Daedalus Don Lawrence Collection Saga Uitgaven  
 
De Commentator

Toegevoegd op 2 februari:
Making of Tara (4): het einde, het begin

Toegevoegd op 16 januari:

Kristof Berte: "Mijn stripjaar" (9)
 
De volgende auteurs leverden ook al bijdragen. Klik op hun naam om verder te gaan naar hun afzonderlijke pagina:
Ivan Adriaenssens
Pierre Alary
Sytse S. Algera
Alex Alice
Mohamed Aouamri
Dimitri Armand
Jean-Michel Arroyo

Laurent Astier
Virginie Augustin
Philippe Aymond
Denis Bajram
Olivier Balez en Pierre Christin
Alessandro Barbucci
Antoine Aubin en Étienne Schréder
Balak
Batem en Colman
Kristof Berte
Philippe Berthet
Georges Bess
Lük Bey
Enki Bilal
Matthieu Bonhomme
François Boucq
Tom Bouden
François Bourgeon
Enrique Breccia en Xavier Dorison
Daniel Brecht
Ken Broeders
Frédéric Brrémaud
Brüno
Max Cabanes
Charel Cambré
Barbara Canepa
Paul Cauuet
Jean-Christophe Chauzy
Didier Conrad en Jean-Yves Ferri
Luc Cromheecke
Criva en Verhast
Robbert Damen
Sébastien Damour
Nicolas de Crécy
Erik de Graaf
Aimée de Jongh
Philippe Delaby
Marissa Delbressine
Jean-Yves Delitte
Marc de Lobie
Thierry Démarez
Philippe Delzenne
Pieter De Poortere
François Dermaut
Maarten De Saeger
Jorg de Vos
Lode Devroe
Geert De Weyer
Bruno Di Sano
Terry Dodson
Thomas Du Caju
Kim Duchateau
Ersel
Chris Evenhuis
Adrien Floch
Philippe Francq
Fred
Paul Gastine
Bruno Gazzotti
Christian Gine
Thierry Girod
Carlos Gomez en Arnaud Delalande
Eugeen Goossens
Mars Gremmen
Olivier Grenson
Griffo
Juanjo Guarnido
Richard Guérineau
Hardoc
Alain Henriet
Hermann
Eric Heuvel
Hub
Romain Hugault
Miles Hyman
Zoran Janjetov
Jeroen Janssen
Philippe Jarbinet
Iouri Jigounov
Jim
Milan Jovanovic
André Juillard
Nicolas Keramidas
Kerascoët
Patty Klein
Hanco Kolk
Jean-Charles Kraehn
José Ladrönn
Mathieu Lauffray
Christian Lax
Hec Leemans
Marc Legendre
Jérôme Lereculey en David Chauvel
Simon Léturgie
Éric Liberge
Ingrid Liman
Willy Linthout
Régis Loisel en Jean-Louis Tripp
Stéphane Louis
Love
Vincent Mallié
Milo Manara
Wauter Mannaert
Frank Margerin
Enrico Marini
Marmus
Marvano
Scott McCloud
Fabrice Meddour
Merho
Ralph Meyer
Mezzo
Gilles Mezzomo
Guy Michel en Arnaud Delalande
François Miville-Deschênes
Arno Monin
Thimothée Montaigne
Romano Molenaar en Jorg de Vos
Jean-Louis Mourier
José-Luis Munuera
Viviane Nicaise
Peter Nuyten
Tiburce Oger
Minck Oosterveer
Danker Jan Oreel
Joël Parnotte
Cyril Pedrosa
Patrice Pellerin
Claude Pelet
Rubén Pellejero
Philippe Pellet
Jérémy Petiqueux
Federico Pietrobon
Didier Poli en Robin Recht
Jean-Michel Ponzio
Francis Porcel
Bart Proost
Mike Ratera
Riff Reb's
Reno
Roberto Ricci
Grzegorz Rosinski
Christian Rossi
Marcel Rouffa
Corentin Rouge
Kenny Rubenis
Marcel Ruijters
Paul Salomone
Riad Sattouf
François Schuiten
Olivier Schwartz
Stéphane Servain
Benoît Sokal
Kristof Spaey
Benoît Springer
Naomi J. Strijdonk
Roman Surzhenko
Yves Swolfs
Olivier TaDuc
Jirô Taniguchi
Jacques Tardi
Paul Teng
Marlon Teunissen
Béatrice Tillier
Lewis Trondheim
Albert Uderzo
Gerben Valkema
Sylvain Vallée en Fabien Nury
Steve Van Bael
Rob van Barneveld
Rob van Bavel
Daniel van den Broek en Ivan Claeys
Robert van der Kroft
Wilbert van der Steen
Michiel van de Vijver
Maarten Vande Wiele
Jean Van Hamme
Hans van Oudenaarden
Jos Vanspauwen
Olivier Vatine
Dan Verlinden
Vincent
Bastien Vivès
Thomas von Kummant
XIII Mystery
Bernard Yslaire
Zep
open brieven
 
