Daedalus Dark Dragon Books Don Lawrence Collection Saga Uitgaven Silvester  
 
De Commentator

Toegevoegd op 18 juli:
Making of Tara (3): het vervolg

Toegevoegd op 8 juli:

Sytse S. Algera: De Vries... terug van weggeweest


Toegevoegd op 4 juli:

Kristof Berte: "Mijn stripjaar" (4)

Toegevoegd op 1 juli:

Thimothée Montaigne over Het Derde Testament - Julius 4
 
De volgende auteurs leverden ook al bijdragen. Klik op hun naam om verder te gaan naar hun afzonderlijke pagina:
Ivan Adriaenssens
Pierre Alary
Sytse S. Algera
Alex Alice
Mohamed Aouamri
Jean-Michel Arroyo

Virginie Augustin
Denis Bajram
Olivier Balez en Pierre Christin
Alessandro Barbucci
Antoine Aubin en Étienne Schréder
Balak
Batem en Colman
Kristof Berte
Philippe Berthet
Georges Bess
Lük Bey
Enki Bilal
Matthieu Bonhomme
François Boucq
Tom Bouden
François Bourgeon
Enrique Breccia en Xavier Dorison
Daniel Brecht
Ken Broeders
Frédéric Brrémaud
Brüno
Max Cabanes
Charel Cambré
Barbara Canepa
Didier Conrad en Jean-Yves Ferri
Luc Cromheecke
Criva en Verhast
Robbert Damen
Sébastien Damour
Nicolas de Crécy
Erik de Graaf
Aimée de Jongh
Philippe Delaby
Jean-Yves Delitte
Marc de Lobie
Thierry Démarez
Pieter De Poortere
Maarten De Saeger
Jorg de Vos
Lode Devroe
Geert De Weyer
Bruno Di Sano
Thomas Du Caju
Kim Duchateau
Ersel
Chris Evenhuis
Adrien Floch
Philippe Francq
Fred
Paul Gastine
Christian Gine
Thierry Girod
Carlos Gomez en Arnaud Delalande
Eugeen Goossens
Mars Gremmen
Olivier Grenson
Griffo
Juanjo Guarnido
Hardoc
Alain Henriet
Hermann
Eric Heuvel
Hub
Romain Hugault
Miles Hyman
Zoran Janjetov
Jeroen Janssen
Philippe Jarbinet
Iouri Jigounov
Jim
Milan Jovanovic
André Juillard
Nicolas Keramidas
Patty Klein
Hanco Kolk
Jean-Charles Kraehn
José Ladrönn
Mathieu Lauffray
Christian Lax
Hec Leemans
Marc Legendre
Jérôme Lereculey en David Chauvel
Simon Léturgie
Éric Liberge
Ingrid Liman
Willy Linthout
Régis Loisel en Jean-Louis Tripp
Stéphane Louis
Love
Vincent Mallié
Milo Manara
Wauter Mannaert
Frank Margerin
Enrico Marini
Marmus
Marvano
Scott McCloud
Fabrice Meddour
Merho
Ralph Meyer
Mezzo
Gilles Mezzomo
Guy Michel en Arnaud Delalande
François Miville-Deschênes
Arno Monin
Thimothée Montaigne
Romano Molenaar en Jorg de Vos
Jean-Louis Mourier
José-Luis Munuera
Viviane Nicaise
Peter Nuyten
Tiburce Oger
Minck Oosterveer
Danker Jan Oreel
Cyril Pedrosa
Patrice Pellerin
Claude Pelet
Philippe Pellet
Jérémy Petiqueux
Federico Pietrobon
Didier Poli en Robin Recht
Jean-Michel Ponzio
Francis Porcel
Bart Proost
Mike Ratera
Riff Reb's
Reno
Roberto Ricci
Grzegorz Rosinski
Christian Rossi
Marcel Rouffa
Corentin Rouge
Kenny Rubenis
Marcel Ruijters
Paul Salomone
Riad Sattouf
François Schuiten
Olivier Schwartz
Stéphane Servain
Benoît Sokal
Kristof Spaey
Benoît Springer
Naomi J. Strijdonk
Yves Swolfs
Olivier TaDuc
Jacques Tardi
Paul Teng
Marlon Teunissen
Béatrice Tillier
Lewis Trondheim
Albert Uderzo
Gerben Valkema
Sylvain Vallée en Fabien Nury
Steve Van Bael
Rob van Barneveld
Rob van Bavel
Daniel van den Broek en Ivan Claeys
Robert van der Kroft
Wilbert van der Steen
Michiel van de Vijver
Maarten Vande Wiele
Jean Van Hamme
Hans van Oudenaarden
Jos Vanspauwen
Olivier Vatine
Dan Verlinden
Vincent
Bastien Vivès
XIII Mystery
Bernard Yslaire
Zep
open brieven
 
