Daedalus Don Lawrence Collection Saga Uitgaven  
 
De Commentator

Toegevoegd op 28 juni:
Corentin Rouge over Rio 1

Toegevoegd op 23 juni:

Making-of cover Undertaker 3
Jean Bastide inkt Bollie en Billie


Toegevoegd op 16 juni:

David Felizarda Real over Mosselen om Half Twee
 
De volgende auteurs leverden ook al bijdragen. Klik op hun naam om verder te gaan naar hun afzonderlijke pagina:
Ivan Adriaenssens
Pierre Alary
Sytse S. Algera
Alex Alice
Mohamed Aouamri
Dimitri Armand
Jean-Michel Arroyo

Laurent Astier
Antoine Aubin en Étienne Schréder
Virginie Augustin
Philippe Aymond
Denis Bajram
Balak
Olivier Balez en Pierre Christin
Alessandro Barbucci
Jean Bastide
Batem en Colman
Kristof Berte
Philippe Berthet
Georges Bess
Lük Bey
Enki Bilal
Matthieu Bonhomme
François Boucq
Tom Bouden
François Bourgeon
Enrique Breccia en Xavier Dorison
Daniel Brecht
Ken Broeders
Frédéric Brrémaud
Brüno
Max Cabanes
Charel Cambré
Barbara Canepa
Paul Cauuet
Jean-Christophe Chauzy
Didier Conrad en Jean-Yves Ferri
Luc Cromheecke
Criva en Verhast
Robbert Damen
Sébastien Damour
Nicolas de Crécy
Erik de Graaf
Aimée de Jongh
Philippe Delaby
Marissa Delbressine
Jean-Yves Delitte
Marc de Lobie
Thierry Démarez
Philippe Delzenne
Pieter De Poortere
François Dermaut
Maarten De Saeger
Jorg de Vos
Lode Devroe
Geert De Weyer
Bruno Di Sano
Terry Dodson
Thomas Du Caju
Kim Duchateau
Ersel
Chris Evenhuis
David Felizarda Real
Adrien Floch
Philippe Francq
Fred
Paul Gastine
Philippe Gauckler
Bruno Gazzotti
Christian Gine
Thierry Girod
Carlos Gomez en Arnaud Delalande
Eugeen Goossens
Mars Gremmen
Olivier Grenson
Griffo
Juanjo Guarnido
Richard Guérineau
Hardoc
Alain Henriet
Hermann
Eric Heuvel
Hub
Romain Hugault
Miles Hyman
Zoran Janjetov
Jeroen Janssen
Philippe Jarbinet
Iouri Jigounov
Jim
Milan Jovanovic
André Juillard
Nicolas Keramidas
Kerascoët
Patty Klein
Hanco Kolk
Jean-Charles Kraehn
José Ladrönn
Juan Louis Landa en Sandro Raule
Mathieu Lauffray
Christian Lax
Hec Leemans
Marc Legendre
Jérôme Lereculey en David Chauvel
Simon Léturgie
Éric Liberge
Ingrid Liman
Willy Linthout
Régis Loisel en Jean-Louis Tripp
Stéphane Louis
Love
Vincent Mallié
Milo Manara
Wauter Mannaert
Fabio Mantovani en Philippe Nihoul
Frank Margerin
Enrico Marini
Marmus
Marvano
Scott McCloud
Fabrice Meddour
Merho
Ralph Meyer
Mezzo
Gilles Mezzomo
Guy Michel en Arnaud Delalande
François Miville-Deschênes
Arno Monin
Thimothée Montaigne
Romano Molenaar en Jorg de Vos
Jean-Louis Mourier
José-Luis Munuera
Federico Nardo en Pierre Makyo
Viviane Nicaise
Peter Nuyten
Tiburce Oger
Minck Oosterveer
Danker Jan Oreel
Joël Parnotte
Cyril Pedrosa
Patrice Pellerin
Claude Pelet
Rubén Pellejero
Philippe Pellet
Jérémy Petiqueux
Federico Pietrobon
Didier Poli en Robin Recht
Jean-Michel Ponzio
Francis Porcel
Bart Proost
Mike Ratera
Riff Reb's
Reno
Mathieu Reynès
Roberto Ricci
Grzegorz Rosinski
Christian Rossi
Marcel Rouffa
Corentin Rouge
Kenny Rubenis
Marcel Ruijters
Paul Salomone
Riad Sattouf
François Schuiten
Olivier Schwartz
Stéphane Servain
Benoît Sokal
Kristof Spaey
Benoît Springer
Naomi J. Strijdonk
Roman Surzhenko
Yves Swolfs
Olivier TaDuc
Jirô Taniguchi
Jacques Tardi
Paul Teng
Marlon Teunissen
Béatrice Tillier
Lewis Trondheim
Albert Uderzo
Gerben Valkema
Sylvain Vallée en Fabien Nury
Steve Van Bael
Rob van Barneveld
Rob van Bavel
Daniel van den Broek en Ivan Claeys
Robert van der Kroft
Wilbert van der Steen
Michiel van de Vijver
Maarten Vande Wiele
Jean Van Hamme
Hans van Oudenaarden
Jos Vanspauwen
Olivier Vatine
Dan Verlinden
Vincent
Bastien Vivès
Thomas von Kummant
Colin Wilson
XIII Mystery
Bernard Yslaire
Zep
open brieven
 
