Daedalus Dark Dragon Books Don Lawrence Collection Saga Uitgaven Silvester  
 
De Commentator

Toegevoegd op 8 augustus:
Colin Wilson over XIII Mystery 8
Sytse S. Algera: De Vries... terug van weggeweest
 
De volgende auteurs leverden ook al bijdragen. Klik op hun naam om verder te gaan naar hun afzonderlijke pagina:
Ivan Adriaenssens
Pierre Alary
Sytse S. Algera
Alex Alice
Mohamed Aouamri
Jean-Michel Arroyo

Virginie Augustin
Denis Bajram
Olivier Balez en Pierre Christin
Alessandro Barbucci
Antoine Aubin en Étienne Schréder
Balak
Batem en Colman
Kristof Berte
Philippe Berthet
Georges Bess
Lük Bey
Enki Bilal
Matthieu Bonhomme
François Boucq
Tom Bouden
François Bourgeon
Enrique Breccia en Xavier Dorison
Daniel Brecht
Ken Broeders
Frédéric Brrémaud
Brüno
Max Cabanes
Charel Cambré
Barbara Canepa
Didier Conrad en Jean-Yves Ferri
Luc Cromheecke
Criva en Verhast
Robbert Damen
Sébastien Damour
Nicolas de Crécy
Erik de Graaf
Aimée de Jongh
Philippe Delaby
Jean-Yves Delitte
Marc de Lobie
Thierry Démarez
Pieter De Poortere
Maarten De Saeger
Jorg de Vos
Lode Devroe
Geert De Weyer
Bruno Di Sano
Thomas Du Caju
Kim Duchateau
Ersel
Chris Evenhuis
Adrien Floch
Philippe Francq
Fred
Paul Gastine
Christian Gine
Thierry Girod
Carlos Gomez en Arnaud Delalande
Eugeen Goossens
Mars Gremmen
Olivier Grenson
Griffo
Juanjo Guarnido
Hardoc
Alain Henriet
Hermann
Eric Heuvel
Hub
Romain Hugault
Miles Hyman
Zoran Janjetov
Jeroen Janssen
Philippe Jarbinet
Iouri Jigounov
Jim
Milan Jovanovic
André Juillard
Nicolas Keramidas
Patty Klein
Hanco Kolk
Jean-Charles Kraehn
José Ladrönn
Mathieu Lauffray
Christian Lax
Hec Leemans
Marc Legendre
Jérôme Lereculey en David Chauvel
Simon Léturgie
Éric Liberge
Ingrid Liman
Willy Linthout
Régis Loisel en Jean-Louis Tripp
Stéphane Louis
Love
Vincent Mallié
Milo Manara
Wauter Mannaert
Frank Margerin
Enrico Marini
Marmus
Marvano
Scott McCloud
Fabrice Meddour
Merho
Ralph Meyer
Mezzo
Gilles Mezzomo
Guy Michel en Arnaud Delalande
François Miville-Deschênes
Arno Monin
Thimothée Montaigne
Romano Molenaar en Jorg de Vos
Jean-Louis Mourier
José-Luis Munuera
Viviane Nicaise
Peter Nuyten
Tiburce Oger
Minck Oosterveer
Danker Jan Oreel
Cyril Pedrosa
Patrice Pellerin
Claude Pelet
Philippe Pellet
Jérémy Petiqueux
Federico Pietrobon
Didier Poli en Robin Recht
Jean-Michel Ponzio
Francis Porcel
Bart Proost
Mike Ratera
Riff Reb's
Reno
Roberto Ricci
Grzegorz Rosinski
Christian Rossi
Marcel Rouffa
Corentin Rouge
Kenny Rubenis
Marcel Ruijters
Paul Salomone
Riad Sattouf
François Schuiten
Olivier Schwartz
Stéphane Servain
Benoît Sokal
Kristof Spaey
Benoît Springer
Naomi J. Strijdonk
Yves Swolfs
Olivier TaDuc
Jacques Tardi
Paul Teng
Marlon Teunissen
Béatrice Tillier
Lewis Trondheim
Albert Uderzo
Gerben Valkema
Sylvain Vallée en Fabien Nury
Steve Van Bael
Rob van Barneveld
Rob van Bavel
Daniel van den Broek en Ivan Claeys
Robert van der Kroft
Wilbert van der Steen
Michiel van de Vijver
Maarten Vande Wiele
Jean Van Hamme
Hans van Oudenaarden
Jos Vanspauwen
Olivier Vatine
Dan Verlinden
Vincent
Bastien Vivès
XIII Mystery
Bernard Yslaire
Zep
open brieven
 