Making of Tara (3): het vervolg
18/07
TOP
Om de zoveel tijd licht scenarist Marc de Lobie de vorderingen van het door Rik Wielheesen getekende album Tara voor, maar deze keer gaat het al over het vervolg. De vorige updates lees je hier.

Ieme
"Terwijl op de achtergrond het werk aan Tara steeds vastere vorm aanneemt en er verhitte discussies zijn over de inkleuring, krijgen we steeds beter zicht op de contouren van het tweede verhaal: Ieme.

Ik weet het: we hebben beloofd om eerst te schrijven over het inkleurproces van Tara, maar de wachttijden tussen de updates werden onfatsoenlijk lang. Bij deze verschoven naar een later tijdstip. En voor nu dus: Ieme!

Ieme

We volgen de rusteloos, zwervende beer Ieme,door een donker en voor hem onbekend woud. Zijn tocht brengt hem dicht bij de wereld van de mensen tot het onvermijdelijke gebeurt: de mensen worden langzaam bewust dat er een beer door de perkjes en straten zwerft. Wat er dan volgt is een wilde zoektocht door jagers, gevolgd door een onverwacht einde."

Ieme
Marc de Lobie: "Ieme is het tweede verhaal uit het boek en kan worden gezien als vervolg op Tara. Het staat er echter ook los van. Qua stijl is het veel grover, rustelozer, eenvoudiger en daarnaast is het ook tekstloos. Alles staat in dienst van het Ieme de beer. Hoe hij de wereld ervaart en wat hij moet doen om te overleven. Geen tekst schrijven voor mij dus, maar natuurlijk wel het verhaal schrijven, de pagina-indelingen maken en samen met Rik het vinden van het juiste vertelritme."

Ieme

Rik Wielheesen: "Toen Marc mij het idee voor Ieme vertelde, kreeg ik er het gevoel van een Duits sprookje bij. Dit gevoel bleef om wat voor reden dan ook aan mij plakken, en vormde een ingang voor hoe ik het wilde visualiseren. Ik moest denken aan ouderwetse houtsneden met harde, diepzwarte schaduwen en silhouetten. Ook de tijdsperiode bracht mij naar het eind negentiende-eeuwse Duitsland terwijl Tara zich een eeuw later afspeelt. Vandaar dat het verhaal niet een letterlijk vervolg is, maar meer symbolisch.

De afbeeldingen die je hier ziet passeren bevatten voornamelijk karakterschetsen en een aantal stijlschetsen. De pagina's uit het storyboard zitten al vrij dicht bij de uitwerking als het gaat om zwart-witverdeling. Dat was de enige manier om er achter te komen of de stijl zich ook voor iedere scène zou lenen. De achtervolging van Ieme is op dit moment nog erg stoeien, vooral om dat er zoveel manieren zijn om dit uit te beelden."

Ieme


Sytse S. Algera: De Vries... terug van weggeweest
08/07
TOP
De Vries 2"Het is erg lang geleden, bijna drie jaar om precies te zijn, dat het laatste album van De Vries verscheen. Het tweede verhaal van John De Vries, Vuurdoop, speelde zich af in de politiek. Dat was niet geheel toevallig want ik was in 2011 net begonnen met werken op het Ministerie van Veiligheid & Justitie. Een fascinerende wereld, vol politiek, beleidsstukken, ambtenaren en politici. Toen ik het verhaal schreef zat ik er middenin en dat was goed te merken in het album zelf.

Nadat de strip was verschenen, ben ik begonnen met de reeks 24/7 voor de politie. Omdat de eerste twee jaargangen van die verhalen ook door Patrick Van Oppen getekend werden, was er weinig ruimte om De Vries ernaast te doen. Wat we wel konden doen, was het verhaal van De Vries 3 weer beter te laten worden dan deel 2 en Patrick tijd te geven voor zijn pagina's. Dus hij begon in 2013 al aan deel 3 te werken.

