Daedalus Saga Uitgaven Uitgeverij L  
 
De Commentator

Toegevoegd op 19 oktober:
Peter Van den Ende over Zwerveling


Toegevoegd op 16 oktober:

Steven de Rie over een zoekplaat van juffrouw Pussy
Michel Rouge over Gunfighter 1

Toegevoegd op 28 september:

Ken Broeders over Driftwereld 1
De volgende auteurs leverden ook al bijdragen. Klik op hun naam om verder te gaan naar hun afzonderlijke pagina:
Ivan Adriaenssens
Pierre Alary
Sytse S. Algera
Alex Alice
Christophe Alliel en Aurélien Ducoudray
Jesús Alonso en Olivier Visonneau
Anlor
Mohamed Aouamri
Ger Apeldoorn
Dimitri Armand
Jean-Michel Arroyo

Laurent Astier
Antoine Aubin en Étienne Schréder
Virginie Augustin
Philippe Aymond
Denis Bajram
Balak
Olivier Balez en Pierre Christin
Alessandro Barbucci
Jean Bastide
Raphaël Beuchot
Batem en Colman
Kristof Berte
Philippe Berthet
Georges Bess
Lük Bey
Enki Bilal
De Blauwbloezen
Frédéric Blier
Olivier Boiscommun
Matthieu Bonhomme
Cyril Bonin
Mario Boon
François Boucq
Tom Bouden
François Bourgeon
Marc Bourgne
Enrique Breccia en Xavier Dorison
Daniel Brecht
Ken Broeders
Frédéric Brrémaud
Brüno
Max Cabanes
Charel Cambré
Barbara Canepa
Theo Caneschi
Paul Cauuet
Lounis Chabane
Jean-Christophe Chauzy
Didier Conrad en Jean-Yves Ferri
Patrick Cornelis
Luc Cromheecke
Criva en Verhast
Steve Cuzor
Robbert Damen
Sébastien Damour
Frodo De Decker
Nicolas de Crécy
Erik de Graaf
Aimée de Jongh
Philippe Delaby
Marissa Delbressine
Nicolas Delestret en Stéphane Massard
Jean-Yves Delitte
Marc de Lobie
Thierry Démarez
Philippe Delzenne
Pieter De Poortere
Steven de Rie
François Dermaut
Maarten De Saeger
Jorg de Vos
Lode Devroe
Geert De Weyer
Bruno Di Sano
Terry Dodson
Franky Drappier
Thomas Du Caju
Kim Duchateau
Bruno Duhamel
Steven Dupré en Conz
Ersel
Chris Evenhuis
David Felizarda Real
Rino Feys
Adrien Floch
Philippe Francq
Fred
Paul Gastine
Philippe Gauckler
Bruno Gazzotti
Vittorio Giardino
Jean-Pierre Gibrat
Christian Gine
Antoine Giner-Belmonte
Thierry Girod
Carlos Gomez en Arnaud Delalande
Eugeen Goossens
Mars Gremmen
Olivier Grenson
Griffo
Juanjo Guarnido
Richard Guérineau
Hardoc
Alain Henriet
Hermann
Eric Heuvel
José Homs
Hub
Éric Hübsch
Romain Hugault
Miles Hyman
Zoran Janjetov
Jeroen Janssen
Philippe Jarbinet
Iouri Jigounov
Jim
Milan Jovanovic
André Juillard
Nicolas Keramidas
Kerascoët
Patty Klein
Hanco Kolk
Jean-Charles Kraehn
Hugues Labiano
José Ladrönn
Juan Louis Landa en Sandro Raule
Mathieu Lauffray
Christian Lax
Olivier Ledroit en Thomas Day
Hec Leemans
Frank Le Gall
Marc Legendre
Jérôme Lereculey en David Chauvel
Simon Léturgie
éric Liberge
Ingrid Liman
Willy Linthout
Régis Loisel
Régis Loisel en Jean-Louis Tripp
Giovanni Lorusso en Olivier Peru
Stéphane Louis
Maël
Vincent Mallié
Milo Manara
Wauter Mannaert
Fabio Mantovani en Philippe Nihoul
Frank Margerin
Enrico Marini
Marmus
Marvano
Scott McCloud
Fabrice Meddour
Merho
Ralph Meyer
Jean-Claude Mézières
Mezzo
Gilles Mezzomo
Guy Michel en Arnaud Delalande
Mikaël
François Miville-Deschênes
Arno Monin
Thimothée Montaigne
Romano Molenaar en Jorg de Vos
Jean-Louis Mourier
José-Luis Munuera
Federico Nardo en Pierre Makyo
Viviane Nicaise
Peter Nuyten
Tiburce Oger
Minck Oosterveer
Danker Jan Oreel
Marcel Pagnol
Joël Parnotte
Frank Pé
Cyril Pedrosa
Frederik Peeters
Patrice Pellerin
Claude Pelet
Rubén Pellejero
Philippe Pellet
Régis Penet
Jérémy Petiqueux
Nicolas Petrimaux
Federico Pietrobon
Didier Poli en Robin Recht
Jean-Michel Ponzio
Francis Porcel
Bart Proost
Mike Ratera
Riff Reb's
Reno
Mathieu Reynès
Roberto Ricci
Willem Ritstier
Grzegorz Rosinski
Christian Rossi
Marcel Rouffa
Corentin Rouge
Michel Rouge
Kenny Rubenis
Marcel Ruijters
Paul Salomone
Riad Sattouf
François Schuiten
Olivier Schwartz
Stéphane Servain
Christophe Simon
Fred Simon
Benoît Sokal
Kristof Spaey
Benoît Springer
Naomi J. Strijdonk
Roman Surzhenko
Yves Swolfs
Olivier TaDuc
Jirô Taniguchi
Jacques Tardi
Didier Tarquin
Paul Teng
Marlon Teunissen
Béatrice Tillier
Ronan Toulhoat
Lewis Trondheim
Albert Uderzo
Gerben Valkema
Sylvain Vallée en Fabien Nury
Steve Van Bael
Rob van Barneveld
Rob van Bavel
Daniel van den Broek en Ivan Claeys
Peter Van den Ende
Robert van der Kroft
Wilbert van der Steen
Michiel van de Vijver
Maarten Vande Wiele
Jean Van Hamme
Hans van Oudenaarden
Jos Vanspauwen
Alberto Varanda
Olivier Vatine
Dan Verlinden
Laurent Verron
Vincent
Bastien Vivès
Thomas von Kummant
Éric Warnauts en Guy Raives
Colin Wilson
Philippe Xavier
XIII Mystery
Bernard Yslaire
Zep
open brieven
 