Colin Wilson over XIII Mystery 8
08/08
TOP
Onderstaande bijdrage van Sophie Bogrow verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 82 van juni 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 53
XIII Mystery 8
Over het einde van het album: "Dit zijn de laatste vier pagina's van het album. Degene die je over het algemeen vooral niet wil tonen om de spanning niet de nek om te wringen! Maar dit is een prequel waarvan het einde de lezers van XIII niet zal verrassen omdat we uitkomen aan het begin van de hoofdserie. Om de overgang zo vloeiend mogelijk te maken, heb ik ervoor gezorgd dat ik mijn tekenstijl aanpaste aan die van William Vance indertijd..."

Over zich aanpassen:
"Me aan de stijl van iemand anders aanpassen, leerde ik bij mijn debuut in het vak, rond 1980, in Engeland door Judge Dredd te tekenen die gecreëerd was door Carlos Ezguerra voor het stripblad 2000 AD. Later, in Frankrijk, toen ik met De Jonge Jaren van Blueberry begon, begreep ik dat stijlverschillen niet alleen niet alleen door de tekenstijl komt, maar ook door de manier van vertellen en de personages in beeld te brengen. Als er bijvoorbeeld twee personages praten, toont Vance ze haast altijd in zijprofiel."

Over de sprong naar Zwarte Vrijdag: "De essentiële rol van deze scène is de introductie van verschillende noodzakelijke elementen om de sprong naar Zwarte Vrijdag mogelijk te maken. Een keer het leven van Martha is verwoest, compleet vergald, moet ze zich aan de kust vestigen en kennismaken met de buren die een half verdronken XIII zullen opvangen... De scène dient ook voor kleinere zaken, zoals de hond, of de wagen die ze hem cadeau geeft. Abe moest dus een ouwe Amerikaanse bak hebben op het einde van zijn krachten die er waarschijnlijk de brui aan zou geven. Ik koos voor een Ford Station Wagon, een model uit 1947 en 1948, de allerlaatste versie met een carrosserie van hout... Als je wil dat een verhaal werkt, moet je het minste detail verzorgen!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 54
XIII Mystery 8
Over de twee Martha's: "Op basis van de Martha die we kennen als een alcoholverslaafde viel het niet mee om een jonge en mooie vrouw met een professionele ambitie uit te vinden. En de lezer moet de beide versies van het personage perfect kunnen herkennen. Door de miniflashback op de vorige plaat kan je je een idee vormen. Hetzelfde probleem, zij het in mindere mate, gold ook voor alle personages die in de hoofdserie voorkomen: de hele clan Sheridan (de vader, de broers en hun toekomstige vrouwen), procureur Giardino en zijn vader de gangster..."

Over de lichaamstaal:
"Frank (Giroud, red.) had in zijn scenario verschillende van zulke scènes voorzien waarin de tijd sneller verstrijkt. Zijn werkwijze bestaat erin de platen te vullen met een opeenvolging van kleinere fragmenten (in dit geval in veertien prenten), met tekstloze momenten die je soms ziet in bepaalde documentaires. Ze zijn een adequate noodzaak om het verhaal te dienen. In zulke montages moet alles goed overkomen via de lichaamstaal. Dat is niet moeilijk om te tekenen, de decoupage van Frank was gedetailleerd. Maar het is ook niet erg bevredigend. Vaarwel mooie tekeningen en ingenieuze bladschikkingen..."