Omdat ik in 2013 ook was begonnen met het schrijven van Lemuria en Cell zorgde dit ervoor dat De Vries even in de ruststand kwam. Maar nu is die rust voorbij.

De Vries 3

De Fatale FuikHet derde verhaal, Ontspoord, kwam tot stand nadat ik op mijn werk meer inzicht had gekregen in de wereld van de mensenhandel en loverboys. Een bijzonder boek, dat mij voor veel zaken de ogen liet opengaan, was De Fatale Fuik van schrijver Henk Werson. Deze politieman beschrijft niet alleen voorbeelden van mensenhandel en loverboys, maar ook de wereld erachter en dat raakte mij enorm. Niet verwonderlijk als je weet dat ik zelf twee dochters hebt met een leeftijd waarbij jongens het hoofd draaien als ze passeren.

Samen met Eppo-redacteur Ger Apeldoorn hebben we een synopsis gemaakt die door de hoofdredacteur na wat kleine aanpassingen werd goedgekeurd. We wilden het verhaal nu eens niet lineair vertellen, maar beginnen met actie die eigenlijk aan het eind van het boek pas plaatsvindt. Een experiment voor mij als schrijver, maar terugkijkend is het een gegeven dat ik zeker nog eens zal gebruiken.



De Vries 3
Snelle actie, met een auto en een helikopter, spannender konden we het verhaal niet beginnen. Patrick had nu heerlijk de tijd om zijn pagina's te maken en dat zagen we terug in de kwaliteit van zijn werk, erg mooi om ook voor mij als schrijver het resultaat te zien.

De Vries 3
Omdat het gedetailleerd tekenen van stadsgezichten een van de grote kwaliteiten van Patrick, is, probeer ik in elk verhaal van De Vries, maar soms ook in andere series, een paar mooie, liefst Haagse locaties in het verhaal te verwerken.

De Vries 3
Gebeurtenissen die we in gedachten hadden, moesten er natuurlijk wel plaats kunnen vinden, maar tot op heden is dat steeds gelukt. Een onschuldig partijtje voetbal op een historische locatie in Den Haag zorgt voor een mooie opstap naar de hoofdlijn in het verhaal.

De Vries 3

De Vries 3De eerste kennismaking met de vriend van Sacha ziet er onschuldig uit. "Zij kon niet weten dat achter dit mooie uiterlijk een heel ander mens leefde. Of was dat slechts schijn en laten we ons leiden door vooroordelen?"

Toen we het verhaal schreven, speelde ik met de gedachte om een mooie niet eerder gepubliceerde plaat toch te gebruiken. Ik heb in een eerdere aflevering van De Commentator uitgelegd waarom we die plaat niet gebruikt hadden, maar hier paste hij geweldig in het verhaal. Antwerpen en haar mooie gebouwen zijn nu mooi verbonden met de hofstad 's-Gravenhage. De gebeurtenis lijkt hetzelfde, maar geeft het verhaal net iets meer diepte.

De Vries 3

Wat ik als schrijver ook graag doe, is het laten optreden van personages uit mijn verschillende reeksen in elkaars wereld. Ik schrijf zelf veel verhalen en lees daarbovenop ook veel andere, vooral van Amerikaanse uitgeverijen. In die reeksen loopt de ene held bij de ander langs, dat blijft me fascineren. De Vries 3: Ontspoord gaf mij een geweldige kans om het hoofdpersonage van de reeks Cell een kleine bijrol te geven in een cruciale scène van De Vries.

De Vries & Cell
De Vries & Cell

Ik merkte dat ik de smaak te pakken had en haalde ook een aantal personages uit de reeks 24/7 erbij zodat al mijn 'Haagse' verhalen elkaar mooi kruisten.

De Vries & 24/7

De Vries & 24/7

Als je de verhalen afzonderlijk leest, zijn het gewone gebeurtenissen zonder bijzondere betekenis. Maar als je meerdere van mijn reeksen leest, dan vormen ze als het ware een complete wereld waar wel meer dingen met elkaar verbonden zijn dan je eerst zou denken.