Juan Louis Landa en Sandro Raule
over Arthus Trivium 1
05/02
TOP
Onderstaande bijdrage van Sondia Déchamps verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 89 van februari 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 22
Arthus Trivium 1
Sandro Raule over meningen: "Ik heb graag (ook in komische strips) dat de personages hun mening geven over hun tijdperk. Arthus en Angulus hebben heel verschillende standpunten, wat een weergave is voor de onrustige tijden waarin ze leven. "

Raule over de hoofdpersonages: "Van bij het begin wist ik wat de rol voor iedereen zou zijn. Arthus Trivium is de leider om verschillende redenen: van de drie helden is Arthus degene die Nostradamus het langst kent, hij beschikt over natuurlijke leiderscapaciteiten en tot slot vertrouwde de meester himself hem de rol van leider toe. Angelique Obscura is het mysterie in persoon, het sterkste en het meest onstabiele lid van de groep. Wetenschapper Angelus Dante is recht voor de raap, heel irritant en roekeloos."

Juan Luis Landa over het conflict: "Dan moest ik hen nog leven geven, een fascinerende fase. Nadat ik de beschrijvingen van elk personage had gelezen, stelde ik me hun uiterlijk voor. Het moeilijkste was om mijn hand tot in de perfectie te laten tekenen wat mijn geest me dicteerde. Het conflict van elke tekenaar. Ik heb verschillende schetsen gemaakt om geleidelijk aan te komen tot het gezicht van elk personage tot ik een definitieve versie had. Op Raules aangeven dragen de volgelingen hetzelfde uniform, met slechts één onderscheid, wat de indruk versterkt dat ze een team vormen. Raule wilde dat Angelique Obscura, hier niet aanwezig in de scène, even verfijnd was als de Engelse actrice Keira Knightley. Helaas, ik heb het geprobeerd, maar Angelique is verre van zo mooi als Keira!"



COMMENTAAR BIJ PAGINA 23
Arthus Trivium 1
Landa over de inkleuring: "De platen zijn in inkt met zwarte aquarel getekend. Daarna scan ik ze in en kleur ik ze in op de computer. Voor elke scène kies ik twee dominante kleuren als basis die de sfeer moeten bepalen. Ik kleur daar de hele pagina mee in en ik scheid de voor- en achtergronden van elkaar in elke prent. Films zijn een goede inspiratiebron om kleuren te kiezen die het best overeenkomen met de gezochte sfeer."

Landa over bronnen: "Mijn documentatiebronnen zijn gevarieerd. Langs de ene kant zijn er mijn fotoarchieven die ik bij elkaar vergaarde op mijn talloze reizen naar Frankrijk, het land dat duizenden fantastische plaatsen uit de renaissance herbergt. Langs de andere kant is er de bibliotheek in mijn studio. Andere onuitputtelijke bronnen zijn het internet en films. Veel films over de renaissance zijn onvermijdelijk. Sommigen voor de sfeer die ze uitstralen, anderen voor hun historische nauwkeurigheid. Maar je moet goed kiezen. Het vergt veel nauwkeurigheid om deze periode weer te geven, vooral wat de keuze voor de kledij betreft."

Landa over de kleding: "Toen ik me begon te documenteren over de renaissance was ik verrast door de snelheid waarop zowel burgerlijke als militaire kledij evolueerde. In nauwelijks enkele decennia wisselden de kledingtrends van de ene regio met de andere. De mode in Frankrijk had niets te maken met die van Castilië, Engeland, Venetië of Portugal. De documentatie is een aangename fase in mijn vak, maar het neemt veel tijd in beslag."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Arthus Trivium 1
Landa over de uitdaging: "Om te contrasteren met hun oude meester, moesten de volgelingen van Nostradamus jong zijn. Vervolgens moest ik hun karakteristieken vastleggen, hen appetijtelijk maken en hen een lichaam geven waarmee ze zich kunnen redden in de gevaarlijke situaties waarin Raule hen plaatst. Voor de lezers is verstandig gedoseerde actie altijd aangenaam, maar voor de tekenaar die ik ben zijn de scènes die Raule bedenkt een ware uitdaging."

