komt absoluut tot uiting in de zoektocht naar Charley die 'm naar foute buurten en donkere bars leidt in zwarte milieus. Door de droom van Charley te volgen, komt hij in de buurt. En dan vallen er schoten. Er vinden afrekeningen plaats.

Als derde hoofdstuk in het drama volgt O'Boys een logische route. In dat opzicht kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de zoektocht niet meer dan een vehikel is voor Steve Cuzor om vooral de Amerikaanse periode van de jaren 1930 te schetsen en zoveel mogelijk interessante plaatsen aan te doen. Dat enthousiasme is voelbaar. De decors en de contrastrijke uitvoering met veel machtige zwartpartijen zijn een lust voor het oog. Cuzor zit hier Jean Giraud zelfs dicht op het vel. Zijn gedecideerde realistische tekenstijl is bovendien opvallend veelzijdig. Scènes met een aandoenlijk-grappige Huck wisselen zich moeiteloos af met taferelen waarin menselijk drama de bovenhand voert. De sfeerschepping is gewoon gigantisch.

Er zijn sluimerende referenties naar Mark Twains Huckleberry Finn waarop O'Boys is gebaseerd. Cuzor en ouwe jeugdvriend Stéphane Colman (die Philippe Thirault vervangt als coscenarist) maken er beslist geen trouwe romanadaptatie van dat als een juk tegenwringt. Hun vrije aanpak resoneert perfect in de geest van de reeks. Doordat Cuzor een volgend album in de reeks XIII Mystery tekent — waar we net zo goed naar uitkijken —, zullen we langer moeten wachten op de tweede cyclus van O'Boys. In tussentijd laat Cuzor ons niet bij de pakken zitten want Midnight Crossroad vormt een mooie afsluiter.

> DAVID STEENHUYSE — juni 2012