De Vries 3

Als lezer van deze rubriek weten jullie inmiddels dat veel van mijn verhalen in verband staan met mijn eigen leven. Toen de situatie zich voordeed waarbij we een scène nodig hadden op een middelbare school nodig, kon ik de verleiding niet weerstaan. Mijn eerste leraar wis- en natuurkunde was een bijzonder man, kundig, maar niet altijd even handig. Een gebeurtenis uit een vroegere natuurkundeles is mij altijd bijgebleven en het kon mooi dienen als intermezzo in dit verhaal. Leuk om Shane kennis te laten maken met een van de docenten van zijn geestelijke vader.

De Vries 3

Het verhaal Ontspoord heeft het afgelopen half jaar in het stripblad Eppo gestaan en zal na de zomer als album verschijnen. Samen met tekenaar Patrick Van Oppen zal ik in de maand augustus en september bij een groot aantal stripspeciaalzaken in Nederland en Vlaanderen acte de présence geven om niet alleen het nieuwe De Vries: Ontspoord te signeren, maar ook het album 24/7 - Politieverhalen dat tegelijkertijd zal verschijnen."


Kristof Berte: "Mijn stripjaar" (4)
04/07
TOP
Elke maand geeft aspirant-striptekenaar Kristof Berte een update over zijn vorderingen, over zijn stripjaar. Vorige updates kan je hier lezen.

Thumbnails, potlood, inkt, knippen, plakken en alles daartussen
"Zoals ik al eerder vertelde, begon het project Lise op Monstereiland met een tekstloos kortverhaaltje waar ik bijzonder veel plezier aan beleefde. Ik vertrok van een basisidee en wist hoe ik wou eindigen. Geen idee wat in de zeven pagina's daartussen zou gebeuren. Dus begon ik intuïtief en zonder vastgelegd scenario aan het tekenen van de platen. Een hele spannende manier van werken, waarbij het verhaal en de tekeningen soms verrassend in elkaar klikten.
Dat is natuurlijk geen aanpak die je 48 bladzijden met succes kan volhouden. Ik ben niet echt een nauwgezette planner, maar om te vermijden dat ik mezelf vastloop in het verhaal, moest ik toch een deftig verhaalraamwerk op poten zetten. Anderzijds is net het speelse, intuïtieve werk de grote charme van het kortverhaal. Het zou jammer zijn om dat te verliezen.

Lise op Monstereiland
Daarom schreef ik in plaats van een beeld-per-beeld-scenario eerder een uitgebreide samenvatting. Het verhaal werd onderverdeeld in een aantal 'blokken' waarbij ik er veel aandacht besteedde om het tempo hoog te houden en tegelijk de opbouw van de spanningsboog te verzorgen.

Vooraleer ik begin te tekenen aan een bepaald blok schrijf ik de dialogen ervan uit. Op dat moment liggen die absoluut nog niet vast. Tijdens het tekenen wijzig ik ze vaak in functie van de beschikbare ruimte of om de tekeningen beter te ondersteunen. De tekstballonnen teken ik liefst zelf. Een mooie ovaal uit de losse pols tekenen, is nochtans niet gemakkelijk, laat staan inkten. Maar dat zijn foutjes waarmee ik kan leven, ze dragen bij aan de sfeer van het album. Liever zo dan de perfecte, maar ietwat steriele computergemaakte tekstballonnen.

Lise op Monstereiland
Voor het tekenen zelf begin ik met een hele kleine thumbnailschets. Gewoonlijk teken ik deze schetsjes (op ongeveer een kwart van een A4-blad) tijdens de middagpauze op het werk. Het is al een aanzet tot de uiteindelijke tekeningen, maar eigenlijk doe ik het vooral om een idee te krijgen over de bladschikking.

In een ideale wereld neem ik daarna een A3-pagina, teken ik de volledige pagina in potlood, neem ik een nieuwe A3-pagina en inkt ik alles op de lichtbak. Dat durft regelmatig eens tegenvallen. Soms heb ik zodanig geprutst in potlood dat ik bepaalde kaders op een apart blad moet afwerken. Dat is niet direct een groot probleem, maar wel jammer omdat je geen volledige potloodpagina meer hebt.