Landa over de ontwikkeling: "Ik hou van de bijzonder intelligente ontwikkeling die Raule in deze scène legde. Ze geeft op heerlijke wijze de uiteenlopende meningen van Arthus Trivium en Angulus Dante weer over de krachten van hun meester terwijl ze de persoonlijkheid van elk personage benadrukken. Als de lezer dit soort uitstekende, narratieve momenten waardeert, is het voor de tekenaar eens te meer een uitdaging om dat goed in beeld te brengen."

Raule over Angulus: "Ook al hebben deze dialogen me een grote inspanning gekost, heb ik me er toch mee geamuseerd. Alle scènes tussen Arthus en Angulus moeten niet alleen de grote vriendschap die in hen schuilt weergeven, maar ook hun verschil in mening duidelijk maken. Angulus is een personage van wie ik erg hou want hij is een man van de wetenschap, een wiskundige en een geleerde. Maar hij is ook het impulsiefste en gewelddadigste lid van de groep, een totaal onvoorspelbare jongeman."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Arthus Trivium 1
Landa over Nostradamus: "Ik wilde Nostradamus een licht paranoïde blik geven. Zijn diepe blik, zijn gerimpelde gelaat, zijn slordige haar en zijn kleren illustreren perfect de magische krachten van deze oude man."

Raule over Nostradamus' eerste gezin: "Nostradamus denkt aan zijn verleden en aan de dreiging. Vandaar zijn nood om de bescherming van hem en zijn familie toe te vertrouwen aan vertrouwensmannen. Alle informatie die ik over Nostradamus vergaarde, maken melding van een eerste gezin dat door de pest uitgeroeid werd. De details over dat gezin verschillen van de ene bron met de andere: een zoon en twee dochters of twee dochters, een Catalaanse of Franse vrouw, enzovoort. Die fameuze lacunes zijn een ideale start om verhalen te bedenken."

Raule over luxe: "Voor mij is het fantastische fundamenteel. Fantasy is trouwens een van mijn favoriete genres. Ik ben fan van comicreeksen als Hellboy en Hellblazer, ik ben dol op hun nare omgeving, hun personages aan de rand van de afgrond, hun duisternis. Met een buitengewone tekenaar als Landa hoef ik mijn verbeelding niet in te houden en laat ik me gaan. Dat is een luxe voor een scenarist, een luxe waar ik graag het maximum uithaal."

Landa over limieten: "In onze serie zijn er limieten aan het fantastische, verankerd aan de fantasie van de volksgeest in het tijdperk, sterk beïnvloed door de katholieke godsdienst. Hier heb ik me niet te veel laten leiden door het fantastische voor het creatieve aspect, ook al besteedde ik een groot deel van mijn professioneel leven aan de rijkgevulde, Baskische mythologie."


Making of Tara (4): het einde, het begin
16/01
TOP
Tara, de eerste samenwerking tussen Rik Wielheeen en Marc de Lobie, verschijnt in maart bij uitgeverij Syndikaat. Hieronder een laatste update over de making of van dit bijzondere debuutalbum.

"Welkom bij de afsluitende Making of Tara. Tussen de eerste making of en deze zit meer dan anderhalf jaar tijd. Het album is naar de drukker, dus er is veel gebeurd. Laten we maar meteen beginnen met de presentatie van de cover:

Tara

Pats! Daar staat-ie. Speciaal voor de lezers van De Stripspeciaalzaak.

Inkleuring
We waren blijven steken bij het inkleurproces. Zowel Rik als ik waren niet tevreden met wat er lag, dus besloten we een derde debutant te betrekken bij het album. Dit is Daniel Arruda Massa geworden (bekend van Zombie Hipsters en Holy F*ck). We moeten wel bekennen dat dit mede is ingegeven door tijdgebrek, maar het pakt allemaal wel heel goed uit. Daniel, we zijn erg tevreden!

