Alle bijdragen van Tiburce Oger aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
10/09/2011 Tiburce Oger heeft er weer een ambitieus project bij: extra verhalen van Anne Robillards boekenreeks De Smaragdridders. Dat hij een rastalent is (danig miskend dan nog in onze ogen) zou duidelijk moeten zijn door zijn tekeningen. Hij geeft bij deze een beetje uitleg over de keuzes die hij maakt om zijn pagina's te construeren.

 
10/09
 
 
Tiburce Oger over De Smaragdridders 1
Onderstaande bijdrage van Sophie Bogrow verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 40H van augustus/september 2011.

 
COMMENTAAR BIJ PAGINA 4
Over tegengestelde werelden: "Ik hou ervan dat een lezer maar een blad hefet om te draaien om van sfeer te veranderen. In dit album heb ik dikwijls een streep moeten trekken door het principe: te veel werelden neerzetten in te weinig pagina's. Deze twee pagina's zijn daar een typisch voorbeeld van. Maar de tegenstelling tot de duistere wereld van de Irianeth, het boosardige rijk met z'n zeegroene rotsen, z'n onweersbuien, z'n monsters, half-insect, half-aasgier, en dat van het koninkrijk van Smaragd op de volgende pagina, vrolijk en kleurrijk, zelfs in de nachtelijke scènes, is interessant."

Over de kern van het probleem: "In twee platen is de pitch ingeleid: de slechteriken bereiden een aanval voor, maar niet meteen. 'Maak de kinderverblijven gereed', houdt een voorafgaande productie van draken in. We zien hen niet meer terug in dit album. Daartegenover staan de goeien die op de hoogte zijn van de bedreiging en zich ongerust maken over wat komt."

Over animatie in een plaat: "Dit is een vrij klassieke kadrage, maar wel een spectaculaire die ik graag gebruik om een onrustwekkende situatie voor te stellen. Prent 1, een onderaanzicht zet de kijker in een ondergeschikte positie, dus in een mogelijk gevaarlijke situatie. Prent 2, een verandering van standpunt plaatst ons in de huid van Amecareth. Prent 4, weer een onderaanzicht. De opstelling animeert een eenvoudige plaat: een enkele locatie en een dialoog tussen twee personages."

Over Giger: "In tegenstelling tot wat je misschien denkt, met al die spiraalvormen en macabare versieringen, ben ik geen grote fan van Druillet! Als kind maakten zijn tekeningen in Pilote me bang. Ik ben veeleer van de generatie van Hans Ruedi Giger, de Zwitserse surrealistische schilder en beeldhouwer, die mechanische met organische structuren mixt. Hij heeft overigens het wezen uit Alien ontworpen."


 
COMMENTAAR BIJ PAGINA 5
Over Disney: "Zo'n kasteel is typisch, met het warme licht en de hemel vol sterren die eruitzien als vuurwerk.Zonder twijfel is het een restant van mijn tekenfilmjaren. Een vleugje Walt Disney doet iedreeen wel eens wegdromen, toch? Zoals die oude, half opengerolde perkamenten met beschadigingen en scheuren. Daar ben ik dol op..."

Over een oude boerderij: "... net zoals krullen en versiersels. Het is mijn rebellie tegen alles wat de standaard en het voorgekauwde is, tegen rechte lijnen. Ik woon in een oude boerderij uit de zestiende eeuw waar geen enkele muur parallel loopt met de andere. Het staat er vol draaitrappen, bewerkte raamlijsten, maagdelijke wijnranken, een beetje zoals het laboratorium van magiër Elund."

Over de balans: "In de film loopt de horizon mee met elke camerabeweging. Als gefixeerd beeld heeft die balans soms een destabiliserend effect. Ik maak er ook gebruik van voor meer rustige scènes, zoals in de prenten 1 en 2, om de illusie van hoogte mee te accentureren."

Over tijdsaanduiding: "In tegenstelling tot de vorige is deze pagina moeilijker door de veranderingen in plaats en tijd. Prent 3, het scenario omschrijft een dageraad. Dan moet je goed zoeken naar iets visueels om de tijd te laten passeren."

Over de manier van werken: "Ik begin telkens met potloodtekeningen voor het volledige album. Daardoor kan ik in sequenties werken, kan ik de scènes in evenwicht brengen en kan ik herhalingen vermijden van bijvoorbeeld gelijkaardige prenten. Ik inkt alles vervolgens in en gom alle potloodlijnen uit. Mijn vrouw dekt alle voorgronden af (dit kost ons twee maanden tijd) waarna ik kan beginnen inkleuren... De tekstballonnen zijn uitgewrekt op een afzonderlijk kalkblad en de uitgever integreert ze in de platen."