Corentin Rouge over Rio 1
28/06
TOP
Rio 1
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 91 van april 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 22
Rio 1
Over tekenstijl: "Net zoals in Juárez heb ik Rio eerst getekend met potlood en daarna donkerder gemaakt in Photoshop zodat er een soort potloodtekenstijl ontstaat. Die techniek houd ik voor mijn albums die in Zuid-Amerika zijn gesitueerd. Milan K. en mijn album van XIII Mystery zijn op een traditionele manier gemaakt, geïnkt met penseel en Chinese inkt."

Over het uiterlijk: "Met zijn blonde haren en zijn lichte Afrotrekken contrasteert Rubeus met de straatkinderen. Zijn zusje Nina moest schattig zijn zodat je haar zou willen beschermen. Naast hen is Rat een groot, mager, spichtig bendehoofd, ook weer een contrast met zijn vriend Bakar, de eeuwige grapjas en altijd goedgemutst. De ene zegt wit, de andere zwart. Zoals bij tekenfilms heb ik eerst enkele dagen pagina's volgetekend met personages in alle vormen en maten. Dat is mijn bijbel, ook al evolueren de personages nog op de stripplaten. Hun uitdrukkingen verdringen soms de voorbeelden waar ik me aan probeer te houden."

Over poses: "Deze scène zet de psychologie van de vier hoofdpersonages neer en het toont aan dat Rubeus en Nina niet welkom zijn. Ze gaan van hot naar her en hebben het moeilijk om ergens opgenomen te worden. In tegenstelling tot de poses van stabiele volwassenen, zitten die van de kinderen telkens ergens tussenin. Ik probeer ze uit evenwicht te tekenen om hun levendigheid te kunnen weergeven. Ik heb ook gekozen voor een wat gesmeten tekenstijl, met een licht schetsmatige uitvoering in een eerste, spontane ontwerpfase voor een natuurlijk en levendig effect."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 23
Rio 1
Over trouw en vrijheid: "Ik blijf trouw aan de straten in het centrum van Rio, aan de wagens en zelfs aan de wegmarkeringen. Ik tekende ze naar foto's die ik nam tijdens plaatselijke reportages. Dat geldt minder voor de favela's die chaotischer zijn en waar ik meer vrijheid voor nam."

Over de gevaarlijke wijk: "De laatste keer dat ik naar Rio ging, zag ik geen kinderen rond de kerk van Candelária. Maar er lopen er veel in bendes rond in die wijk in het stadscentrum waar er veel gebedeld wordt. Ook al is er geen avondklok lopen er 's avonds en in het weekend in de wijk geen toeristen en bewoners rond omdat het er zo gevaarlijk is om rond te wandelen. 's Nachts zijn er enkel kinderen te vinden en wagens van Carioca's (inwoners van Rio, red.) die op de achtergrond rijden en die de toestemming kregen om door rood licht te rijden."