Tara

Tekst en verhaal
Het verhaal lag al vrij lang vast. Dat was natuurlijk een van de eerste dingen. De teksten kon ik pas maken op het moment dat er een behoorlijk uitgetekend verhaal lag. Dat is toch een kwestie van balans zoeken tussen hetgeen je ziet en wat je (niet) zegt. Ondertussen kunnen we dat ook afstrepen van het lijstje. De tekstballonnen zijn gevuld, onze personages hebben een stem gekregen.


Eindeloos gemier
Het leukste was de steeds intensievere manier van samenwerken die ontstond doordat we allemaal heel erg perfectionistisch zijn. Het duurde en het duurde, en tot het laatste moment zijn we blijven schaven aan lichtinval, puntjes wel of niet op de i, afmeting van de tekstballonnen, enzovoort.

Tara


De cover
Moest natuurlijk perfect zijn. Hier ging een uitgebreide studie aan vooraf naar wat werkt en wat niet werkt bij een cover. Het doel is om jou, de lezer, te overtuigen dat dit boek echt de moeite is om in te kijken. We hebben vele voorstellen naast elkaar gelegd en bovenaan dit artikel staat het resultaat.

Het was de laatste dagen even flink gas geven en finetunen tot in de late uurtjes, maar de deadline is gehaald. Het ligt eindelijk bij de drukker! Klaar om geprint te worden. Nu is het wachten op de fysieke exemplaren. Hopelijk is alles nog net op tijd binnen voor de stripbeurs in Rijswijk en in maart in elke stripspeciaalzaak."

Lees hier de vorige updates.


Kristof Berte: "Mijn stripjaar" (9)
16/01
TOP
Terug op het juiste spoor
"December was niet mijn meest productieve maand. Ten eerste ben ik terug voltijds aan het werk. Ik kan dus opnieuw enkel 's avonds tekenen: na de werkuren en wanneer de kinderen in bed gestopt zijn. Die waren bovendien ook regelmatig ziek. En toen moesten de feestdagen nog komen. Ik was dus — op zijn zachtst gezegd — 'een beetje uit mijn ritme'. Dat bleek ook uit het tekenen zelf, het wou maar niet vlotten. Ik was ontevreden over de afgewerkte pagina's en heb serieus wat moeten herwerken. Onderstaande prent heb ik een viertal keer hertekend, tot het eindelijk goed zat.

Kristof Berte
Tussendoor heb ik wel nog een kerstkaartje gemaakt, dat ging verbazend genoeg vrij vlot. Natuurlijk wil ik van de gelegenheid gebruik maken om alle lezers van De Stripspeciaalzaak (en van mijn bijdrages) een fijn 2016 toe te wensen.

Kristof Berte

Het jaar begon voor mij alvast een pak beter dan het vorige eindigde. Ik vond mijn ritme terug en de herwerkte platen zijn een pak beter dan de eerste, al ben ik naar goede gewoonte nog steeds niet 100% tevreden.

Kristof Berte
Maar het beste nieuws moest nog komen. Het hing al een tijdje in de lucht, maar ik kan nu toch met enige trots aankondigen dat Lise op Monstereiland in het najaar van 2016 zal worden uitgegeven bij uitgeverij Strip2000.
We hebben niet erg lang moeten onderhandelen: de mensen van Strip2000 geloven in het potentieel van het album en ikzelf ben fan van meerdere van hun reeksen. Bovendien kan ik mij goed vinden in hun visie op dit project en het uitgeven van strips in het algemeen. Ik ben alvast heel enthousiast over de samenwerking.

Kristof Berte
(Het betekent wel dat ik opnieuw een versnelling hoger moet schakelen. In de loop van de zomer moet het album volledig (tekeningen, inkleuring, lettering,...) afgewerkt zijn. Dat is momenteel nog goed haalbaar, maar mezelf kennende ga ik wel nog een aantal prenten, dialogen of zelfs pagina's willen herwerken en verbeteren. Momenteel ben ik samen met scenarist Barcas de afgewerkte platen aan het herbekijken. Ik ben ervan overtuigd dat het album hierdoor nog een stuk beter zal worden.

Onder tijdsdruk en stress werk ik ondertussen rustig verder. De eerste stap, het vinden van een uitgeverij, is gezet. Nu al de rest nog..."

Met vriendelijke groeten,

Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar

Lees hier de vorige updates.

TOEKOMST
Te Verschijnen
Op Stapel
Compleet