Over de uitdaging: "Het is de eerste keer dat ik een romantisch verhaal teken waarin alles draait rond de relaties tussen de personages. Tot nu toe deed ik meer iets met vechtpartijen, explosies en autoachtervolgingen op z'n Amerikaans! Voor mij is het orkestreren van stemmingen, het beschrijven van gevoelens via de houdingen van de personages een uitdaging. Frank is heel precies in zijn beschrijvingen, maar ze ook nog op papier krijgen is een ander verhaal!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 55
XIII Mystery 8
Over het zich verdiepen in de hoofdserie: "Mijn eerste stap bestond in het me verdiepen in de hoofdserie waarvoor Dargaud zo vriendelijk was me de albums cadeau te geven. Ik woonde in Frankrijk (Nieuw-Zeelander Colin Wilson woont sinds 1997 in Australië, red.) toen de eerste albums verschenen, vanaf 1984, maar helaas stond mijn inkomen het niet toe om ze me aan te schaffen! Later was ik te druk bezig met De Jonge Jaren van Blueberry om nog iets anders te lezen. Om de sfeer door te laten dringen, me vertrouwd te maken met de personages en de chronologie te begrijpen, heb ik dus de toen twintig beschikbare albums verslonden..."

Over een vrouw in 3D:
"Een tekenaar heeft nood aan verandering, aan het verlaten van zijn comfortzone. Na het tekenen van zoveel jaar actiestrips beviel het werken aan een project als Martha Shoebridge me uitermate. Omdat het gaat om mijn allereerste heldin en vooral omdat het een driedimensionele vrouw is, geen karikatuur noch een glamoureuze vamp. Met haar leven in hoofdstukjes, haar twijfels, haar morele dilemma's... Dat verplichtte me om lichaamshoudingen te observeren waar ik nog nooit aandacht aan had geschonken. Maar zoiets zal ik niet elke dag opnieuw doen, het was werkelijk een moeilijke job!"

Over de aanslag op Kennedy: "De aanslag op Kennedy achtervolgt me echt wel! Ik heb die in 2011 al eens getekend voor de uchronistische serie UUR U (deel 5 in de reeks, red.) en vorig jaar in Wonderball (twee enkel in het Frans verschenen albums bij Delcourt, ook weer op scenario van Fred Duval en Jean-Pierre Pécau, red.). Ik herinner me nog de dag toen ik het nieuws vernam, thuis in Nieuw-Zeeland. Ik was veertien jaar. Je fantaseerde over een wonderlijk Amerika. Die dag betekende een omwenteling, de start van een veel duisterder wereld."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 56
XIII Mystery 8
Over trouwe herneming: "Hoe meer het einde nadert, hoe meer de prenten uit de hoofdserie op een trouwe manier worden hernomen. De details zoals de rode pet van Abe of de bloemen op de sofabekleding waar XIII op ligt, maaar ook de verhoudingen van de prenten, de kadrages en standpunten. De twee prenten met XIII, waarvan er een hem grotendeels afdekt, zijn z'n enige verschijningen in het album! Dit is niet zijn verhaal! En de laatste prent, met het huis op het strand, is nagenoeg hetzelfde als die van Vance in 1984. Er ontbreekt enkel nog een visser en een drenkeling."

Over de inkleuring:
"Inkleurster Bérengère Marquebreucq slaagde erin om vooral in de laatste pagina's sfeer weer te geven met veel finesse, het licht van de zonsop- en zonsondergangen,..."