Als het écht misloopt, is dat meestal tijdens de inktfase. De plaat/kader geheel of gedeeltelijk opnieuw doen, en dan knippen en plakken (op papier, en af en toe digitaal) is de boodschap. Mijn vrij 'ambachtelijke' manier van werken is natuurlijk zeer tijdrovend, maar ik kan het nu eenmaal niet anders. Ooit zal ik wel eens digitaal leren inkten, maar voorlopig houd ik het toch bij de penseelpen en de stiftjes.

Lise op Monstereiland
Ik werk graag met paginabrede kaders. Voor pagina 8 voorzie ik er zelfs vier onder mekaar. Hieronder kan je er alvast drie van zien.

Lise op Monstereiland

Naast het werk aan het album, maakte ik deze maand ook een aantal losse illustraties, voornamelijk voor onlinepromotie. Hieronder een mogelijke banner, in potlood en op twee manieren geïnkt. Momenteel is mijn promotie vrij beperkt, net als het budget trouwens. Het is ook moeilijk om een niet-afgewerkt product te promoten. Zodra de strip écht vorm begint te krijgen (op het moment van schrijven moet ik beginnen aan pagina 9), schakel ik een versnelling hoger met de promotiecampagne.

Lise op Monstereiland
Volgende maand neem ik een drietal weken vakantie. Nieuwe afsprak in september!"

Met vriendelijke groeten,

Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar


Thimothée Montaigne
over Het Derde Testament - Julius 4
01/07
TOP
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en Frédéric Vidal verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 72 van juli/augustus 2014.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 3
Het Derde Testament - Julius 4
Over het begin: "Kleine ellips van enkele maanden na het vorige deel om het verhaal mee te beginnen en dat verschaft ons nogal wat vrijheid. We zijn op de terugweg naar Judea, langs het fort van Machaerus. Revolterende Joden maken oorlogsmachines klaar die je in de prenten 4 en 5 ziet. Ongetwijfeld om het fort te belegeren. Voorloorlogs sfeertje..."

Over het silhouet:
"We herkennen het silhouet van Sayn, nadenkend, naar de sterren turend. Ze contrasteert met de houding van de andere personages in prent 5, allen zelfverzekerd, ervan overtuigd dat ze tot het goede kamp behoren."

Over de bladschikking: "Ik maak de prenten afzonderlijk, volgens de bedoelingen van de mise en scène van Alex Alice die het storyboard maakt. Een keer de plaat is voltooid, vertrouw ik op mijn oog om het geheel evenwichtig te schikken. Als er iets wringt, dan voel ik dat aan en verbeter ik het. Ik heb ook steeds meer aan François Lapierre die de inkleuring verzorgt."

Over documentatie: "Het verhaal start met een nachtscène, met veel sterren en sfeer, waarin ik me altijd op mijn gemak voel. In prent 5 zien we Silas, verlicht door een toorts, vandaar de wat warmere tonen en mooie contrasten. Voor de vorige twee delen heb ik tonnen documentatie opgeslagen voor veel verschillende omgevingen: de woestijn, Judea, Babylonië, de bergen, de jungle, enzovoort. In dit album keren we terug naar gelijkaardige plaatsen, wat mijn tekeningen vergemakkelijkt. De delicaatste momenten zijn degene waarin de Romeinen tussenkomen. Daar moest ik iets nieuws op vinden."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 4
Het Derde Testament - Julius 4
Over de mooie dag: "Terug naar het einde van deel 3 waar Julius op zoek gaat naar het Derde Testament. Sory, maar zijn trektocht in de bergen krijg je niet te zien! Hier zie je hem al terugkomen, in het bezit van de bewuste rol. Het is midden op de dag, het is mooi weer, de hemel is blauw, de sneeuw bedekt alle toppen."

Over het klooster:
"Shem is als eerste te zien. Hij is verwonderd door de opwinding van de monniken die omhoog kijken. Julius is in zicht, verweerd gezicht, volle baard. Hij heeft steeds meer het hoofd van een profeet, maar ik denk dat we hem sowieso herkennen. De middenste prent, met de berg en het klooster, is natuurlijk de prent die me het meeste werk kostte. De moeilijkheid zat hem in het harmoniseren van de grote rotsvolumes zodat het geheel levendig en geloofwaardig zou zijn. Het gebouw van van het klooster, tegen de bergflank, was niet eenvoudig om te ontwerpen. Ik moest vermijden dat de berg de indruk zou geven dat het op het klooster zou storten."

