|

|
IRMINA
Barbara
Yelin
Soul Food Comics | 288 p. | € 26,95 (HC) |
Schuld
en medeweten |
Midden
jaren 1930 verblijft de Duitse Irmina in Londen waar ze als
uitwisselingsstudente een opleiding krijgt als secretaresse.
Op een feestje spreekt de zwarte man Howard haar aan en biedt
haar een cocktail aan. Irmina lucht haar hart. Ze voelt zich
na een halfjaar in Engeland nog steeds een buitenstaander
en ervaart dat de Londenaren haar elke dag laten voelen dat
ze niet een van hen is. Het klikt met Howard, die geen barman
blijkt te zijn, maar een student aan de befaamde universiteit
van Oxford. Hijzelf komt van Barbados, een Britse kolonie.
De twee hebben dus een en ander met elkaar gemeen en het komt
tot een relatie. Howard wil echter zijn studies niet in het
gedrang laten komen. Als Irmina tegen een Engelsman tekeer
gaat die racistische uitlatingen aan het adres van Howard
gaf, maant hij Irmina tot discretie aan. Ondertussen roert
het meer en meer in Duitsland. De Nacht van de Lange Messen
roept vragen op in het gastgezin bij wie Irmina verblijft,
maar ze vindt niet dat zij over dezelfde kam als andere Duitsers
geschoren moet worden. In 1935 moet ze terug naar Duitsland
waardoor ze afscheid moet nemen van Howard. Ze zullen elkaar
pas vele, vele jaren later terugzien. In die tijd zit Irmina
op de eerste rij om de verdere opkomst van het nazisme, de
Jodenvervolgingen en het verdere verloop van de Tweede Wereldoorlog
in en buiten haar huis in Berlijn mee te maken. Haar man is
een Duitse officier met wie ze een kind grootbrengt. Ze weet
echt wel wat er aan het gebeuren is. En daar sta jij als lezer
ook op te kijken.
Dit verhaal met verradderlijke haakjes en oogjes maakt je
melancholisch en doet je vragen stellen over schuld en medeweten.
Het lezen van deze doorgrondelijke beeldroman is niet compleet
zonder het nawoord van hoogleraar Alexander Korb
te lezen. Als besluit roemt hij Barbara Yelins
verhelderende reconstructie van ontbrekende herinneringen
van een overwegend zwijgende generatie.
Irmina is Yelins eerste vertaalde strip. Eerder maakte
ze onder meer kunstcomics met biografieën over Albrecht
Dürer en Vincent van Gogh,
een album over een historische moordzaak in Duitsland en een
paar one-shots voor de Franse markt. Haar tekenstijl is los,
maar gedecideerd. De personages zet ze goed neer in sfeervolle,
maar sombere decors waar ze evenveel zorg aan besteedt als
aan het spelen met inkleurtechnieken. Af en toe roepen paginagrote
illustraties idyllische dan wel onrustwekkende taferelen op
waarin je de geschiedenis op eenzelfde manier als Irmina beleeft:
van nabij, goed wetend wat er aan de hand is, maar op het
juiste moment wegkijkend of doorlopend.
We hopen oprecht dat de moeite die Soul Food Comics
zich getroost om Irmina op de Nederlandstalige markt
te introduceren niet onopgemerkt blijft. Loop hier niet aan
voorbij! |
DAVID STEENHUYSE --- oktober 2016 |
|
|