Over opvolging: "Ik weet niet wat William Vance van mijn pagina's dacht. Ik weet dat hij ons werk aan XIII Mystery volgt, maar hij geeft er geen ruchtbaarheid aan. Het is ongetwijfeld beter zo! Zijn opvolgers, vooral voor zo'n klassieker, riskeren sterk aangeslagen te worden. Ik herinner me nog toen ik Jean Giraud opvolgde voor Blueberry terwijl hij zijn verhuis voorbereidde naar Tahiti. Toen ik hem mijn eerste platen toonde, zei hij 'Mja, 't is goed'... En wanneer ik ernaar ijverde om contact te blijven houden, weigerde hij dat categoriek. 'Nu is het jouw beurt, het zijn jouw albums...' Hij had gelijk."


Sytse S. Algera: Spannende maanden
08/08
TOP
"Het zijn spannende maanden voor mij als scenarioschrijver. De komende maanden komen er drie nieuwe albums uit die allen een bijzondere betekenis hebben gehad de afgelopen jaren.

De Vries 3

Allereerst verschijnt eind augustus het derde deel uit de reeks De Vries: Ontspoord. Hierin lezen we hoe John De Vries als vader van een tienerdochter te maken krijgt met vriendjes die niet altijd een rolmodel als schoonzoon vervullen.

De Vries 3
Daarnaast verschijnt in dezelfde week het eerste deel van de nieuwe politiereeks 24/7 - Politieverhalen. Ook dit maak ik samen met tekenaar Patrick van Oppen en in dit album maken we kennis met de twee jonge politiegenten Herre en Marleen die samen hun eerste stappen in hun politieloopbaan maken in de stad Den Haag.

24/7 - Politieverhalen
Omdat deze albums samen verschijnen, zullen de tekenaar Patrick van Oppen en ikzelf een vijf weken lange signeertour maken. De tour brengt ons van Antwerpen naar Groningen en van Kortrijk naar Amsterdam. Tussenin bezoeken we Leiden, Veldhoven en Rotterdam zodat elke lezer van deze rubriek ons kan treffen bij zijn of haar stripspeciaalzaak in deze steden.

De Vries 3
24/7 - Politieverhalen

Het derde verhaal van De Vries is de opstap naar een spannend vierde deel waar we nu mee aan de slag zijn. Het zal dus niet lang duren voordat ook dat album zal verschijnen. D
e komende maanden zal ik hier meer vertellen over het plot en de verhalen achter het verhaal. Wat ik alvast kan verklappen, is dat John De Vries te zien zal zijn in nog meer actie dan we al gewend zijn van deze reporter.

Het eerste deel van 24/7 - Politieverhalen bevat veel autobiografische ervaringen. Ik heb in de afgelopen jaren vele diensten in de Haagse binnenstad gedraaid als politieman en de gebeurtenissen die ik daar meemaakte zijn verweven in de verschillende korte verhalen die samen het eerste boek vullen van deze nieuwe reeks.

24/7 - Politieverhalen
Een van de mooiste functies binnen de politie is die van biker. Op een fiets, geruisloos, snel en vol actie. In het album komt dit een aantal keer aan de orde.

Daarnaast heeft den Haag zoveel mooie gebouwen dat ik het als scenarist niet kon nalaten om er een aantal te gebruiken in de reeks 24/7. Het Kurhaus, wat in mijn beleving na het Vredespaleis (maar die heb ik al gebruikt in De Vries 1), het mooiste gebouw van Den Haag is moest ook zeker te zien zijn in de strips die ik schreef. Een argeloze toerist die slachtoffer wordt van een beroving verschafte mij de kans om het gebouw prominent in beeld te laten brengen door Patrick.

24/7 - Politieverhalen
Begin oktober komt ook het tweede deel uit van de reeks De Verloren Verhalen van Lemuria met de titel Strijd onder Water. Maar daar lees je de volgende keer meer over in deze rubriek. Hieronder zie je alvast een exclusieve afbeelding."

De Verloren Verhalen van Lemuria 2

TOEKOMST
Te Verschijnen
Op Stapel
Compleet