Over plezierig inkleurwerk: "Ik wilde gewicht en diepgang geven aan de personages met de inkleuring die ik in Photoshop maakte. Ik behield een energie die gelijkaardig is aan de schetsen terwijl ik naar voorbeelden werkte voor de belichting. Daarom lijkt het vaak dat er een veeg kleurpotlood is te zien naast een potloodlijn. Door het inkleuren uit te besteden zou ik productiever kunnen zijn, maar ik vind dat de tekenaar de best aangewezen persoon is om daar voor te zorgen. Ik doe dat graag en ik vind dat hel plezierig."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Rio 1
Rio 1Over de fontein: "Nogal wat bedelaars en mannen en vrouwen die op straat leven, komen zich wassen in de fontein van Candelária die door alle Carioca's is gekend. Die heeft niets te maken met de fontein die ik tekende voor de titelpagina waar Rubeus zonder moederlijke band, nadat hij zijn moeder heeft verloren, een beetje affectie vindt in de armen van een standbeeld."

Over prinses Nina: "Deze scène toont ook de overdreven verfijning van Nina aan. Ondanks de situatie blijft ze dromen over een prinsessenbestaan en wil ze weg uit deze buurt. Haar psychologie wordt aan het einde van dit album en in het tweede album verder uitgewerkt."

Over de cover: "Op de eerste versie van de cover waren de kinderen en de Corcovado (de berg in Rio waarop het reuzestandbeeld van Jezus Christus prijkt, red.) te zien. Het was niet overtuigend en het was een beetje gekunsteld. Ik heb dan boeken ingekeken van Braziliaanse fotografen en viel op foto's van straatkinderen tegenover afgebladderde roze beschilderingen, typisch voor Brazilië en Zuid-Amerika. Ik vond het geestig om een roze, vrolijke cover te hebben om te vertellen over geweld en die kinderen. Ik wilde ook dat je de indruk krijgt dat je Bakar luid hoort roepen tot het pijn aan de oren doet."

Over een illustratie: "Het is niet de eerste keer dat ik straatkinderen teken. Enkele jaren geleden tekende ik voor de fun een illustratie met straatkinderen voor mijn blog. Voor de verschijning van het album heb ik een twintigtal andere illustraties over Brazilië gemaakt."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Rio 1
Over het Copacabana Palace: "Deze scène moet het belang en het majesteitelijke van het Copacabana aantonen. De politie staat permanent voor het paleis en langs het strand. Hier zijn de gebouwen omringd met versperringen en bewakers. Je komt er niet zomaar binnen. Dit is de eerste keer dat er luxe is te zien in het album, met marmer, sportwagens, ver weg van de ellende in de favela's. De straatkinderen hebben de gewoonte om toeristen te zakkenrollen in het centrum. Louise en ik vonden het prettig om dat eens te zien in het Copacabana Palace."

Over de cliché-Christus: "Rio is ook Christus de verlosser. Het is moeilijk om naast dat clichématige postkaartbeeld te kijken dat zo'n beetje overal voorkomt. Het is al vroeg in het album te zien, 's nachts en in de regen — in omstandigheden die je niet vaak ziet — voor het weer is te zien aan het einde van het album."

Over invloed: "De drie delen van Milan K. heb ik ondertekend met enkel mijn voornaam. Omdat de naam Rouge is al gebruikt door mijn vader (Michel Rouge is de tekenaar van Comanche, Marshal Blueberry, Hemelsluizen, Simon de Samaritaan,...) en onze tekenstijl gelijkaardig is, wilde ik mijn zelfstandigheid uitspelen en mijn familienaam niet vermelden... Ik vond dat nogal snel een beetje dom en sindsdien onderteken ik met mijn volledige naam. De tekenstijl van mijn vader heeft me uiteraard sterk beïnvloed want ik zag hem heel mijn jeugd tekenen. Ook anderen hebben mij beïnvloed, namelijk François Boucq, Christian Rossi, Michel Durand, Max Cabanes of Hermann."


Making-of cover Undertaker 3
23/06
TOP
Begin 2017 verschijnt Undertaker 3. Tekenaar Ralph Meyer deelde de voorbije weken op zijn Facebookpagina de making-of van de coverillustratie die je hier nu ook stap voor stap kan zien.


