Alex 36 en Tristan 16
AFGERONDE VERHALEN
Alex 36
Tristan 16
KLIK
voor andere strips van
Marc Jailloux


KLIK
voor andere strips van
Mathieu Bréda
KLIK
voor andere strips van
Paul Teng


KLIK
voor andere strips van
Jean-Luc Cornette

KLIK

voor andere strips van
Jerry Frissen
ALEX 36: De Eed van de Gladiator
Marc Jailloux + Mathieu Bréda
Casterman | 48 p. | € 7,95 (SC)

TRISTAN 16: De Pest
Paul Teng + Jean-Luc Cornette / Jerry Frissen
Casterman | 48 p. | € 7,95 (SC)
 
Dipje
Wat hebben beide albums gemeen? Juist, onderdelen van schitterende stripreeksen opgestart door grootmeester Jacques Martin die we als trouwe fans blijven kopen, maar die worstelen met een zwaar te dragen erfenis. En het moet gezegd, we waren nogal enthousiast over de vorige verhalen van Tristan en Alex. Door goede tekenaars en best wel met spannende en goed uitgewerkte scenario's. Kortom, het was de moeite waard om bij de verdeling van de nieuwe lading strips al onze charmes te benutten om deze albums toegewezen te krijgen. Tweemaal beklommen we dan ook met nauwelijks verholen voorpret onze stripleesstoel, en tweemaal stonden we zuchtend op.

In Tristan 16: De Pest krijgen we een oerklassiek verhaal van een gemeenschap, getroffen door de pest en die, onder aanvuren van een kenau (omdat haar man een kind verwerkte bij een andere vrouw), een zondebok zoekt en vindt bij de joden. Ze betaalt er uiteindelijk een hoge prijs voor.

In Alex 36: De Eed van de Gladiator krijgen we een oerklassiek verhaal van een gladiator tegen wil en dank, getroffen door de slechtheid van een kenau (omdat de man van wie ze houdt haar zuster verkiest), die verlossing zoekt en vindt. Ze betaalt er een hoge prijs voor.

Onze beide helden — bijna inwisselbaar — staan uiteraard aan de kant van de verdrukten en steunen hen onbaatzuchtig, zelfs met gevaar voor eigen leven. De respectievelijke sidekicks Wenceslas en Enak doen hun best, maar blijven toch lijden onder het quantité négligable-effect.

Maar laten we niet te negatief zijn. In De Pest kunnen we wel genieten van de intelligente opbouw door Jean-Luc Cornette en Jerry Frissen van de dreigende uitbraak van de pest en verheugen we ons in de terugkeer van Tristan naar het architectenberoep. De expressieve tekenstijl van Paul Teng zorgt soms voor wenkbrauwengefrons, maar hij slaagt er wel in ons te laten vertoeven in de middeleeuwse stad Trani.

In De Eed van de Gladiator konden we als oud-latinisten (jaja, niemand is perfect) wel de uitleg bij diverse Latijnse termen smaken. De tekenstijl katapulteert ons dertig jaar terug in de tijd en dat zorgde voor een niet onaangenaam, vertrouwd gevoel. De vraag is natuurlijk of dit voldoende is voor de schare Alex-liefhebbers. Brittania en Aan de overkant van de Styx, de vorige albums van het duo Marc Jailloux en Mathieu Bréda waren duidelijk sterker. De focus op geschiedkundige feiten was hierbij een sterke troef. Een tip voor het volgend album?

Conclusie: beide albums zijn zeker goed genoeg om de collectie aan te vullen, maar kennen een dipje ten opzichte van hun voorgangers.
JOHAN DECLOEDT --- december 2017

Lees ook deze vorige besprekingen of raadpleeg ons archief: