Daedalus Saga Uitgaven Uitgeverij L  
 
De Commentator

Toegevoegd op 1 juni:
Patrick Cornelis over De Toverspiegel (2): Gorgontar

Toegevoegd op 15 mei:

Jean-Claude Mézières over Ravian 23

Toegevoegd op 11 mei:

Vittorio Giardino over Jonas Fink 2

Toegevoegd op 4 mei:

Patrick Cornelis over De Toverspiegel (1): Het storyboard

Toegevoegd op 20 april:

Didier Tarquin over Lanfeust Odyssey 10
De volgende auteurs leverden ook al bijdragen. Klik op hun naam om verder te gaan naar hun afzonderlijke pagina:
Ivan Adriaenssens
Pierre Alary
Sytse S. Algera
Alex Alice
Christophe Alliel en Aurélien Ducoudray
Jesús Alonso en Olivier Visonneau
Anlor
Mohamed Aouamri
Ger Apeldoorn
Dimitri Armand
Jean-Michel Arroyo

Laurent Astier
Antoine Aubin en Étienne Schréder
Virginie Augustin
Philippe Aymond
Denis Bajram
Balak
Olivier Balez en Pierre Christin
Alessandro Barbucci
Jean Bastide
Raphaël Beuchot
Batem en Colman
Kristof Berte
Philippe Berthet
Georges Bess
Lük Bey
Enki Bilal
De Blauwbloezen
Frédéric Blier
Olivier Boiscommun
Matthieu Bonhomme
Cyril Bonin
Mario Boon
François Boucq
Tom Bouden
François Bourgeon
Marc Bourgne
Enrique Breccia en Xavier Dorison
Daniel Brecht
Ken Broeders
Frédéric Brrémaud
Brüno
Max Cabanes
Charel Cambré
Barbara Canepa
Theo Caneschi
Paul Cauuet
Lounis Chabane
Jean-Christophe Chauzy
Didier Conrad en Jean-Yves Ferri
Patrick Cornelis
Luc Cromheecke
Criva en Verhast
Steve Cuzor
Robbert Damen
Sébastien Damour
Frodo De Decker
Nicolas de Crécy
Erik de Graaf
Aimée de Jongh
Philippe Delaby
Marissa Delbressine
Nicolas Delestret en Stéphane Massard
Jean-Yves Delitte
Marc de Lobie
Thierry Démarez
Philippe Delzenne
Pieter De Poortere
François Dermaut
Maarten De Saeger
Jorg de Vos
Lode Devroe
Geert De Weyer
Bruno Di Sano
Terry Dodson
Franky Drappier
Thomas Du Caju
Kim Duchateau
Bruno Duhamel
Steven Dupré en Conz
Ersel
Chris Evenhuis
David Felizarda Real
Rino Feys
Adrien Floch
Philippe Francq
Fred
Paul Gastine
Philippe Gauckler
Bruno Gazzotti
Vittorio Giardino
Jean-Pierre Gibrat
Christian Gine
Antoine Giner-Belmonte
Thierry Girod
Carlos Gomez en Arnaud Delalande
Eugeen Goossens
Mars Gremmen
Olivier Grenson
Griffo
Juanjo Guarnido
Richard Guérineau
Hardoc
Alain Henriet
Hermann
Eric Heuvel
José Homs
Hub
Éric Hübsch
Romain Hugault
Miles Hyman
Zoran Janjetov
Jeroen Janssen
Philippe Jarbinet
Iouri Jigounov
Jim
Milan Jovanovic
André Juillard
Nicolas Keramidas
Kerascoët
Patty Klein
Hanco Kolk
Jean-Charles Kraehn
Hugues Labiano
José Ladrönn
Juan Louis Landa en Sandro Raule
Mathieu Lauffray
Christian Lax
Olivier Ledroit en Thomas Day
Hec Leemans
Frank Le Gall
Marc Legendre
Jérôme Lereculey en David Chauvel
Simon Léturgie
éric Liberge
Ingrid Liman
Willy Linthout
Régis Loisel
Régis Loisel en Jean-Louis Tripp
Giovanni Lorusso en Olivier Peru
Stéphane Louis
Maël
Vincent Mallié
Milo Manara
Wauter Mannaert
Fabio Mantovani en Philippe Nihoul
Frank Margerin
Enrico Marini
Marmus
Marvano
Scott McCloud
Fabrice Meddour
Merho
Ralph Meyer
Jean-Claude Mézières
Mezzo
Gilles Mezzomo
Guy Michel en Arnaud Delalande
Mikaël
François Miville-Deschênes
Arno Monin
Thimothée Montaigne
Romano Molenaar en Jorg de Vos
Jean-Louis Mourier
José-Luis Munuera
Federico Nardo en Pierre Makyo
Viviane Nicaise
Peter Nuyten
Tiburce Oger
Minck Oosterveer
Danker Jan Oreel
Marcel Pagnol
Joël Parnotte
Frank Pé
Cyril Pedrosa
Frederik Peeters
Patrice Pellerin
Claude Pelet
Rubén Pellejero
Philippe Pellet
Régis Penet
Jérémy Petiqueux
Nicolas Petrimaux
Federico Pietrobon
Didier Poli en Robin Recht
Jean-Michel Ponzio
Francis Porcel
Bart Proost
Mike Ratera
Riff Reb's
Reno
Mathieu Reynès
Roberto Ricci
Willem Ritstier
Grzegorz Rosinski
Christian Rossi
Marcel Rouffa
Corentin Rouge
Kenny Rubenis
Marcel Ruijters
Paul Salomone
Riad Sattouf
François Schuiten
Olivier Schwartz
Stéphane Servain
Christophe Simon
Fred Simon
Benoît Sokal
Kristof Spaey
Benoît Springer
Naomi J. Strijdonk
Roman Surzhenko
Yves Swolfs
Olivier TaDuc
Jirô Taniguchi
Jacques Tardi
Didier Tarquin
Paul Teng
Marlon Teunissen
Béatrice Tillier
Ronan Toulhoat
Lewis Trondheim
Albert Uderzo
Gerben Valkema
Sylvain Vallée en Fabien Nury
Steve Van Bael
Rob van Barneveld
Rob van Bavel
Daniel van den Broek en Ivan Claeys
Robert van der Kroft
Wilbert van der Steen
Michiel van de Vijver
Maarten Vande Wiele
Jean Van Hamme
Hans van Oudenaarden
Jos Vanspauwen
Alberto Varanda
Olivier Vatine
Dan Verlinden
Laurent Verron
Vincent
Bastien Vivès
Thomas von Kummant
Éric Warnauts en Guy Raives
Colin Wilson
Philippe Xavier
XIII Mystery
Bernard Yslaire
Zep
open brieven
 
Patrick Cornelis over De Toverspiegel (2): Gorgontar
01/06
TOP
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand is dat het wezen Gorgontar.

De Toverspiegel
De Toverspiegel

"Gorgontar is dé reden waarom ik Standaard Uitgeverij om twee van mijn vier extra pagina's vroeg. In het oorspronkelijke verhaal kwam die weinig aan bo,d maar ik vond dat hij meer aandacht verdiende. Enerzijds omdat ik ernaar uitkeek om een draak te tekenen en mij daarin kon uitleven om zo het album meer luister te geven, anderzijds ook gewoon omdat ik vond dat hij in het origneel een beetje te vlug afgewimpeld werd. Dat was natuurlijk omdat de strips vroeger zeer compact waren. Nu heb ik een mooie kans om Gorgontar en zijn gevecht met Johan meer plaats te geven.

Voor mij is deze draak samen met Galaxa dé publiekstrekker van het album. Ik heb me gebaseerd op een Komodovaraan, maar toen ik met hem klaar was bleef van die leguaan niet veel meer over. Hopelijk wordt mijn versie gesmaakt.

Nog een groot verschil met het origneel is de kleur die ik aan het monster geef. In de oorspronkelijke versie is Gorgontar enkel in zwart-wit te zien, maar op de cover staat hij afgebeeld in het groen. Persoonlijk vind ik hem in het rood/oranje meer badass. Ik ben benieuwd wat de lezer daar allemaal van zal vinden.

Volgende update: de transformatie van Bahaal."


De Toverspiegel
De Toverspiegel


Jean-Claude Mézières over Ravian en Laureline 23
15/05
TOP
Ravien en Laureline 23
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 122 van februari/maart 2019.

Ravien en Laureline 23
Over ruzie: "Het scenario gaf aanleiding tot een van onze conflicten. Toen Pierre (Christin, red.) het me in 2013 of 2014 voorstelde, was ik net uit het ziekenhuis ontslagen terwijl hij net werd opgenomen. Het aansnijden van onderwerpen die we al hadden behandeld, sprak me niet aan. We kregen daarom ruzie, zoals gewoonlijk... tot ik vond dat ik aan het werk moest."

Over verandering: "Ik heb dus meneer Albert weer tot leven gewekt. Hij verscheen zo'n veertig jaar geleden in Halte Châtelet, Richting Cassiopeia. Hij is wat aangekomen, maar het is dezelfde en hij kijkt soms boven zijn bril. Ik heb het niet zo op onveranderlijke personages, in tegenstelling tot een Hergé bij wie een Zonnebloem bijvoorbeeld op de millimeter hetzelfde hoofd heeft in de hele reeks. Ik had al onze personages makkelijk beet omdat ze me ook gevraagd worden op signeersessies."

Over tijdreizen: "Ravian en Laureline zijn ouder geworden sinds De Tijdopener — van bijna tien jaar geleden alweer — waarin we hen als kinderen zagen. Hier schiep ik er veel genoegen in hen te tekenen, want mijn kleinzoon en de dochter van een vriendin van mijn vrouw stonden model. De leeftijden, hun allure, alles klopt. Zowat alle sf-strips zijn een trip naar de toekomst en presenteren grootse taferelen. Er zijn er vast niet veel die een ouwe 4L in een garage tekenen. Maar reizen door de tijd, en net zo goed in de ruimte, is ons ook aardig gelukt."

Over de luchthaven: "Probeer maar niet uit te zoeken of het vliegtuig opstijgt in Orly of Roissy. Ik heb een foto genomen van de landingsbaan in Orly, maar hier speel ik ook de kaart van de absolute abstractie uit. Het gaat gewoon om een luchthaven."


Ravien en Laureline 23
Over bladschikking: "Deze twee pagina's zijn heel verschillend van elkaar, net zoals de volgende twee. De vorige pagina heeft een heel brave kadrering en de bovenstaande is heel verbrokkeld. Pierre geeft me de dialogen, hij geeft aan wat er op elke pagina gebeurt, maar vooral: hij houdt zich niet bezig met de bladindeling. Daar raakt hij niet aan! Dat is mijn domein, het deel van het werk dat ik het liefste doe. Pierre wist wel dat ik deze scène niet als een doorsnee scène zou aanpakken zoals het rijden van de wagen uit een garage. Ik heb me hierop toegelegd en ik heb De Tijdopener erop nagekeken zodat alles overeenkomt. Toen was de garage niet te zien."

Over leesrichting: "De overgang verloopt via een zicht op het vliegtuig dat opstijgt, in de blauwe hemel vliegt en dan in een onweer terechtkomt. Het blauw wordt donker. De rode achtergrondkleur geeft aan dan we bij Hypsis zijn. En ik versterk dat met twee driehoeken met een zicht op zijn paleis. Elke keer de Heilige Drie-eenheid in beeld komt, vervormen de prenten. Hier moest ik een leesrichting uitdokteren die de lezer zonder misstap leidt. Het verband komt door de bliksemschicht. Ik heb er goed op gelet dat de uitspraak van de zoon ('Daarvoor hoef je toch niet met het goddelijke vuur te slijten, papa!') precies samenvalt met de 'Wel!'"

Over de inkleuring: "Vroeger was het gras groen en de lucht blauw. Punt. Andere tekeningen brachten andere codes mee met een complexer, rijker werk voor de inkleuring. Voor lineaire tekeningen zijn pastelkleuren aangewezen, voor meer dramatische tekeningen sterkere kleuren. Dat werk is niet meer het opvullen van kleurvlakjes, maar een ware inkleuring. Ik geef enkel de blauwe en rode tinten aan Evelyne Tranlé door. Voor de rest, de stropdas enzovoort, zorgt zij."


Ravien en Laureline 23
Over vervelend vliegtuig: "Er is niets zo vervelend als een interieur van een vliegtuig tekenen. Pierre beschreef: 'Iedereen is ziek, geeft over, behalve de twee kinderen die ermee lachen en zich helemaal niet onwel voelen.' Het was uitgesloten dat ik vijfentwintig rijen met zetels zou tekenen. Dus vatte ik het samen in een zieke passagier, een arme stewardess wier dienblad valt en Ravian en Laureline die plezier maken. Allemaal in een minder realistische stijl dan de rest. Jammer voor de zeurpieten die zullen opmerken dat de verlichting uitvalt wanneer een vliegtuig door de bliksem is getroffen!"

Over vier stroken: "Twee schuine prenten en dan een visuele schok met het kasteel van Iverloch. Anders worden het vier stroken met eenzelfde hoogte en ik doe dat nooit! Ik teken het kasteel zo'n beetje hetzelfde als in deel 11 met minder gras. De lezer moet gewoon kunnen denken: 'Hm, ik herinner het me zo'."

Over ploeteren: "Door deze nieuwe kortverhalen kan ik grote schilderijen op volledige platen maken, maar die kosten me bloed, zweet en tranen! Mijn kast zit barstensvol mislukte tekeningen. Ik ben nooit een gelukkige tekenaar geweest, maar wel een die blij was als het erop zat. Men zegt weleens dat mijn tekeningen een gemakkelijke, eenvoudige indruk geven. Maar daaronder zit het ploeterwerk!"

Over worstelen: "Ik herbegin en herbegin. Een echte ziekte. Soms zegt Pierre me dat hij geen enkel verschil tussen twee versies ziet. Dan toon ik hem een oog dat me helemaal niet bevalt. Een striptekenaar is niet noodzakelijk een groot artiest, maar iemand die weet te vertellen. Daarna komt hij er wel uit. Als ik worstel, denk ik dat het aan de leeftijd ligt voor ik me herinner dat ik op jongere leeftijd met diezelfde problemen kampte."


Ravien en Laureline 23
Over Laureline: "Wees gerust, behalve in dit kortverhaal is Laureline in de versie te zien waar je van houdt: als volwassene. Ik teken haar dolgraag, want ze beweegt goed. Ik zoek graag vrouwelijke gebaren voor haar zonder van haar een giecheltrutje te maken. Ik benadruk heel hard haar uitdrukkingen zonder die belachelijk te maken."

Over de toekomst: "De toekomst? Ik deed er vier jaar over om dit album te tekenen. Dat is lang, zelfs als je rekening houdt met de film van Luc Besson die me lang heeft beziggehouden. Haal me hieruit. Ik geloof dat ik min of meer heb gezegd wat er te zeggen en te tekenen valt. Ik ben er niet volledig van overtuigd dat het voortzetten van dit spelletje een noodzaak voor mij is."

Over overnames: "Men vraagt me dikwijls of ik ermee akkoord zou gaan om het tekenen van Ravian over te laten aan anderen. Ja, waarom niet, maar op één voorwaarde: dat ik niet word gekopieerd. Een trouwe kopie staat me helemaal niet aan. Ravian is geen Asterix waarin de Romeinse legioenen of Julius Caesar niet veranderd mogen worden. Maar met aliens is er plaats voor elk soort wezen dat je wil. Ik zou dus graag auteurs hebben die zich totaal vrij voelen. Laat hen een pure Ravian maken, maar niet de mijne."

Over hommages: "Wat de auteurs in de Pilote-special, die in de lente van 2017 uitkwam, hebben gedaan, vond ik erg leuk, bijvoorbeeld de visies van Pétillon, Julien en Mo/CDM... Eigenlijk ben ik meer gewonnen voor dit soort hommages dan voor een volledig album van Ravian en Laureline die van elders komt. Ik was nooit echt gewonnen voor hernemingen van beroemde personages. Ook al ben ik de grootste fan van Franquin die Robbedoes heeft overgenomen!"


Vittorio Giardino over Jonas Fink 2
11/05
TOP
Jonas Fink 2
Onderstaande bijdrage van Thierry Wagner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 110 van januari 2018.

Jonas Fink 2
Over ouder worden: "Hier zie je het nieuwe gezicht van Jonas. Hij is twaalf jaar ouder dan aan het einde van het vorige album. Het volledige verhaal van de reeks speelt zich af tussen 1950 en 1990 en dat hield in dat ik moest vertellen over personages die net als iedereen ouder worden. Die uitdaging heeft me veel plezier bezorgd. Ik wou dat ze te herkennen zijn op oudere leeftijd en dat je het leven, dat ze intussen hebben geleid, aanvoelt. Jonas heeft een vrouw en dat is niet Tatiana, maar Fuong, een Vietnamese dokter. Dat wist ik al. Het verhaal van dit deel kiemde al bij de verschijning van het eerste."

Over stijl: "Ik heb niet gezocht naar dezelfde stijl van Jonas Fink van twintig jaar geleden. Ik ben een instinctmatige tekenaar. Ik beeld me de situatie van een personage in, ik zoek het beste standpunt en teken hem zoals ik hem voor me zie. Ik stel me nooit vragen over de stijl. Mijn manier van tekenen is niet veranderd sinds 1994. Na een leerfase in het begin van mijn carrière ben ik er niet op verbeterd."

Over plattegronden: "Voor ik mijn personages aanpak, teken ik een plattegrond van het huis of het appartement, inclusief de meubels. Ik stel me kamers tot in de details voor en uiteindelijk toon ik die niet eens, bijvoorbeeld de badkamer."

Over documentatie: "Voor dit deel van het verhaal heb ik veel beroep gedaan op een bundel artikelen van Michel Tatu, correspondent voor de krant Le Monde in Centraal-Europa in die periode."


Jonas Fink 2
Over de Praagse radio: "Snelle afwisseling van decors en ruimtes in deze scène. De overgang tussen de prenten verloopt via wat er wordt gezegd op de radio waar iedereen voortdurend naar luistert, thuis of op straat. In augustus 1968 ging de officiële Praagse radio meteen over in de illegaliteit terwijl ze bleven uitzenden tijdens de Russische bezetting. Dat schiep een band tussen de Tsjechen. Het was het enige middel om te weten en te begrijpen wat er in heel het land gebeurde."

Over roken: "In die tijd rookte men veel, zelfs in Italië. Dat was ook te zien in films uit de jaren 1960 en 1970 waarin de personages onophoudelijk rookten. De laatste vijftien jaar is dat zeldzamer geworden. Als een personage rookt, is het om te benadrukken dat hij problemen heeft. Ik geef toe dat ik mijn personages meer laat roken dan noodzakelijk in dit verhaal. Dat is met opzet, om dit tijdperk te beschrijven. Het spijt me zelfs dat ik Jonas Fink niet liet roken. Maar omdat ik zelf niet rook, was het uitgesloten dat ik hem een sigaret zou geven."

Over gebouwen en wagens: "Ik vond het heel plezierig om voor dit hele verhaal de gebouwen van Praag te tekenen. Gebouwen vertellen ons niet alleen de geschiedenis, maar ook een beetje het karakter van de bewoners van een stad of land. Dat klopt voor Praag, maar ook voor Parijs. Dit automodel is typisch voor de periode en het land. Het werd ontwikkeld in de jaren 1930 en was voor op zijn tijd. De wagen zit in de cultuur van Praag. Besef goed dat ingenieur Ferdinand Porsche uit Tsjechoslowakije kwam."


Jonas Fink 2
Over kandelaars en zolderkamers: "De schilderijen die je tijdens het lezen van dit album aan de muren ziet, zijn rechtstreeks met aquarel geschilderd. Op de vierde prent hangt een schilderij van George Grosz, een Duitse expressionist uit de jaren 1930. De details in de interieurs geven informatie over de persoon die er woont. Blodek is schrijver, een bepaald soort intellectueel. Hij is gebaseerd op de Tsjechoslowaakse schrijver Bohumil Hrabal, een surrealistische rebel, die thuis best een tekening van dada-schilder Grosz had kunnen hangen. Voor het appartement van Zdenek, de theaterregisseur, plaatste ik maskers in het decor. Veel tekenaars gebruiken elementen die ze zelf thuis hebben staan. De kandelaar die bijvoorbeeld thuis bij Jonas te zien is, staat ook bij mij. Jonas woont in een goedkope zolderkamer. Toen ik trouwde, op dezelfde leeftijd als Jonas, woonde ik in een zolderkamer. De herinnering daaraan kwam vast terug."

Over details: "Blodek bezit een uitgebreide bibliotheek. Toen ik deze scène bedacht, zag ik boeken, dus heb ik die getekend, goed wetend dat het misschien een vergissing zou zijn. De grootmeesters van de strip tekenen prenten met sterk uitgewerkte decors en andere met minimalistische achtergronden. Ik verlies me misschien te veel in de details, maar dat is mijn manier van tekenen en vertellen."

Over het aantal pagina's: "Ik weet nooit op voorhand hoeveel pagina's mijn albums zullen tellen. Ik heb de uitgever alleen verwittigd dat dit verhaal langer zou worden. Ik had het misschien kunnen vertalen in minder pagina's, maar al wat ik heb getekend, leek me noodzakelijk om echt te zeggen en tonen wat ik wou."


Jonas Fink 2
Over delicaatheid: "Het valt beter mee om mannelijke personages ouder te tekenen dan vrouwelijke, vooral als je hun schoonheid wil behouden. En het is nog makkelijker om personages ouder te tekenen die van bij het begin al niet zo mooi waren. Voor Tatiana viel het wel mee om haar op haar vijftiende in het vorige verhaal naar haar zeventwintigste te tekenen in dit verhaal. Maar ik zou het moeilijk gehad hebben om haar als vijftigjarige te tekenen. In deze tekenstijl met slechts één contourlijn is het heel delicaat om mensen te laten evolueren om hen minder mooi te maken."

Over projecten: "Ik werk momenteel (in januari 2018, red.) aan de integrale van de Italiaanse editie van Jonas Fink. Eén enkel album bevat alle drie delen (Saga Uitgaven bundelde de oude delen 1 en 2 als een nieuw deel 1, red.). Het wordt een editie van meer dan 350 pagina's met een bijkomend, informatief katern. Een ander lopend project is een documentaire voor de Italiaanse televisie op basis van twee personages die ik heb getekend: Max Fridman en Jonas Fink. Het vertelt momenten uit de geschiedenis van Europa door hun ogen met talloze archiefbeelden die nog niet werden vertoond: aan de ene kant de Spaanse burgeroorlog en aan de andere kant een socialistisch land, de republiek Tsjechoslowakije. De opnames vinden plaats in Barcelona, Praag en Italië en ik heb geholpen bij het scenario. Ik hoop dat het andere Europese tv-zenders zal interesseren. Jonas Fink verscheen in 2018 voor de vijftigste verjaardag van de Praagse Lente in 1968."

Over rondreizen: "Na het festival van Angoulême (in januari 2018, red.) zou ik me aan een nieuw album kunnen wijden, maar ik wil ervan profiteren om rond te reizen in Frankrijk waar ik al lang niet ben geweest. Ik weet nog niet wat mijn volgende album zal worden. Ik moet eerst Jonas Fink uit mijn hoofd kunnen zetten voor ik aan iets anders denk."


Patrick Cornelis over De Toverspiegel (1): Het storyboard
04/05
TOP
De Toverspiegel
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand is dat het storyboard.

De Toverspiegel

"Als eerste update gun ik je een sneak peak achter de schermen van het storyboard die ik aan het maken ben. Ik heb met Standaard Uitgeverij afgesproken dat ik het hele verhaal eerst uitschets en de teksten er al opzet zodat de uitgeverij een perfect zicht heeft op welke scènes ik heb aangepast heb, heb weggelaten of uitgebreid en of zij mijn visie hierin wensen te volgen.

De Toverspiegel

Ik had al een toezegging gekregen van twee extra pagina's voordat ik met het storyboard startte om de intrede van Galaxa in de spreekwoordelijke verf te zetten. Al doende leert men en ongeveer halfweg het storyboard stootte ik op een ander probleempje: het gevecht met de draak Gorgontar... Dat werd door Karel Biddeloo heel kort beslecht in amper drie prenten. Ik vond dat de draak een iets grotere rol mocht spelen en daarom heb ik terug aangeklopt bij de uitgeverij om te vragen of ik nóg twee extra pagina's mocht toevoegen om het allemaal wat epischer te maken. Ik ben de mensen van Standaard Uitgeverij dan ook zeer erkentelijk dat zij mij de creatieve vrijheid gunnen om me te kunnen uitleven en om dit album alle eer aan te doen. De remake zal dus 38 pagina's tellen.

De Toverspiegel

Een andere reden om eerst het album als storyboard uit te werken, is om op deze manier een goedkeuring te krijgen voor het hele verhaal en zo de workflow te bevorderen. Hierna hoef ik niet telkens de goedkeuring van een schets af te wachten alvorens ik met een nieuwe pagina kan starten.

De Toverspiegel

Maar het heeft ook nog een andere reden... Wat de meeste mensen niet weten, is dat ik niet steeds chronologisch te werk ga, maar soms redelijk chaotisch. Mijn inkleurder Shirow Di Rosso ziet daarentegen alles liever netjes geordend binnenkomen. Ik werk veel en graag, maar ik ben op mijn best als ik kan doen waar ik zin in heb. Als ik bijvoorbeeld zin heb om Gorgontar te tekenen, kan het best zijn dat ik die scènes eerst aanpak. Dit lijkt misschien vreemd, maar het zorgt er wel voor dat mijn workflow niet onderbroken wordt én dat de kwaliteit hoog blijft.

De Toverspiegel

Op alle bovenstaande foto's zie je fragmenten uit het storyboard. Hieronder vind je twee pagina's (de pâgina's 2 en 3) waarop ik de voorlopige teksten al heb geplaatst. Het volledige album zal ik zo aan Standaard Uitgeverij voorleggen. Door de tekstballonnen al op de schetsen te plaatsen, kan ik ook onmiddellijk zien of mijn bladschikking wel goed zit. Heb ik voldoende ruimte gelaten? Staat alles op de juiste plaats? Moet ik sommige personages van plaats veranderen? Enzovoort..."


De Toverspiegel

De Toverspiegel

TOEKOMST
Te Verschijnen
Op Stapel
TOPPERS
13 x XIII
14-18
De 25 bekendste konijnen
20 jaar Arcadia, 20 topstrips
25 jaar Vrije Vlucht
30 jaar Kiekeboe
49 Kanjers van Oranje
50 jaar De Rode Ridder
60 jaar Nero
70 jaar Kuifje-weekblad
80 jaar Robbedoes
Aantrekkelijkste Heldinnen Top 540
Asterix Top Six
Batmanspecial
BelgenTop 100
De Blauwbloezen Top 49
De Grenzeloze Top 500 (2010)
De Grenzeloze Top 500 (2012)
De Honderd Hoogtepunten van Willy Vandersteen
De Rest van de Wereld Top 50
FransenTop 100
Jaartoppers
Jommeke Top 10
De Kiekeboes top-15 (M/V)
Koppeltjestop 20
Napoleon in de strip
ReeksTop 50
Robbedoes
Schrijvers over Strips
Schurken- & Feeksentop
Star Wars
Suske en Wiske: 70 stroken in 70 dagen
Urbanus Top 15
De Wereld rond Franquin
Westernstrips