|
KLIK
voor andere strips van
Maza
KLIK
voor andere strips van
Jean-Pierre Pécau
KLIK
voor andere strips van
Fred Duval |
|
|
UUR U 11
Omega
Maza
+ Fred Duval / Jean-Pierre Pécau
Silvester | 64 p. | € 16,95 (HC) |
Verweven |
Over
alternatieve versies van de Tweede Wereldoorlog bestaan al
heel wat verhalen, maar in het jaar 1942 van UUR U
woedt een andere oorlog die herinneringen oproept aan het
verleden. De middeleeuwse Honderdjarige Oorlog tussen de Britten
en de Fransen laait namelijk weer op nadat de plannen van
nazi-Duitsland door de Fransen werden verijdeld. Nu richt
de door rechts-extremistische groeperingen veroverde Franse
staat zich op de enige democratie die nog in Europa bestaat:
Groot-Brittannië. Net zoals de moord op aartshertog Frans
Ferdinand de lont in het kruitvat voor de Eerste
Wereldoorlog stak, dreigt in dit UUR U-verhaal een
ander historisch personage voor het ontsteken van een nieuwe
oorlog te zorgen. Kapitein Antoine de Saint-Exupéry
(de schrijver van het tweede meest verkochte boek ter wereld,
De Kleine Prins, na de bijbel) verdwijnt in dit fictieve
verhaal boven het Kanaal. Voor het zover komt vliegt kapitein
Léo Berger, een oudgediende van de luchtpostlijn van
Fort Juby en een vriend van de Saint-Exupéry, mee in
het Ooievaarseskader die een confrontatie aangaat met de Britse
RAF. De intriges en de inhoud van een simpel aspirinebuisje
gaan zover tot de ontwikkeling van de eerste atoombom...
Dit elfde album is niet hetzelfde deel 11 als de Franse reeks.
In die reeks is Omega deel 14. Drie interessant klinkende
albums worden (even?) overgeslagen en we worden al moedeloos
als we ons bedenken dat de Franse reeks potdorie al 33 albums
telt. Maar in feite draait het om elk afgerond verhaal per
album (hoewel in latere delen de makers al eens een trilogie
binnen de reeks aansnijden) die we zouden moeten beoordelen.
Bij dezen.
Gelegenheidstekenaar Maza is bekend om zijn
vliegtuigreeksen waarvan USA über Alles en Wunderwaffen
zich eveneens in uchronieën afspelen. Zijn gezichten
en decors zijn in dit album minder aantrekkelijk uitgewerkt
dan zijn vliegmachines, maar dat stoort niet echt. Ze ondersteunen
op vlotte manier het snedig vertelde verhaal van conceptspecialisten
Fred Duval en Jean-Pierre Pécau.
Het verweven van fictieve gebeurtenissen met historische personages
in een verwrongen context blijft een geslaagde evenwichtsoefening
tussen slimme knipogen voor de geschiedeniskenners en spannende
fictie voor de entertainmentzoekers.
Voor ons mag het tempo van de UUR U-vertalingen gerust
opgevoerd worden, Silvester. |
DAVID STEENHUYSE --- maart 2018 |
|