Over hermaken: "Als perfectionist herbegin ik nogal wat zaken. Een groot werk van de compositie was op voorhand gebeurd, ik had wat minder werk aan dit album. Mijn originele platen bevatten altijd niet weinig dekwit en overgekleefde partijen. Ook Alex is veeleisend, we hermaken altijd heel wat dingen!"

Over de overgangsprent: "In de laatste prent zien we in het klein de onbedwingbare top die zich voor hen oprichtte aan het einde van het vorige album, met de wolken. Het is een overgang naar de volgende pagina, de titelpagina die we in het groot te zien krijgen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 5
Het Derde Testament - Julius 4
Over referenties: "In de eerste prent is het er hopelijk een beetje aan te zien dat ik zoals gewoonlijk gebruik maak van foto's als referentie. Ik besloot heel snel om grote massa's zwart samen te stellen voor het scherpe randje van het maanlicht en de zon."

Over improviseren in inkt:
"Maar dat maakte mijn taak niet eenvoudiger om er ook nog de titel bij te proppen. Het geheel zou makkelijker uit te werken geweest zijn met voorgronden, kleine bergen en zo. De titel is getekend op de traditionele manier, met de hand. Er moest dus genoeg ruimte rond zodat de titel te zien is. Over het algemeen stel ik me tevreden met licht aangezette potloodtekeningen waarna ik veel improviseer bij het inkten."

Over ontwarring: "Hier heb ik me ongetwijfeld een beetje laten meeslepen door het zwart. Daar hou ik van, dan kan ik werken met borstelige penselen. Dat ligt me beter, grote ritmes in de pagina's regelen in plaats van alles in een klare lijn te maken. Maar hier moest ik het achteraf zien te ontwarren om de titel te laten bestaan!"

Over de vrije inkleuring: "We hadden het net zo makkelijk in kleur kunnen oplossen, maar die reflex heb ik op voorhand niet. Ik wil dat mijn zwart en wit op zich volstaan. Langs de andere kant ben ik vaak aangenaam verrast door de inkleuring van François. Alex en ik geven niet al te veel richtlijnen en we geven hem enkel wat referenties. Voor deze pagina koos hij een geslaagde, paarsachtige sfeer. Voor dit album genoot hij een bijzonder grote vrijheid en hij verblufte ons met de eindscène. De inkleuring is haast gekkenwerk..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 6
Het Derde Testament - Julius 4
Over het flauwvallen: "Een mooi portret van Julius met een klein ademwolkje voordat hij neerstort... Om het effect te versterken van het personage dat flauwvalt, kozen we voor een volledig witte achtergrond met een kunstgreep uit de stripwereld: het weglaten van de kaders. Bij zo'n kleine tekening valt het niet mee om het flauwvallen uit te drukken! Ik vind dat het hier aardig werkt."

Over een herwerking:
"Op het einde van de strip besloten we terug te keren naar deze plaat en het onderste gedeelte te herwerken. We hadden aanvankelijk een strook van drie prenten voorzien met in het heel groot de rol van het Derde Testament. Die strook staat nu bovenaan de volgende pagina. Hier is het vervangen door een grote hemel, sterren, een stukje van de top. En daarop een vlekje, Julius. Nu werkt de locatie beter. Te meer omdat François er een hele mooie nacht van maakte, een beetje polair dat wat contrasteert met de sneeuw van de vorige pagina."

Over zelfvertrouwen: "Aan het begin van het album schaven we de kleinste details bij. Hoe meer we opschieten, hoe groter het zelfvertrouwen wordt. Op het einde volgt de ene plaat na de andere. Nochtans hebben we bij elk nieuw album de indruk dat we nooit eerder zo veel hebben samengewerkt! Wellicht een zekering die in ons hoofd sprong..."

Over het werkritme: "Mijn werkritme is regelmatig. Ik besteed drie-vier dagen aan elke plaat naargelang de moeilijkheidsgraad. Dit album telt 62 platen in plaats van de gewoonlijke 44. Het kostte me enkele maanden extra om het afgewerkt te krijgen."

TOEKOMST
Te Verschijnen
Op Stapel
Compleet