FASE 1: Het ontwerp.

Undertaker 3


FASE 2: De potloodtekenig.

Undertaker 3


FASE 3: De geïnkte versie en de eerste kleurlagen.

Undertaker 3


FASE 4: Verdere uitwerking van het decor waarvoor Ralph Meyer van mening veranderde voor de algemene sfeer van het beeld. Nacht wordt dag met een heldere belichting.

Undertaker 3


FASE 5: Afwerking van ruiter en paard.

Undertaker 3


FASE 6: Het eindresultaat in acrylverf. Formaat 50 x 65 cm.

Undertaker 3


Jean Bastide inkt Bollie en Billie
23/06
TOP

Afgelopen week raakte bekend dat Jean Bastide de nieuwe tekenaar is van de gagreeks Bollie en Billie. In bovenstaand filmpje toont hij hoe hij op de computer een prentje uit het volgende album inkt.


David Felizarda Real over Mosselen om
Half Twee
16/06
TOP
Mosselen om Half Twee
Bij Mediageuzen verschijnt de strip Mosselen om Half Twee waarvoor tekenaar David Felizarda Real het verhaal baseerde op een podcast van stand-upkomiek Xander De Rycke. Hieronder vind je een making-of.

"Toen Xander mij vroeg of ik zin had om een strip te maken rond zijn podcast Mosselen om Half Twee twijfelde ik niet. Natuurlijk! Ik ben fan van de podcast en had vooraf al enkele officiële tekeningen en wat fan art gemaakt.

Nadat ik een tiental maanden geleden het volledige script kreeg, zette ik mij aan het werk. Hieronder licht ik de opbouw van een pagina toe.

Mosselen om Half Twee
De eerste stap is het vertalen van het script naar thumbnails. Die doe ik heel rudimentair. Belangrijk is een gevoel te krijgen over de indeling van de pagina en de verhouding van de pagina's ten opzichte van elkaar. Dit is het enige wat op papier gebeurt.

Mosselen om Half Twee
Mosselen om Half Twee
  Vanaf hier werk ik digitaal verder. Alle tekenwerk doe ik in Manga Studio 5. We beginnen met een eerste schets. Hierna voeg ik kaders en tekstballonnen toe en verfijn ik het schetswerk.

Mosselen om Half Twee
Na deze schets zat het goed om te beginnen inkten. Sommige pagina's hebben meer schetslagen nodig. Dit hangt af van de complexiteit van de tekening.
De standaardbrushes in Manga Studio zijn op zich al zeer goed. Ik verkies eerder de custom brushes gemaakt door Frenden. Als je van plan bent ook in te kleuren via Manga Studio, dan bieden custom brushes zeker een meerwaarde.

Mosselen om Half Twee
Mosselen om Half Twee
Het inkten van de verschillende onderdelen gebeurt op meerdere layers. Op die manier voorkom je problemen wanneer iets niet klopt en er gegumd moet worden. Om de deadline te respecteren, koos ik voor een vlakke inkleuring. Op plaatsen waar dit nodig is, voeg ik wel schaduw en effecten toe. Op deze pagina zorgen de schaduwen van de trollen ervoor dat ze dichterbij de helden lijken te komen, dit maakt de situatie dreigender.
Het leuke aan de strip zijn de vele referenties en easter eggs (ook op deze pagina). Leuk om te tekenen en hopelijk vermakelijk voor de lezer om die te vinden.

Mosselen om Half Twee
  Na tien maanden werken kijk ik tevreden terug op de afgewerkte pagina's.

Het album telt 96 pagina's en kost 19,95 euro. Zaterdag 18 juni om 14.15 uur is er de persvoorstelling in stripwinkel Hermelijn in Aalst.
De podcast is te beluisteren op mosselen0130.be
Meer van mijn werk vind je op davidfelizardareal.tumblr.com. Mijn strip Hallo Vaarwel is te lezen op www.hallovaarwel.be."

Tot slot vind je hieronder nog wat filmpjes met voorbeelden van het inktwerk.










TOEKOMST
Te Verschijnen
Op Stapel
Compleet