Bibliografie van Charel Cambré
• Albert & Co.
• Amoras
• De Pfaffs
• De Streetkids
• Mega Mindy
• Spring
• Streetkids
JUMP 12
De Kop van Kiekeboe


Charel Cambré • Standaard Uitgeverij
38 p. (SC)
Krak Boem Paukenslag. Geslaagd!

Ja ja, Dweezil is een fan van De Kiekeboes. De springerige tiener is naast een diehardskater ook een verwoed lezer van De Kiekeboes. Correctie, De Kiekeboes kunnen hem gestolen worden, maar Fanny, dat is andere koek. Net zoals heel mannelijk Vlaanderen zou hij lijf en leden verkopen voor een date met Fanny. En laat nu net Albert, de puisterige vervanger van stripwinkelier Guust, weet hebben van een wedstrijd speciaal voor de echte Kiekeboes-fans. De hoofdprijs kan je al raden... Dweezil is niet meer te houden en gaat ervoor. Hij moet en zal het loodzware hoofd van het standbeeld van Marcel Kiekeboe binnen 24 uur het land uit smokkelen naar het tijdloze eiland La Esteralla. Intussen zijn de echte Kiekeboes aangekomen bij hun stripboer. Daar vinden ze Guust terug, ingepakt als een mummie. Een gemene streek van Albert! Op de videobeelden herkent Konstantinopel echter Dweezil. Jaja, strips lezen verbreedt je horizon. De Kiekeboes besluiten de zaak uit te zoeken.

Voor dit alweer twaalfde album van de vetcoole jeugdreeks Jump mocht Charel Cambré een Robbedoeske doen van Merho. Gecharmeerd door Cambrés alternatieve P-magazine-cover van De Zaak Chichi leende de peetvader van de familiestrip zijn helden eenmalig uit. Charel Cambré kreeg vrij spel om zijn jeugdhelden naar zijn hand te zetten en ze te laten opdraven in zijn eigen strip. Wat op een goedkope stripparodie kon uitdraaien, is hier — krak boem paukenslag — meer dan geslaagd te noemen. De Kiekeboes maken echt deel uit van het universum van de Jumpers. Meer nog, Cambré gaf in één klap Fanny nog wat karakter bij.

Het is duidelijk dat de voormalige animatiefilmer sinds enkele albums het juiste vertelritme te pakken. Ook dit album is weer de perfecte strip voor acht- tot elfjarigen. Het eenduidige verhaal heeft het jachtige ritme van een zwerende vinger en heeft duidelijk baat gehad met die zes pagina's meer. De occasionele Studio 100-tekenaar speelt het spel bovendien superslim. De kans is immers reëel dat deze Jump ook meegegraaid wordt door de ouder wordende Kiekeboes-lezer.* Terecht. Ook volwassen kinderen krijgen waar voor hun geld. Het is immers geleden van het Kriegel-album De Roep van de Duivel dat we nog zoveel plezier gehad hebben met al die ongein op de achtergrond. Van good old De Kiekeboes-humor (de Ikea-boot, de Volvo-tattoo, de Asterix-piraten of de Was het nu 30, 40 of 50?-affiche) tot stille genieters als het vervallen De Waele Bros., de immense retourdoos van Brecht Evensen, de gedumpte Fiat van Guust Flater of het schuchtere gastoptreden van André Franquin zelf. Iedereen vindt hier zijn ding. Zelfs de meest markante handtekeningenjagers van ons kleine landje worden hier beloond met een gastoptreden. Als dat maar goed afloopt op de volgende signeersessie.

Deze De Kop van Kiekeboe maakt één ding alleszins duidelijk: de stripreeks Jump stoomt lekker door in het voetspoor van Vlaanderens grootste familiestrip De Kiekeboes. Zelfs al wordt de volgende Jump, Boek 13, maar half zo legendarisch als het mythische
Album 26, dan nog zit het snor met deze reeks. Houden zo!

* Ons marketeerhart bloedt wel een beetje als we merken dat dit album niet gelijktijdig met de nieuwe De Kiekeboes werd uitgegeven. Het hoefde zelfs niet samen in een leuk duopack voor een kleine meerprijs. Gewoon los was ook al leuk.

> WOUTER PORTEMAN — maart 2011