Peter van Dongen en Teun Berserik over Blake en Mortimer 26
03/12
TOP
Blake en Mortimer 26
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 130 van november 2019.

Gunfighter 1
Peter van Dongen over de tekenstijl: "Teun en ik delen het werk, elk 27 pagina's.* Als kind las en hield ik van enkele Blake en Mortimers, meer bepaald Het Mysterie van de Grote Piramide, maar ik las liever Kuifje van Hergé en Suske en Wiske van Willy Vandersteen. Ik heb de uiteindelijke bladschikking bepaald van het eerste deel en met Teun heb ik de bladschikking van deel 2 uitgewerkt. We volgen de tekst van Yves Sente door ons te baseren op de bladschikking van Het Mysterie van de Grote Piramide. We moesten een tekenstijl kiezen, wetende dat Jacobs zijn stijl voor bijna elk album veranderde. Onze tekenstijl situeert zich tussen Het Geheim van de Zwaardvogel en Het Mysterie van de Grote Piramide met een benadering van Het Mysterie van de Grote Piramide met een heel klare lijn, de stijl die we zelf verkiezen."

Peter van Dongen over problemen: "Ik werk met Het Mysterie van de Grote Piramide op mijn tekentafel. Als ik een probleem heb, duik ik terug in het werk van de meester. Het gebeurt weleens dat ik me laat inspireren. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Het is aan de lezers om dat uit te zoeken. De planten in de eerste prenten hebben me niet veel grote problemen opgeleverd, in tegenstelling tot de hoge prent onderaan waaraan ik veel tijd heb gespendeerd."

Peter van Dongen over een reconstructie:
"Voor de reconstructie van Hongkong uit 1949 gebruikten we Google, YouTube en boeken die Sente ons bezorgde. En we deden ons best! We zullen eventuele fouten verbeteren bij een herdruk."

Peter van Dongen over een aangename Olrik: "Mortimer is de makkelijkste om te tekenen. Misschien door zijn baard. Blake is delicater, ik weet niet waarom. In Het Mysterie van de Grote Piramide ziet hij er anders uit van de ene op de andere pagina. De meest aangename om te tekenen is ontegensprekelijk slechterik Olrik!"

*Peter Van Dongen tekende de pagina's 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 24, 25, 26, 27, 30, 31, 33, 35, 44, 45, 46, 47, 48 49 en hij verzorgde de complete inkleuring.
Teun Berserik tekende de pagina's 4, 5, 16, 17, 20, 21, 22, 23, 28, 29, 32, 34, 36, 37 38, 39, 40, 41, 42, 43, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56.



Gunfighter 1
Peter van Dongen over vrijheid: "Het staat me vrij om prenten toe te voegen als ik dat nodig vind. Ik moest ook de prenten 9 en 10 uitvinden om beter de actie te tekenen die in prent 8 wordt voorzien. Op pagina 19 heb ik de twee laatste prenten omgewisseld. De prent met de draak leek me een betere cliffhanger."

Peter van Dongen over zijn beste herinnering: "In het eerste deel moest ik op één pagina Het Geheim van de Zwaardvogel samenvatten en de aanval op Lhassa tonen. Ik voegde meteen de bom toe die Blake lanceerde in een typische badschikking van Jacobs. Die pagina is mijn beste herinnering aan dit tweeluik."

Peter van Dongen over harmonie: "We werpen een blik op elkaars in potlood getekende pagina's. Er is altijd iets dat niet werkt en een frisse blik helpt om een te korte arm op te sporen en alles in harmonie samen te brengen. Er mag geen van Dongen- of Berserik-toets zijn, maar wel een tekenstijl die de tekenstijl van Jacobs benadert."

Peter van Dongen over zijn bijbel: "De overvloed aan teksten stoort me niet. Daar hou ik van! Ik plaats ze in potlood en teken in de resterende ruimte. Eén pagina kost me drie dagen in potlood, anderhalve dag inkten en een dag inkleuring. Ik teken op het formaat 30 x 40 centimeter. Ik inkt de personages met een fijne pen. Ik kleur het complete album in met Photoshop. Mijn bijbel is de oorspronkelijke editie van Het Mysterie van de Grote Piramide dat zoals Kuifje manueel werd ingekleurd. Prachtig! Teun tekende de cover van het eerste deel, ik die van deel 2."


Gunfighter 1
Teun Berserik over mechaniek: "Van kleins af aan ben ik een fan van oude mechaniek, zeker niet van moderne techniek, ongetwijfeld omdat mijn grootvader in de jaren 1930 een garage had. Ik voel me dus op mijn gemak met de vele toestellen die in dit verhaal voorkomen. Ik ben geboren in een artistieke familie. Eind jaren 1960 ging ik naar een kunstschool. Helaas was enkel abstracte kunst in de mode, het was onmogelijk om op deze wereldbol een plek te vinden waar je realistisch kon leren tekenen of schilderen. Ik richtte me daarom op het herstellen en restaureren van vooroorlogse wagens voor ik twaalf jaar later terug begon te tekenen. Sindsdien heb ik de stijl van Jacobs aangenomen voor talloze schoolboeken die ik illustreerde."

Teun Berserik over thee: "Natuurlijk werk ik met een album van Jacobs binnen handbereik. Af en toe herbekijk ik de tekenstijl van de meester. Ik raadpleeg ook Rampokan van Peter, een album in de klare lijn over Indonesië (inmiddels als integraal herdrukt bij Dupuis, red.) om me eveneens wat aan te passen aan zijn stijl. Ik illustreer al vijfendertig jaar schoolboeken en evolueerde van de klare lijn naar een realistische tekenstijl. Die souplesse is misschien een antwoord. Ofwel ligt het aan de thee die we drinken!"

Teun Berserik over Blake: "Ik had mijn handen vol aan Blake, net zoals Peter. Wij zijn niet de enigen. Bekijk eens goed pagina 32 van het tweede deel van Het Mysterie van de Grote Piramide. Vier prenten, vier verschillende Blakes. Alsof Jacobs niet wist welke hij moest kiezen. Olrik is veel interessanter!"


Gunfighter 1
Teun Berserik over de Skylantern: "De laatste uitvinding van Mortimer, de Skylantern, wordt voortgedreven door twee Pratt & Whitney-motor (die uit overblijfselen van het leger komen) voor elke propeller. Elk van de twee drijft in tegengestelde richting een propeller aan.. De ring rond de onderdelen (een Italiaanse uitvinding van voor de oorlog) wordt gebruikt voor het besturen. De lange staart verzekert de stabiliteit, zoals een dobber bij het vissen. De cockpit van het toestel is zo gebouwd om zich te kunnen scheiden van de Skylantern en in zijn eentje te vliegen. Bekijk het aandachtig, de vorm lijkt goed op de eerste foto's van vliegende schotels. Ik heb deze vliegende cockpit ook in volle actie in potlood getekend. Wie weet zien we het misschien terug in een volgend verhaal."

Teun Berserik over het zware einde: "Een anekdote. Toen we in Brussel kwamen, vroeg Etienne Schréder, de helpende hand die vaak tekenaars van de reeks te hulp schiet als ze vertraging hebben opgelopen, ons of we in goede gezondheid verkeren. We waren verbaasd en hij voegde er in alle ernst vaderlijk aan toe: 'Want het einde kan heel zwaar zijn'. We moesten lachen om die verwittiging, imbecielen als we toen waren."

Teun Berserik over uithuilen: "We rusten nu even uit voor we, nog steeds op dezelfde manier, het volgende album van Blake en Mortimer, geschreven door Jean Van Hamme, aanpakken. Zijn uitspraak dat het volgens hem zijn beste scenario is, zet een beetje meer druk op ons. We troosten ons met de gedachte dat het voordeel van werken als duo is dat we bij elkaar kunnen uithuilen. De voorziene release is november 2021."


Peter Van den Ende over Zwerveling
19/10
TOP
Deze maand verscheen het stripdebuut Zwerveling van Peter Van den Ende bij Querido. We nodigden de tekenaar uit om zijn strip voor te stellen en uit te leggen hoe hij te werk ging. Klik op de afbeeldingen voor grotere versies.

Kweekgrond voor een idee?
"De dingen die ik zelf ervaar, zie, hoor en verlang in het leven zijn vaak de basis voor mijn ideeën. Ik hou ervan om persoonlijke ervaringen op een cryptische manier te vertalen in een meer fantastische versie van de werkelijkheid.
Ik heb twee jaar gewoond op de Kaaimaneilanden waar ik als natuurgids mijn brood verdiende. Daar was het mijn missie om mensen de wonderen van het koraalrif en de mangroven te tonen. Onder water zag ik er de meest sublieme landschappen en de vreemdste dieren. Als je in het mangrovebos snorkelt, lijkt het alsof je een mysterieuze droomwereld aan het exploreren bent. De onderwaterbegroeiing en de dieren daar hebben iets buitenaards. Sommige van die close encounters vormden de inspiratie voor de bewoners van Zwerveling.

Zwerveling

Zwerveling


Een papieren bootje van vlees en bloed

Het hoofdpersonage mag dan wel van papier gemaakt zijn, toch heeft het de gevoelens en verlangens van een mens. Voor mij is het bootje vooral een symbool voor hoop of moed. De moed die je nodig hebt om iets te doen dat maar een kleine kans van slagen heeft. Zo maakt het fragiele bootje een schijnbaar onmogelijke reis en trotseert hij overweldigende obstakels. Net als het bootje zelf is die moed en hoop in het echte leven vaak fragiel en verlopen de dingen niet zonder slag of stoot.

Zwerveling

Het bootje is iemand die niet naar aandacht verlangt. Hij is geen "Ik, ik, ik!"-personage, maar eerder iemand die zijn eigen nietigheid waardeerd en ons aanzet om naar de wijde wereld rondom hem te kijken.
Symboliek en betekenis zijn dus erg belangrijk voor mij. Ik wil alles wat ik teken kunnen verklaren. Ieder domein (riffen, mangroven, polen, diepzee,...) en ieder wezen heeft een betekenis. Dus ik teken die dingen niet zomaar omdat ze maf of cool zijn.
Eigenlijk wil ik dat mensen er hun eigen betekenis achter zoeken, want dat is de bedoeling van een woordloos boek. Ik heb hier al te veel verraden!

Zwerveling

Zwerveling


Artiesten die mij inspireerden
De gravures van Edouard Riou en Alphonse de Neuville uit de boeken van Jules Verne zijn een grote inspiratie. Die sfeervolle illustraties romantiseren een verlangen om te ondekken dat ik in mijn eigen hart vaak ervaar. Hun werk is de reden waarom Zwerveling bestaat uit inkttekeningen in zwart-wit. Ik was ongeveer elf jaar toen ik hun illustraties voor het eerst zag in de schoolbibliotheek van Pius X. Vooral door 20.000 Mijlen onder Zee was ik geobsedeerd. Ik fantaseerde over hoe ik dat boek zou kunnen stelen om het helemaal voor mezelf te hebben maar daar was ik veel te braaf voor.

Zwerveling

Zwerveling


Werkwijze
Eerst maak ik kleine, ruwe potloodschetsen om een goede compositie te vinden. Soms zijn dat er slechts enkele, maar dat kan oplopen tot een stuk of veertig. Daarvan maak ik er eentje in het groot die nog steeds heel ruw is. Pas wanneer ik die schets traceer, worden de details eraan toegevoegd. Dat proces is vaak ploeteren tot het goed is, want ik ben geen virtuoos. Als de uiteindelijke lijntekening in potlood goed is, zet ik het over op papier en ga ik er met pen en inkt over. Voor het fijnste werk gebruik ik technische tekenpennetjes. Om de uiteindelijke contrasten te versterken beschilder ik bepaalde delen met nog verdunde indische inkt.

Zwerveling

Zwerveling

Zwerveling

Plannen voor de toekomst?
Ik hoop dat dit het eerste is van vele boeken. Momenteel werk ik aan iets compeet anders dat toch in hetzelfde universum als Zwerveling plaatsvindt. Ik ben aan het experimenteren met inkt en acrylverf op het schraapbord. Dus in plaats van met fijne pennetjes ga ik deze keer met fijne mesjes werken. Kleur zal dit keer een belangrijke rol spelen. Het verhaal zelf moet een surrealistisch feest worden vol onverwachte wendingen en met hier en daar een donker kantje. Binnen een maand hoop ik genoeg schetsen bij elkaar te hebben om het voor te stellen aan de uitgeverij."


Steven de Rie over een zoekplaat van juffrouw Pussy
16/10
TOP
Urbanus
Begin oktober verscheen een Urbanus-special met verhalen rond juffrouw Pussy. Voor elke special ontwerpt en tekent Willy Linthouts medewerker Steven de Rie allerlei spelletjes. Voor een zoekplaat tekende hij bovenstaande prent die je in verschillende stappen naar het eindresultaat ziet. Deze stappen deelde en becommentarieerde hij op Facebook. We mochten het hier ook presenteren.

Steven de Rie: "De leukste prent in zo'n special is de zoekplaat. Die wordt als 'spread' op een dubbele bladzijde afgedrukt, dus er moet wel wat op te zien zijn. Daar kruipt wat denk- en tekenwerk in. Hoe? Dat zal ik laten zien in vier stappen."

Urbanus
STAP 1: DE SCHETS 
"Ik wilde met onze sexy Juf een Pin-up maken, zonder té expliciet te gaan. Haar laten crowdsurfen leek me een goede oplossing. Met dit krabbeltje heb ik Willy Linthout overtuigd."
Urbanus
STAP 2: POTLOOD 
"Gewoon het idee netjes uittekenen en zien dat ik alle geplande figuren erop krijg."


Urbanus
STAP 3: INKTEN 
"Hierbij voel ik me, als inkter zijnde, altijd het meest in mijn element. Een lekker muziekje opleggen en dan rustig overtrekken. Ook begin je dan echt te zien wat het gaat worde (al hebben potloodlijnen ook een dromerige charme)."
Urbanus
STAP 4: KLEUREN 
"Ik hou van zwart-wit, maar een drukke prent als deze komt pas echt tot zijn recht met kleurtjes. Het maakt alles gewoon overzichtelijker. En je krijgt ook meer diepte in het geheel. Kortom, GELUKT! (al zeg ik het zelf)."


Deze zoekplaat, een kartonnen vouwfiguur en nog heel wat andere spelletjes, kan je samen met de drie Urbanus-verhalen Snotneus in Love, De 3D-bielen en Het Poesje van Pussy in Urbanus Special: Juffrouw Pussy vinden.

Urbanus


Michel Rouge over Gunfighter 1
16/10
TOP
Gunfighter 1
Onderstaande bijdrage van Klervi Le Cozic verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 127 van juli/augustus 2019.

Gunfighter 1
Over andere voorstellen: "Men heeft me verschillende westerscenario's voorgesteld die me niet interesseerden… tot dit uitstekende Gunfighter kwam. Sinds de dood van Jean-Michel Charlier is er niet veel goeds verschenen, op Undertaker van Ralph Meyer en Xavier Dorison na. Ik vond de overname van Blueberry door Jean Giraud nogal hol. Gunfighter steunt op een puur westernscenario."

Over nieuw plezier: "De laatste jaren heb ik enkele albums getekend die nauwelijks succes hadden. Na Kashmeer dacht ik er zelfs aan om het striptekenen op te geven en me te wijden aan aquarelschilderijen en illustraties. Bec contacteerde me en ik tekende dit album met heel veel plezier."

Over spuwen: "De Far West sprak me niet bijzonder aan, maar ik ben erin gevallen door de tussenkomst van Blueberry. Ik was een onvoorwaardelijke bewonderaar van Giraud en verdiepte me dus in alles waarvan hij hield. Vervolgens werd ik een westerntekenaar in plaats van een westernlezer door de reeks Comanche over te nemen. In westerns spuwen cowboys altijd! In films zie je Kirk Douglas of Marlon Brando spuwen, maar weinig pruimtabak kauwen terwijl alle cowboys pruimtabak kauwden. Dat zet meteen de toon!"

Over inspiratie: "Voor Garth, de oude man die op de ranch werkt (en die spuwt), baseerde ik me op een van de personages uit The Culpepper Cattle Co., een fantastische western uit 1972 die Christophe Bec me had aangeraden. Uit die film haalde ik ook het uiterlijk voor de jongen die we wat verder te zien krijgen. Dat doe ik zonder complexen, mezelf wijs makend dat niemand zich die film zal herinneren."


Gunfighter 1
Over zithoudingen: "Katherine ziet er wat uit als familie van Comanche, behalve dat ze blond is! En ze heeft een heel ander hoofd. Katherine is volledig mijn creatie. In het begin is ze gewoon een koeienhoedster, maar ze zal zich beetje bij beetje laten gelden en een lot kiezen waarvoor ze niet was voorbestemd. Katherine rijdt als een Amazone, want vrouwen hadden indertijd niet het recht om te rijden als mannen. Haar broer laat haar later toe om schrijlings te zitten om het vee te hoeden. Dat is heel wat praktischer!"

Over het decor: "Van de Verenigde Staten kende ik enkel Houston, in Texas, een grote stad in beton. Ik zag daar geen enkel landschap. Ik tekende naar mijn documentatie voor Comanche en Marshal Blueberry. Daardoor ziet ons Colorado er wat uit als Wyoming. Niet erg voor het Franse publiek. Het is zo'n beetje zoals Amerikaanse films die zich afspelen in Parijs en waarbij op de voorgrond het 16de arrondissement is te zien en op de achtergrond het 8ste."

Over het landschap: "Dit landschap doet denken aan de Auvergne. Het gras is geler en de bergen kaler door de droogte. De Verenigde Staten zijn immens en hun landschappen zijn heel uiteenlopend."

Over aangename dingen: "Ik haal veel documentatie uit films. Tof, in die periode was er weinig metaal. Alles was in hout en leer en de paarden waren nog niet vervangen door auto's. Allemaal aangename dingen om te tekenen."


Gunfighter 1
Over het oude en het nieuwe Amerika: "Prikkeldraad is weinig behandeld in stripverhalen. Tegenwoordig heeft het plaatsgemaakt voor toegangscodes aan de ingang van gebouwen. De Amerikanen hebben dat soort toezicht geschapen. De minder rendabele longhorns werden vervangen door winstgevendere koeien die gefokt werden door kruising, een andere Amerikaanse specialiteit. In dit verhaal staat de oude ranch van de Cottons tegenover de ranch van de Wallaces die hypermodern is, ontzettend ontwikkeld en die op winst en rijkdom mikt. Het Amerika van Trump komt tot bloei. De kleine ranch symboliseert het oorspronkelijke Amerika: oprecht, zoekend naar het stichten van een natie in nieuw gebied. Daarna nam de Amerikaanse spirit, zoals we die nu kennen, de bovenhand. Dit scenario vond ik leuk omdat het dit allemaal aantoont, zonder te militant te zijn."

Over het onweer: "Behalve een keer aan zee heb ik nooit zo'n storm meegemaakt zoals hier. Mijn zoon Corentin heeft het volledig in beeld gebracht. Dat viel niet mee met al die koeien die je wat verder in het verhaal ziet. Ze zijn delicaat om te tekenen. Het onweer veroorzaakt bliksems die de kudde decimeren. Ben heeft de scène prent per prent, voorgrond en achtergrond, beschreven en mijn zoon heeft het beeld per beeld getekend. En ik had het genoegen er alle details aan toe te voegen."

Over The Rolling Stones: "Voor Wayne, de broer van Katherine, heb ik me gebaseerd op Keith Richards. Je herkent hem soms in zijaanzicht. Als kind gaven The Rolling Stones me soms zin om te dansen als een gek! Als adolescent wilden we er allen uitzien als Mick Jagger. Ik had hem bijna voor Wayne gebruikt, maar hij was veel te herkenbaar."

Over valse pistolen: "Voor de laatste prent liet ik een foto van mij nemen met die houding. Ik heb enkele valse pistolen, maar die komen nauwelijks van pas. Net zoals Michel Blanc-Dumont en Christian Rossi kennen we die Colts van buiten."


Gunfighter 1
Over tablets: "Ik gebruikte Chinese inkt, een pen en penseel om dit album te tekenen. Voor mij persoonlijk bestaan tekentablets niet. Daar moet je mee geboren zijn om er goed mee te kunnen werken, anders verval je in manga's."

Over de inkleuring: "Voor de inkleuring werkt mijn zoon met Photoshop. Daarmee maken we onze vingers niet vuil, perfect! Een XIII Mystery en de reeks Rio lieten hem toe om een opmerkelijke efficiëntie te bekomen. Hij was de best aangewezen persoon, ik zie niet in wie anders mijn albums zou inkleuren. Op zijn vierde pikte Corentin in zijn park naast mijn tekentafel al mijn gumsel en at het op. Hij is opgegroeid met strips en kent perfect mijn beeldtaal."

Over BLAM: "Er staat BLAM in de tekening zonder dat het kan gewist worden. Jammer voor de vertalers. Ik vermijd de klanknabootsing PAN omdat men daarmee in het Nederlands eten klaarmaakt. Je moet internationale onomatopeeën gebruiken. Voor de anekdote, Giraud gebruikte ook BLAM."

Over de vertelling: "Het ingewikkeldste was de indeling van de voor- en achtergronden, de bladschikking en de vlotheid van de vertelling. Een slechte vertelling met goede tekeningen is niets waard, het tegendeel is al beter. De meester van een te gekke vertelling is Hermann, ook al ben ik niet zo dol op zijn tekenstijl. Met Corentin probeerde ik heel nauwkeurig te zijn in de vertelling. Sommige pagina's bevatten dertien prenten met veel teksten. Daarom kostte dit album me zoveel tijd."


Ken Broeders over Driftwereld 1
28/09
TOP
Wist je dat…

... Driftwereld ontstaan is uit een hele reeks losstaande schetsjes en tekeningen die ik maakte als ontspanning op zich terwijl ik nog bezig was aan het laatste album van Apostata?

Driftwereld

... de naam van Dellric Twotter een verwijzing is naar Del Boy Trotter uit de fantastische, Britse reeks Only Fools and Horses?

... de sneer van de Britse journalist en voedselcriticus Jay Rayner aan het adres van snobistische en veeleisende restaurantbezoekers leidde tot de naam van Moeder K'Nosser? Het is eigenlijk een verbastering is van het woord "connoisseur". Ook in de stripwereld lopen er wel wat van die 'knossers' rond.

Driftwereld


... het nogal opvallende gebit van de schelm Dellric losjes gebaseerd is op een gephotoshopt plaatje van onze schoonzoon waarin hij werd afgebeeld met werkelijk enorme tanden en hiermee mijn vrouw en familieleden telkens weer de lachstuipen bezorgde?

Driftwereld


... Ysabeau oorspronkelijk een kort en pittig zwart kapsel had dat men ten tijde van de Franse revolutie "coiffure à la victime" of "coiffure à la guillotine" noemde?

Driftwereld


... de naam van het Dommovoi-volk verwijst naar een Slavische huisgeest? Volgens mijn oudste kleindochter zit er trouwens eentje in onze kelder, waar hij onze woning beschermt tegen kwade invloeden.

... "shuurga salkhi" Mongools is voor "stormwind"?
... de naam van de elfenstad Muroc afkomstig is van de geheime vliegtuigbasis in Amerika, waar Chuck Yeager voor de eerste keer door de geluidsmuur ging?

... Vanopo een eerbetoon is aan mijn vriend Marvano?

Driftwereld


... de Rode Tovenaar gegroeid is uit de legende van het kleine rode mannetje dat gezien werd in de Tuilerieën van Parijs? Deze kleine rode dwerg duikt telkens op net voor er een ramp plaatsvindt.

Driftwereld


... ik het woord "pekelteef" nooit eerder gehoord had tot mijn vrouw het eens gebruikte als omschrijving van iemand die haar duidelijk niet nauw aan het hart lag? Ze dacht dat het uit haar West-Vlaamse dialect stamde, terwijl het toch een scheldwoord is dat in Antwerpen en de Kempen wordt gebruikt.

... de hoed die Dellric koopt van Vanopo uiteraard een verwijzing is naar mijn grote interesse in Napoleon?
Driftwereld


... de leeuwenkop op het kanon en veel van de gebruikte wapens gebaseerd zijn op Ottomaans wapentuig? Met hier en daar ook nog een Vlaamse goedendag, die volgens historicus en schrijver Ballegeer dan weer van de Moren zou afstammen. Weer wat leuks opgestoken!
Driftwereld

TOEKOMST
Te Verschijnen
Op Stapel
TOPPERS
13 x XIII
14-18
De 25 bekendste konijnen
20 jaar Arcadia, 20 topstrips
25 jaar Vrije Vlucht
30 jaar Kiekeboe
49 Kanjers van Oranje
50 jaar De Rode Ridder
60 jaar Nero
70 jaar Kuifje-weekblad
80 jaar Robbedoes
Aantrekkelijkste Heldinnen Top 540
Asterix Top Six
Batmanspecial
BelgenTop 100
De Blauwbloezen Top 49
De Grenzeloze Top 500 (2010)
De Grenzeloze Top 500 (2012)
De Honderd Hoogtepunten van Willy Vandersteen
De Rest van de Wereld Top 50
FransenTop 100
Jaartoppers
Jommeke Top 10
De Kiekeboes top-15 (M/V)
Koppeltjestop 20
Napoleon in de strip
ReeksTop 50
Robbedoes
Schrijvers over Strips
Schurken- & Feeksentop
Star Wars
Suske en Wiske: 70 stroken in 70 dagen
Urbanus Top 15
De Wereld rond Franquin
Westernstrips